لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۵

از هواپیمای لوکس ایرباس تا سفر به سیارک گران‌قیمت


ACJ 220 یک جت تجاری لوکس برای ثروتمندان و مقام‌های دولتی محسوب می‌شود.
ACJ 220 یک جت تجاری لوکس برای ثروتمندان و مقام‌های دولتی محسوب می‌شود.

مجله و هوافضا: شرکت ایرباس یک جت مسافربری تجاری با نام ACJ 220 ساخته است که یک هواپیما لوکس محسوب می‌شود. ناسا هم یک برنامه کاوش سیارکی، را در پیش دارد که ارزش آن از ثروت روی زمین بیشتر است.

ایرباس جدید

شرکت ایرباس هواپیمایی را بر اساس سری جدید خود A220 توسعه داده است که ACJ 220 نام دارد و یک جت تجاری لوکس برای ثروتمندان و مقام‌های دولتی محسوب می‌شود.

این هواپیما با مبلمان خاصی طراحی شده که بیشتر شبیه داخل یک خانه است تا داخل یک هواپیما.

این هواپیما می‌تواند با یکبار سوخت‌گیری مسافت ۱۰ هزار کیلومتری را طی کند و به همین دلیل می‌تواند حتی برای سفرهای بین قاره‌ای هم کاربرد داشته باشد.

این هواپیما توانایی پرواز بدون توقف ۱۲ ساعته را دارد. سرعت آن کمی نزدیک ۹۰۰ کیلومتر در ساعت است.

فضای داخل این هواپیما حدود ۷۳ متر مکعب است که برای سفر ۱۸ نفر بصورت تجاری مناسب است.

سیارکی به ارزش اقتصاد جهان

ناسا توانسته است توسط تلسکوپ فضایی هابل سیارکی را کشف کند که فلزات و مواد گران‌بهایی که در آن است از ارزش اقتصاد کنونی جهان بیشتر است.

این جرم فضایی سایکی ۱۶ نامیده شده و در فاصله ۳۷۰ میلیون کیلومتری زمین قرار دارد و در مداری بین سیاره مریخ و مشتری در حال حرکت است این جرم فضایی حدود ۲۲۶ کیلومتر عرض دارد.

ناسا برای کاوش این سیارک ارزشمند که مانند جواهری در منظومه شمسی است برنامه کاوشی را پیگیری خواهد کرد.

ارزش موارد ارزشمند این جرم فضایی ۱۰ هزار کوادریلیون دلار است.

امارات بازنشستگی ایرباس ۳۸۰ را آغاز کرد

شرکت امارات با بازنشستگی یک ایرباس ۳۸۰ روند بازنشته کردن این غول‌های هوایی را آغاز کرد. این شرکت یکی از بزرگترین ناوگان این هواپیما را در جهان دارد. امارات از این هواپیما برای سفرهای لوکس دوربرد خود استفاده می‌کند.

به دلیل شرایط اقتصادی جهان، دیگر استفاده از این هواپیما برای امارات صرفه اقتصادی ندارد. این در حالی است که ایرباس ۳۸۰ امارات مانند یک هتل لوکس هوایی است و سفر در کابین‌های لوکس آن آرزوی بسیاری از گردشگران است.

ایرباس ۳۸۰ بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری جهان است. این هواپیما توانایی حمل ۸۵۰ مسافر را دارد و با دو طبقه، و بیش از ۷۲ متر طول می‌تواند با یک‌بار سوختگیری نزدیک به ۱۵ هزار کیلومتر پرواز کند.

ایرباس ۳۸۰ البته هزینه عملیاتی بسیار زیادی دارد و در هر فرودگاهی هم امکان نشست و برخاست ندارد.

یک فروند ایرباس ۳۸۰ متعلق به خطوط هوایی امارات
یک فروند ایرباس ۳۸۰ متعلق به خطوط هوایی امارات
سفرهای دولت آمریکا با سرعت صوت

با گسترش دوباره پروازهای فرا صوت و کار روی نسل جدید هواپیماهای مسافربری فراصوتی، دولت آمریکا هم قصد دارد برای پروازهای دولتی خود از این نسل جدید هواپیماها استفاده کند.

استفاده از نسل جدید هواپیماهای مسافری فراصوت می‌تواند به انجام مأموریت‌های مهم دولتی آمریکا سرعت دهد.

شرکت اگزوسونیک در حال کار روی هواپیما مسافربری ۷۰ نفری فراصوتی است که احتمالاً در بخشی از پروازهای دولتی آمریکا از آن استفاده خواهد شود.

هواپیمایی که این شرکت در دست توسعه دارد می تواند با سرعت ۱.۸ ماخ پرواز کند و تا حدود ۱۰ هزار کیلومتر با یکبار سوخت‌گیری، قابلیت حرکت دارد.

شرکت هرمیوز هم در آمریکا برنامه مشابهی دارد اما سرعت هواپیمای این شرکت بسیار بیشتر از شرکت اگزوسونیک است.

هرمیوز برنامه‌ریزی کرده که این هواپیما به سرعت پنج ماخ دست پیدا کند که به این ترتیب می‌تواند فاصله بین لندن تا نیویورک را در مدت ۹۰ دقیقه طی کند.

گفتنی است شرکت ری‌اکشن انجین در حال تحقیقات روی موتورهایی است که می‌توانند تا سرعت پنج ماخ کارایی داشته باشند. این پیشرانه جدید می‌تواند انقلابی در زمینه پیشرانه‌های هوانوردی ایجاد کند. سرعتی که موتورهای در حال توسعه این شرکت ایجاد می‌کنند حتی از برخی موشک‌ها هم بیشتر است.

XS
SM
MD
LG