لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۵

در حمله مسلحانه به دانشگاه کابل ۱۹ نفر کشته شدند؛ سفیر ایران جان سالم به دربرد


نیروهای امنیتی افغانستان در نزدیکی دانشگاه کابل
نیروهای امنیتی افغانستان در نزدیکی دانشگاه کابل

رسانه‌های افغانستان گزارش داده‌اند که در جریان حمله مسلحانه به دانشگاه کابل، حداقل ۱۹ نفر کشته و ۲۲ نفر زخمی شده‌اند.

حمله مسلحانه صبح روز دوشنبه ۱۲ آبان رخ داده است و هنگام حمله بسیاری از دانشجویان در کلاس‌های درس حاضر بودند یا در خوابگاه مشغول استراحت بودند.

خبرگزاری ایرنا گزارش داده بهادر امینیان، سفیر ایران در افغانستان نیز در هنگام حمله برای افتتاح نمایشگاه کتاب ایران و افغانستان در دانشگاه بوده است ولی او «شرکت کنندگان ایرانی و سایر همراهان آنها به سلامت از دانشگاه خارج شدند».

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است ولی مقام‌های دولت افغانستان گفته‌اند که سه مهاجمی که در این حمله مشارکت داشتند، در درگیری با نیروهای امنیتی کشته‌ شده‌اند.

گروه طالبان اعلام کرده است که نقشی در حمله مسلحانه امروز نداشته است.

با این حال، صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهور افغانستان در توییتی که در این باره منتشر کرده، مسئولیت حمله را تلویحا متوجه طالبان دانسته و نوشته است: «پس از شکست تروریستان در هلمند، اکنون این گروه‌ها دست‌پاچه شده و محل‌های اکادمیک را هدف قرار می‌دهند».

روز سوم آبان نیز در جریان یک حمله انتحاری در مقابل یک مرکز آموزشی در کابل، ۲۴ نفر کشته و ۵۷ نفر زخمی شدند.

در جریان این انفجار، فردی که مواد منفجره را به بدن خود بسته بود، خود را مقابل مرکز آموزشی «کوثر دانش» در منطقه ۱۳ شهر کابل منفجر کرد.

مسئولیت این حملۀ انتحاری را شاخۀ خراسان گروه دولت اسلامی معروف به داعش پذیرفت.

افزایش خشونت‌ها در افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که مقام‌های دولت افغانستان و گروه طالبان چهار هفته است که مذاکرات صلح را در دوحه قطر پیگیری می‌کنند.

مقام‌های دولت افغانستان و نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان پیش از این گروه طالبان را متهم کرده بودند که با تاکتیک افزایش خشونت‌ها، قصد دارد در جریان مذاکرات صلح امتیازگیری کند.

XS
SM
MD
LG