لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۱

مکرون پس از وقوع حمله در نیس: فرانسه تسلیم نخواهد شد


امانوئل مکرون در محل وقوع حمله در شهر نیس
امانوئل مکرون در محل وقوع حمله در شهر نیس

امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه حمله با چاقو در شهر نیس را «حمله تروریستی اسلام‌گرایان» توصیف کرد و گفت فرانسه در دفاع از ارزش‌های خود هرگز تسلیم ترور نخواهد شد.

آقای مکرون سپس از پیروان تمامی ادیان خواست تسلیم تفرقه افکنی و ایجاد اختلاف نشوند.

در حمله روز پنجشنبه به کلیسایی در شهر نیس سه نفر کشته شدند و مهاجم سر یکی از قربانیان را برید.

شهردار نیس گفت مهاجم که به ضرب گلوله پلیس مجروح و سپس دستگیر شده است فریاد «الله اکبر» سر می‌داد.

هنوز انگیزه‌های این حمله دقیقا مشخص نشده ولی شهردار نیس این حمله را با سر بریدن ساموئل پتی، یک معلم در شهر پاریس که هفته گذشته کشته شد، مقایسه کرد.

مهاجم چچن‌تبار در حمله پاریس گفته بود که به دلیل نشان دادن کاریکاتورهای پیامبر اسلام در کلاس آموزش‌های مدنی این معلم را به قتل رسانده است.

در پی قتل ساموئل پتی مقامات دولت فرانسه بر حق انتشار و نمایش این کاریکاتورها تاکید کرده‌اند. این اقدام که از نگاه مسلمانان کفر و توهین به مقدسات دينی تلقی می‌شود خشم بخشی از مسلمانان در کشورهای مختلف را برانگیخته است. برخی از گروه‌ها و رهبران مسلمان از جمله رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه نیز خواستار تحریم کالاهای فرانسوی شده‌اند.

روز پنجشنبه یک مهاجم مسلح به چاقو به کنسولگری فرانسه در شهر جده عربستان حمله و یکی از محافظان این ساختمان را مجروح کرد.

امانوئل مکرون در سخنرانی خود در محل وقوع حمله در شهر نیس گفت: «فرانسه به دلیل ارزش‌های جامعه ما و دفاع از آزادی و حق آزادی عقیده در این سرزمین مورد حمله قرار گرفته است. و من یک بار دیگر با کمال صراحت اعلام می‌کنم که عقب‌نشینی نخواهیم کرد.»

رییس جمهور فرانسه اعلام کرد که دولت برای حفاظت از نقاط حساس در سراسر کشور از جمله عبادتگاه‌ها و مراکز آموزشی هزاران سرباز دیگر را در اين نقاط مستقر خواهد کرد.

وزیر کشور فرانسه از مردم خواست که به محل وقوع حمله در مرکز شهر نیس نروند و افزود که یک جلسه اضطراری برای بررسی اوضاع در دفتر وزارت کشور برگزار شده است.

در جلسه پارلمان فرانسه که مشغول بررسی گزارش نخست وزیر در مورد مقررات جدید قرنطینه بود یک دقیقه سکوت اعلام شد.

شهر نیس در ۱۴ ژوییه سال ۲۰۱۶ شاهد یکی از مرگبارترین حملات در تاریخ معاصر فرانسه بود که در جریان آن یک مرد ۳۱ ساله تونسی با راندن یک کامیون به میان جمعیت ۸۶ نفر را کشت.

یکی از مقامات شورای مسلمانان فرانسه حمله روز پنجشنبه در مرکز شهر نیس را محکوم کرد و گفت: « به عنوان نشانه‌ای از همبستگی با قربانیان و عزیزان آنها از همه مسلمانان خواسته‌ایم که مراسم تولد پیامبر اسلام را لغو کنند.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از جمله رهبرانی است که این حمله را به شدت محکوم و تقبیح کرده‌اند.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در توئیتی ضمن ابراز همبستگی با فرانسه نوشت: «این حملات اسلام‌گرایان افراطی باید بلادرنگ متوقف شوند. هیچ کشوری از جمله فرانسه نباید این حملات را تحمل کند.»

ولادیمیر پوتین با ارسال تلگرامی برای رییس جمهور فرانسه با قربانیان این حمله و مردم فرانسه ابراز همدردی کرد.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا نیز در بیانیه‌ای گفت که این کشور در مبارزه با ترور و وحشت در کنار فرانسه خواهد ايستاد.

XS
SM
MD
LG