لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۶

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: سیاست فیلترینگ در ایران به ضد خود تبدیل شده است


سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی
سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گوید فیلترینگ ناقص باعث شده که بیش از ٣٠ میلیون فیلترشکن در ایران اضافه شود و این تصمیم به ضد خود تبدیل شده است.

سعید رضا عاملی روز سه‌شنبه ششم آبان در نشست شورای تحول نظام آموزشی گفت: «فیلترینگ ناقص باعث شده بیش از ٣٠ میلیون فیلترشکن در کشور اضافه شود و قبل از آن این حجم از فیلترشکن وجود نداشت».

آقای عاملی همچنین هدف از فیلتر کردن اینترنت را «صیانت از فرهنگ و ارزش‌های اسلامی» عنوان کرد اما افزود اکنون این تصمیم «به ضد خود تبدیل شده است».

اینترنت در ایران طی یک دهه اخیر همواره با اختلالات و محدودیت‌های شدیدی روبرو بوده است تا جایی که سازمان گزارشگران بدون مرز اسفند ۹۸ شورای عالی فضای مجازی در ایران را جزو ۲۰ نهاد دولتی و غیردولتی مطرح کرد که بدترین کارنامه را در سرکوب سایبری دارند.

فریدام هاوس (خانه آزادی) نیز در تازه‌ترین گزارش سالانه خود، به ایران از نظر آزادی اینترنت، نمره ۱۷ از ۱۰۰ داده است.

با این حال، کاربران اینترنت با استفاده از انواع فیلترشکن‌های داخلی و خارجی در شبکه‌های اجتماعی فیلترشده از جمله توئیتر، تلگرام و فیس‌بوک، فعالیت می‌کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در اظهارات دیروز خود استفاده از شبکه‌های فیلترشده را «غیرقانونی» خواند و از مسئولان نظام که در توئیتر و تلگرام فعالیت دارند و نیز صداوسیما که خبرها را از این شبکه‌ها نقل می‌کند، انتقاد کرد.

در حال حاضر بسیاری از مقامات حکومتی و دولتی در شبکه‌های فیلترشده حساب کاربری دارند و حساب‌های منسوب به رهبر جمهوری اسلامی نیز به زبان‌های گوناگون در این شبکه‌ها فعالیت می‌کنند.

اذعان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به شکست سیاست فیلترینگ در حالی است که پیش از این رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تجربه‌های گذشته فیلترینگ در شبکه‌های اجتماعی گفته بود: «فیلتر کردن این شبکه‌ها فقط پروسه را کمی سخت کرده یا باعث رونق رقیب آن‌ها شده، اما باعث موفقیت در عدم استفاده مردم از آن‌ها نشده و تنها وقت و هزینه بیشتری را از آن‌ها گرفته است».

برخی کارشناسان می‌گویند فناوری‌های فیلترینگ اینترنت هر چقدر قدر هم پیشرفته باشند، تاریخ مصرف دارند و این چیزی است که سیاست‌گذاران جمهوری اسلامی آن را در نظر نگرفته‌اند.

در همین راستا، حکومت ایران سال‌هاست که به دلایل اغلب امنیتی و تحت عنوان «شبکه ملی»، درصدد عملی کردن طرحی برای جدا کردن اینترنت داخلی (اینترانت) از اینترنت جهانی است که روند آن پس از اعتراضات آبان ۹۸ شدت گرفته است.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اردیبهشت ماه امسال برآورد کرد که تا سال گذشته مجموعاً حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان صرف ایجاد اینترنت ملی شده است.

به‌طور موازی، شماری از نمایندگان مجلس ایران نیز اوائل شهریورماه طرح «ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» را به هیئت رئیسه مجلس داده‌اند که بر جایگزینی پیام‌رسان‌های «تولید داخلی» با پیام‌رسان‌های اجتماعی خارجی تأکید دارد.

این طرح حاوی احکام مجازات نقدی و حبس علیه کسانی است که بدون مجوز اقدام به ارائه پیام‌رسان اجتماعی می‌کنند یا به تکثیر و توزیع وی‌پی‌ان و فیلترشکن مبادرت می‌ورزند.

XS
SM
MD
LG