لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۳

مقام‌های دولت اسرائیل: قطع برق گسترده ناشی از حمله سایبری نبود


GENERIC – Internet crime concept. Hacker working on a code on dark digital background with digital interface around.
GENERIC – Internet crime concept. Hacker working on a code on dark digital background with digital interface around.

در پی خاموشی تقریبا سراسری و بی‌سابقه در اسرائیل، شرکت برق و واحد سایبری این کشور اعلام کردند که این قطعی برق، «قطعا ناشی از حمله سایبری نبوده است».

خاموشی سراسری در اسرائیل در نخستین ساعت بامداد روز جمعه، نهم آبان رخ داد و حدود ۴۰ دقیقه به طول کشید.

پس از وقوع این خاموشی، برخی رسانه‌ها و بسیاری از کاربران فعال در شبکه‌های اجتماعی در اسرائیل نام ایران را به عنوان عامل احتمالی خاموشی از طریق حمله سایبری مطرح کردند.

روزنامه کیهان چاپ تهران نیز در صفحه یک شماره یک روز شنبه، دهم آبان نیز با اشاره به این رویداد نوشت: «حمله موفق سایبری، اسرائیل را خاموش کرد».

کیهان در گزارش خود به اسرائیلی‌ها کنایه زد که علیرغم اینکه در انجام حملات سایبری، خود را «مدعی» می‌داند و واحد ۸۲۰۰ ارتش آن همواره مدعی استفاده از بهترین روش‌های سایبری تهاجمی بوده، نیز بارها مورد حملات سایبری «موفق» قرار گرفته‌اند.

روزنامه کیهان در بخش دیگری از این گزارش نوشته است که «حمله سایبری بامداد جمعه، عجیب و دقیق» بوده است.

با افزایش گمانه‌زنی‌ها در این زمینه در رسانه‌های اسرائيل، نهاد ملی سایبری اسرائیل که وابسته به شورای امنیت ملی این کشور است، در بیانیه‌ای اعلام کرد که قطع برق از حمله سایبری «ناشی نشده است».

اورن هلر، معاون مدیرکل شرکت برق اسرائیل، نیز گفت برای این شرکت «قطعیت یافته» که احتمال حمله سایبری در این خاموشی مطرح نیست و پرسش‌ها و مطالب عنوان شده در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در خصوص حمله سایبری «غیرمسئولانه» است.

آقای هلر افزود «دلایل فنی» ناشی از «اتصالی در خطوطی مهم که از رطوبت ناشی شد»، از نیروگاه منطقه بئرطوبیا در جنوب اسرائیل به نیروگاه دالیا سرایت کرد و باعث خاموشی گسترده شد.

این مقام ارشد شرکت برق افزوده است که بررسی‌های بیش‌تر در حال انجام است و این کمپانی به «شفافیت اطلاع‌رسانی» پایبند است.

شرکت برق نیز بیانیه‌ توضیحات مربوط به این حادثه را در سایت خود منتشر کرده اما برخی از کاربران در کامنت‌هایی که برای این بیانیه نوشته‌اند، گفته‌اند دلیل اعلام شده را قانع کننده نیافته و حمله سایبری را محتمل‌تر می‌دانند.

در بیانیه شرکت برق اسرائيل آمده است که خاموشی بعد از ۴۰ دقیقه و زمانی که واحدهای جایگزین برق‌رسانی برای زمان اضطرار، فعال شدند، به پایان رسید.

در زمان خاموشی برق، دسترسی به شماره تلفن و سایت شرکت برق امکان‌پذیر نبود و یک اطلاعیه در صفحه نخست سایت از «تعمیرات لازم» خبر می‌داد.

به نوشته جروزالم پست، معلوم نیست که عدم دسترسی به تلفن و سایت شرکت برق، با قطع برق ارتباط داشت یا خیر.

از سوی دیگر، «منابع امنیتی» اسرائیلی به شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائيل گفتند که با وجود تکذیب‌ مقامات، هنوز احتمال یک حمله سایبری را نمی‌توان رد کرد.

اسرائیل اواسط بهار امسال از تلاش ایران برای حمله سایبری به سامانه آب و فاضلاب این کشور خبر داد و آن را توطئه‌ای برای مسموم کردن شهروندان در زمان قرنطینه کرونا، نامید.

بنامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت، ایران می‌خواست شمار زیادی از مردم ما را بکشد.

برخی مقامات اسرائیل تلویحی تایید کردند که حمله سایبری در اواخر اردیبهشت به پایانه رجایی که اختلالاتی در کار تخلیه بار کشتی‌های لنگرگرفته در ساحل بندرعباس ایجاد کرد، واکنش اسرائیل به حمله سایبری ایران به سامانه آب اسرائیل بوده است.

رسانه‌های اسرائیل بعد از مدتی گزارش داده بودند که ارتش کشورشان به نیروهایی که عامل حمله سایبری به پایانه رجایی بود، نشان افتخار داده است.

حملات سایبری اسرائیل و ایران در حالی به جنگ غیرمستقیم چند ساله میان این دو دشمن دیرینه در منطقه، از جمله در سوریه، افزوده شده که دولت اسرائیل، مقابله با ایران را همچنان یکی از سرفصل‌های اهداف اصلی خود تعیین کرده است.

حکومت ایران در سال‌های گذشته بارها از سوی مقام‌های اسرائیل به انجام حملات سایبری متهم شده است.

ناداو پادان، یک مسئول ارشد امنیت شبکه در اسرائیل در آبان ۹۶ گفته بود که ارتش این کشور روزانه با هزاران حمله سایبری روبه‌روست و بسیاری از آنها توسط ایران صورت می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG