لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۴

هشدار ظریف درباره حضور «بقایای داعش» در قره‌باغ: به صلاح هیچ‌کس نیست


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، با هشدار درباره حضور « بقایای داعش در منطقه قره باغ»، گفته است: «تقریباً مطمئنیم که نیروهای تروریستی در میانه درگیری‌ها حاضر بودند و تأکید کردیم که این اقدام به صلاح هیچ‌کس نیست».

او در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما گفته است که ایران این موضوع را به اطلاع کشورهای آذربایجان و ارمنستان و ترکیه و روسیه رسانده است.

پیش از این، ارمنستان دولت ترکیه را متهم کرده بود که با اعزام شبه‌نظامیان دخیل در جنگ داخلی سوریه، به حمایت از آذربایجان پرداخته است.

مقام‌های دولت ترکیه و آذربایجان این موضوع را رد کرده‌اند ولی فرانسه و آمریکا نیز تایید کرده‌اند که دولت اردوغان اقدام به اعزام صدها نفر از شبه‌نظامیان در جنگ داخلی سوریه برای کمک به آذربایجان کرده است.

وزیر خارجه ایران گفته است که این نیروها احتمالا «با فاصله از حاشیه مرزهای» ایران حضور دارند.

دولت ایران در روزهای گذشته از ارائه طرحی برای صلح بین ارمنستان و آذربایجان خبر داده است ولی به جزییات آن اشاره نکرده است.

با این حال آقای ظریف گفته است که در طرح ایران «خروج نیروهای اشغالگر از همه مناطق اشغالی» مدنظر قرار گرفته است که این نکته به معنای حمایت از درخواست آذربایجان برای خروج ارمنستان از مناطق اشغالی است.

اختلاف ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه ناگورنو- قره‌باغ از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی آغاز شد و در جنگ‌های شدید بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ در این منطقه بیش از ۳۰ هزار نفر کشته شدند.

طبق مصوبات سازمان ملل متحد، ناحیه ناگورنو- قره‌باغ بخشی از خاک جمهوری آذربایجان تلقی می‌شود، ولی اکثریت جمعیت ارمنی تبار این منطقه با حاکمیت جمهوری آذربایجان مخالفند.

در هفته‌های اخیر برای دور تازه جنگ بر سر این منطقه که بر اساس برخی گزارش‌ها منجر به کشته شدن بیش از ۵ هزار نفر شده، تشدید شده است.

با این حال، دو مورد آتش‌بسی که در هفته‌های گذشته با میانجیگری روسیه اعلام شد و آتش‌بس روز یکشنبه که در پایان مذاکرات جداگانه وزرای خارجه دو کشور با مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا در واشینگتن اعلام شد نتوانسته‌اند این درگیری‌ها را متوقف کنند.

XS
SM
MD
LG