لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۵

چهار سال پس از توافق قبلی، ایران و روسیه دوباره برای ساخت یک نیروگاه برق توافق کردند


Iran -- Iran Russia flag, پرچم ایران و روسیه
Iran -- Iran Russia flag, پرچم ایران و روسیه

یک مدیر شرکت تولید نیروی برق حرارتی گفته است که این شرکت با «پیمانکار جدید روسی» برای ساخت نیروگاه برق سیریک هرمزگان توافق کرده است.

به گزارش ایسنا، بهرام خالقی‌نژاد منبع مالی برای اجرای این پروژه را «وام دولتی روسیه» به میزان ۱.۴ میلیارد یورو اعلام کرده و گفته است که کار اجرایی این پروژه «به زودی» شروع می‌شود.

خبر احداث این نیروگاه با وام دولت روسیه سال ۹۵ مطرح و اسفند همان سال مراسم شروع ساخت این نیروگاه که شامل چهار واحد تولید برق، هر کدام به ظرفیت ۳۵۰ مگاوات است، با حضور حمید چیت‌چیان، وزیر وقت نیرو برگزار شد.

مقام‌های وزارت نیروی ایران در آن زمان گفتند که شرکت مهندسی 'تکنوپروم اکسپورت' روسیه مجری این طرح است و قرار است دولت روسیه ۱.۲ میلیارد یورو وام به ایران بدهد تا اولین واحد طی ۴۴ ماه از ابتدای شروع پروژه ساخته و وارد مدار تولید شود.

چند ماه پس از شروع به کار مراحل اجرایی، در شهریور ۹۶ رسانه‌ها گزارش دادند که بانک دولتی «توسعه و امور مالی خارجی» روسیه قرارداد فاینانس ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورویی به منظور تأمین مالی پروژه نیروگاه حرارتی هرمزگان را امضا کرده است.

این وام بنا به گفته مقامات ایران با نرخ سود ۲٫۷۷ درصد طی یک دوره پنج سال بازپرداخت خواهد شد.

با این حال مشخص نیست که چرا روسیه تاکنون این وام را به ایران پرداخت نکرده است و ۳۵ ماه پس از برگزاری مراسم شروع ساخت این نیروگاه، مقام‌های وزارت نیرو از حضور یک پیمانکار جدید روسی و شروع دوباره ساخت این نیروگاه خبر می‌دهند.

مقام‌های وزارت نیروی ایران در طول چهار سال گذشته بارها وعده ساخت و شروع این پروژه را مطرح کرده‌اند.

رضا اردکانیان، وزیر کنونی نیرو نیز شهریور ۹۸ گفت تا دو ماه دیگر امور اجرایی این قرارداد شروع می‌شود ولی تحقق این وعده ۱۵ ماه به طول انجامید.

آقای اردکانیان در یک اظهارنظر دیگر گفته بود که ایران قصد دارد برای اجرای برخی پروژه‌ها از روسیه ۵ میلیارد دلار وام بگیرد ولی تاکنون مشخص نشده که چه میزان از این وام از سوی روسیه اختصاص یافته است.

شهریور سال ۹۸ نیز علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی از قول پوتین برای سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد دلاری روسیه در پروژه‌های نفتی ایران خبر داده بود که تاکنون گزارشی درباره این سرمایه‌گذاری‌ها منتشر نشده است.

XS
SM
MD
LG