لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۳

حریرچی: میزان مرگ بیماران بستری شده کرونا تا ۱۸ درصد است؛ ظفرقندی: آمار مرگ و میر فاجعه است


Corona Virus in Iran
Corona Virus in Iran

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت می‌گوید درصد مرگ و میر بیماران مبتلایان به کرونا که در بیمارستان بستری شده‌اند تا ۱۸ درصد بوده است.

در همین حال، محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی ایران در گفت‌وگویی که روز یک‌شنبه ۱۱ آبان در خبرگزاری ایسنا منتشر شده، متوسط مرگ و میر در ایران را ۱۵ درصد و متوسط مرگ و میر در سایر کشورها را پنج درصد اعلام کرده و گفته است: «به بحرانی جدی رسیده‌ایم که از نظر مرگ و میر می‌توان نام فاجعه بر آن گذاشت».

ایرج حریرچی که شامگاه شنبه، ۱۰ آبان در یک برنامه تلویزیونی در شبکه دو حکومت ایران سخن می‌گفت، با تایید افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا در ایران، گفت میزان مرگ و میر مبتلایان به کرونا در مجموع بین ۱۰ تا ۱۸ درصد بوده است و ۵۰ درصد از کسانی که به آی‌سی‌یو منتقل شده و ۹۰ درصد کسانی که در آی‌‌سی‌یو «مورد لوله‌گذاری قرار می‌گیرند»، جان خود را از دست می‌دهند.

او گفت مهم‌ترین شاخص کنترل بیماری بیماری، مرگ روزانه یا مرگ به ازای هر یک میلیون نفر است که در ایران در هفته گذشته، به ازای هر یک میلیون نفر، ۳۶ نفر قربانی شده‌اند.

آقای حریرچی از استان‌های یزد، ایلام، مرکزی و آذربایجان غربی به عنوان استان‌هایی نام برده که بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از کرونا را داشته‌اند.

معاون وزیر کل بهداشت ایران همچنین گفت در روزهای آینده تعداد مبتلایان افزایش خواهد یافت و از افرادی که آنها را «دشمنان» توصیف کرد، خواست که روی «افزایش تعداد» تمرکز نکنند، چون این مورد نشانه «کارآمدی سیستم» است که دارد تست بیشتری انجام می‌دهد.

با وجود این ادعا، محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی ایران گفته است که ایران در تشخیص و مهار این بیماری ناموفق بوده است.

او از « تشخیص دیرهنگام بیماران کرونایی، عدم ردیابی افراد در تماس با مبتلایان، تراکم بیمارستان‌ها، کمبود تخت و پرسنل و عدم وجود عزمی ملی در الزام آور بودن رعایت پروتکل‌ها و تحریم‌ها» به عنوان دلایل ناموفق بودن سیستم بهداشت و درمان و افزایش مبتلایان و مرگ و میر در ایران نام برده است.

آقای ظفرقندی تاکید کرده که آمار مرگ و میر کرونا در ایران، «حداقل ۳ برابر آماری» است که وزارت بهداشت اعلام می‌کند و در حال حاضر «در آمارهای جهانی» که بر اساس آمارهای وزارت بهداشت محاسبه می‌شود، «در بخش مرگ و میر ناشی از کرونا جزو پنج کشور اول هستیم».

رئیس سازمان نظام پزشکی ایران همچنین گفته است که در حال حاضر نیاز به ۸۵ هزار تست تشخیص کرونا در طول یک روز داریم ولی فعلا ۲۵ هزار تست انجام می‌شود.

XS
SM
MD
LG