لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۶

نوسان شدید قیمت بلیت هواپیما در ایران


قیمت بلیت هواپیما در ایران دچار نوسان شدید قیمتی شده است. داستان این افزایش‌ها از کجا شروع شد و به کجا خواهد انجامید؟

آخر مهرماه خبرگزاری‌های ایران از افزایش قیمت بلیت هواپیما خبر دادند. ایسنا در ۲۹ مهرماه گزارش داد: «قیمت بلیت هواپیما با وجود مخالفت وزیر راه و شهرسازی و نمایندگان مجلس ایران افزایش پیدا کرده و نرخ پروازهای داخلی در بالاترین قیمتی که باید، فروخته می‌شود. برخی ایرلاین‌ها هم نرخ بلیت پروازهای خود را بالاتر از سقف نرخ‌نامه مصوب موجود اعلام کرده‌اند.»

این قیمت‌ها در حالی افزایش داشته است که محمد اسلام،ی وزیر راه و شهرسازی ایران، گفته بود: «اجازه نمی‌دهیم شرکت‌های هواپیمایی به بهانه این‌که خود تشخیص می‌دهند، افزایش قیمت بلیت هواپیما داشته باشند. سازمان هواپیمایی کشوری با مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی و انجمن شرکت‌های هواپیمایی جلسه‌ای در این باره برگزار می‌کند و هر نتیجه‌ای که اعلام شد، مورد قبول ما است.»

این اظهارات با سخنان تورج دهقانی زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، همراه شد که تأکید کرد: « با رهاسازی قیمت بلیت هواپیما مخالف هستیم و در جلسه‌ای که بین همه ذی‌نفعان در این حوزه برگزار می‌شود، تکلیف نرخ بلیت هواپیما مشخص می‌شود، اما باید به این نکته توجه کنیم که به مردم اجحاف نشود.»

در مقابل این سخنان اما بلیت برخی مسیرهای هوایی در ایران رشدی حدود ۱۵۰ درصدی را شاهد بودند.

اواسط مهرماه، انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد که بر اساس تصمیم ستاد مقابله با کرونا و با هدف حفظ فاصله میان مسافران در داخل هواپیما، ایرلاین‌ها موظف‌اند تنها از ۶۰ درصد ظرفیت هواپیماهای خود برای حمل و نقل مسافر استفاده کنند و خسارت واردشده به علت خالی بودن ۴۰ درصد از صندلی‌های هواپیماهایشان را نیز از محل افزایش بهای بلیت جبران کنند.

با این سطح از افزایش قیمت، قیمت بلیت هواپیما در داخل ایران با قیمت بلیت هواپیما در دو سال گذشته برای مسیرهای اروپایی ایران‌ایر یکسان شده بود.

شرکت‌های هوایی ایران دلیل این افزایش قیمت را شرایط سخت اقتصادی و کرونا مطرح می‌کنند.

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران، در این باره گفته است: «شرکت‌های هوایی ایران تا پایان فروردین امسال‌ چهار میلیارد تومان زیان دیده‌اند و پس از آن نیز میزان خسارات ناشی از پرواز نکردن آن‌ها به حدود هزار میلیارد تومان در ماه رسیده است. وام کرونایی فقط به دو ایرلاین تعلق گرفت و باقی ایرلاین‌ها در صف بانک‌ها برای دریافت این وام هستند. بانک‌ها بهانه می‌آورند و برای ایرلاین‌ها ضمانت‌نامه‌های سنگین تقاضا می‌کنند که دریافت این وام را با سختی مواجه کرده است.»

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران همچنین گفته است: «هر دقیقه ۳۰۰ هزار دلار به صنعت هوایی صدمه وارد می‌شود که به‌‌راحتی‌ نمی‌توان از پس جبران آن برآمد، با این حال اگر اجازه پرواز با ظرفیت کامل را داشته باشیم تا ۴۰ درصد بلیت را ارزان می‌کنیم.»

فشار شرکت‌های هوایی سبب شد دولت ایران به شرکت‌های هوایی ایران برای کنترل قیمت‌ها، وعده بدهد که منابع ارزی با قیمت پایین در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

در ابتدای آبان ۱۳۹۹، تورج دهقانی زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، گفت: «قرار شده در قالب کمیته‌ای در ستاد ملی مقابله با کرونا ارز نیمایی به ایرلاین‌ها اختصاص دهیم تا قیمت بلیت هواپیما افزایش نیابد. در پی جلسات و مذاکرات صورت‌گرفته، وزیر راه و شهرسازی دستور داد کمیته‌ای در ستاد ملی مقابله با کرونا زیر نظر کمیته هوانوردی تشکیل شود تا هزینه‌های ارزی و ریالی ایرلاین‌ها جبران شود و آن‌ها بتوانند بدون افزایش قیمت بلیت هواپیما به حیات خود ادامه دهند.»

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری همچنین افزود که «یکی از تصمیماتی که تا کنون برای جلوگیری از افزایش قیمت بلیت هواپیما اتخاذ شده این است که از طریق ستاد ملی مقابله با کرونا برای ایرلاین‌ها ارز نیمایی تأمین کنیم و بخشی را هم به عنوان منابع ریالی در اختیار آن‌ها قرار دهیم تا هزینه‌های افزایش‌یافته آن‌ها به‌گونه‌ای جبران شود.»

صنعت هوانوردی ایران هم مانند تمامی خطوط هوایی در جهان با بحران کرونا و کاهش پروازها روبه‌روست، اما ایران، گذشته از مشکل کرونا، با فرسودگی ناوگان، فشار تحریم‌ها و کاهش گردشگر و سفر در ایران دست‌کم از یک سال پیش از کرونا هم مواجه بوده است.

همین عوامل سبب شده است خطوط هوایی ایران بیش از دیگر نقاط جهان مشکل مالی داشته باشند.

فعلاً خبرگزاری‌های ایران گزارش داده‌اند افزایش قیمت بلیت منتفی شده است، با این حال مشخص نیست این کنترل قیمت‌ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG