لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۶

انتقال دوباره کایلی مور گیلبرت، پژوهشگر زندانی، به زندان اوین


کایلی مور گیلبرت، شهروند استرالیایی-بریتانیایی و پژوهشگر مسایل خاورمیانه، که به ده سال حبس در ایران محکوم شده است
کایلی مور گیلبرت، شهروند استرالیایی-بریتانیایی و پژوهشگر مسایل خاورمیانه، که به ده سال حبس در ایران محکوم شده است

روزنامه بریتانیایی گاردین روز جمعه نهم آبان گزارش داد که کایلی مور گیلبرت، شهروند استرالیایی-بریتانیایی، به زندان اوین بازگردانده شده است.

کمتر از یک هفته پیش، در پی انتشار اخباری مبنی بر انتقال خانم گیلبرت از زندان قرچک به مکانی نامعلوم، وزارت خارجه استرالیا ضمن تاکید بر پیگیری وضعیت این زندانی، خواستار توضیح حکومت ایران در این زمینه شد.

پیش از این خبرگزاری هرانا گزارش داده بود که خانم گیلبرت روز شنبه ۳ آبان از زندان قرچک به «مکانی نامعلوم» منتقل شده و ماموران وسایل او را نیز با خود برده‌اند.

بر اساس گزارش گاردین، این شهروند استرالیایی-بریتانیایی به بازداشتگاه ۲ الف سپاه در زندان اوین بازگردانده شده است.

او در دو سال گذشته، بیشترین دوران حبس خود را در این بازداشتگاه سپری کرده بود.

او دانش‌آموخته دانشگاه کمبریج و پژوهشگر مسایل خاورمیانه در دانشگاه ملبورن استرالیا است که تابستان سال ۱۳۹۷ به دعوت دانشگاه الزهرا و دانشگاه ادیان و مذاهب قم برای شرکت در هفتمین کنفرانس بین‌المللی شیعه‌شناسی به ایران سفر کرد.

خانم گیلبرت در پاییز همان سال، حین بازگشت به استرالیا، در فرودگاه امام دستگیر و به اتهام جاسوسی به ده سال زندان محکوم شد.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه، چندی پیش گفته بود که مقام‌های امنیتی ایران در ازای کاهش حکم حبس به او پیشنهاد همکاری برای جاسوسی داده‌اند اما او نپذیرفته است.

منابع آگاه می‌گویند احتمال دارد انتقال خانم گیلبرت به زندان اوین، به دلیل شرایط اسف‌‌بار و وضعیت هولناک زندان قرچک در میانه بحران شیوع کرونا یا نگرانی‌هایی درباره وضعیت حبس او باشد.

گزارش‌ها حاکی است که این پژوهشگر زندانی هفته گذشته، با محمدمهدی حاج‌محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها و همچنین علی باقری کنی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه ایران و دبیر ستاد حقوق بشر، دیدار کرده بود.

خبرگزاری میزان پس از این دیدار نوشت که آقای حاجی محمدی به مسئولان زندان گفته است باید برای رفع نواقص و کمبودهای زندان قرچک اقدام کنند.

منابع: گاردین، آسوشیتدپرس، میزان و رادیو فردا/ آ.ت/ر.ح
XS
SM
MD
LG