لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۰

آینده روابط اعراب و اسرائیل «منوط به رفتار رئیس‌جمهور آینده آمریکا با ایران» است‎


Middle Eastrens & Art
Middle Eastrens & Art

الی کوهن، وزیر اطلاعات اسرائیل، روز دوشنبه ۱۲ آبان گفت که تداوم عادی‌سازی روابط کشورهای عربی و اسلامی با اسرائیل به رفتار و سخت‌گیری رئیس‌جمهور بعدی آمریکا در قبال ایران بستگی دارد.

به گزارش رویترز و رسانه‌های اسرائیل، آقای کوهن در مصاحبه با رسانه‌های کشورش گفت رفتار دونالد ترامپ موجب شد کشورهای عربی به برقراری رابطه با اسرائیل اقدام کنند و اگر رئیس‌جمهور بعدی آمریکا جلوی ایران نایستد، سایر کشورهای عربی در برقراری رابطه با اسرائیل درنگ خواهند کرد.

وزیر اطلاعات اسرائیل همچنین با قطعیت گفت که عربستان سعودی و قطر در میان پنج کشوری هستند که در چارچوب کوشش دولت کنونی آمریکا برای صلح خاورمیانه، آماده عادی‌سازی رابطه با اسرائیل هستند.

وی افزود که عمان، مراکش و نیجر سه کشور دیگری هستند که عادی‌سازی رابطه با اسرائیل را پذیرفته‌اند.

الی کوهن ابراز امیدواری کرد که سیاست دولت حال حاضر واشینگتن در عادی‌سازی روابط کشورهای اسلامی و عربی با اسرائیل و سخت‌گیری در برابر ایران، در دولت بعدی آمریکا نیز ادامه یابد، که در آن صورت، به گفته وی، «دستیابی به توافق‌های بیشتر امکان‌پذیر است».

وزیر اطلاعات اسرائیل همچنین از هشت سال ریاست جمهوری باراک اوباما که جو بایدن معاون او بود، به عنوان دورانی یاد کرد که آمریکا با ایران سر سازش داشت و شیوه قاطعی علیه تهران در پیش نگرفته بود.

با این حال او افزود که اسرائیل با هر رئیس‌جمهور منتخب در آمریکا کار خواهد کرد.

آقای کوهن که از وزیران حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو است، دومین دولتمرد بعد از نخست‌وزیر است که در آستانه روز انتخابات آمریکا، به صورت تلویحی نسبت به پیروزی آقای ترامپ بر رقیب دموکراتش، جو بایدن، ابراز امیدواری می‌کند.

بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه ۱۱ آبان گفت که کشورش قدردان دونالد ترامپ به خاطر حمایت‌های چهار سال اخیر و گسترش دایره کشورهایی است که با اسرائیل رابطه برقرار می‌کنند.

آقای نتانیاهو در همین حال گفت که حمایت از اسرائیل از سوی هر دو حزب آمریکایی، یک امر فراجناحی و دیرینه و در نتیجه دهه‌ها روابط نزدیک و منافع مشترک است.

بعد از «پیمان کامل صلح» میان اسرائیل و امارات و «توافق دیپلماتیک» اسرائیل و بحرین برای برقراری رابطه کامل سیاسی در ماه گذشته، سودان نیز دو هفته پیش برای عادی‌سازی رابطه با اسرائیل ابراز آمادگی کرد اما این امر به موافقت مجلس و نهادهای داخلی سودان مشروط شده و تا امضای توافقی برای تضمین برقراری رابطه صلح، ظاهراً هنوز زمان زیادی باقی است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، ماه گذشته عربستان را فرا خواند تا عادی‌سازی رابطه با اسرائیل را بررسی کند.

یوسی کوهن، رئیس موساد، نیز در مصاحبه با رسانه‌های کشورش گفت از عربستان می‌خواهد رابطه با اسرائیل را اعلام کند تا با هم در «طرف درست تاریخ، در برابر ایران بایستیم».

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند ملک سلمان، پادشاه سعودی، هنوز با برقراری رابطه با اسرائیل موافق نیست، اما محمد بن‌سلمان، ولیعهد او، آماده این اقدام است.

در برخی از گزارش‌های رسانه‌های اسرائیل و گزارش‌های بین‌المللی گفته شده که گام برداشتن عربستان در مسیر عادی‌سازی رابطه با اسرائیل بعد از انتخابات آمریکا رخ خواهد داد و اگر دونالد ترامپ برنده باشد، این هدف زودتر محقق خواهد شد، اما در صورت پیروزی جو بایدن و ادامه همین سیاست آمریکا، این روند آهسته‌تر خواهد بود.

مجموعه‌ای از تعاملات اسرائیل با عمان، قطر و مغرب احتمالاً نشانی از آمادگی سران این سه کشور برای آشکار کردن روابط گسترده پشت پرده آنها با اسرائیل است. اما نیجر در خصوص رابطه با اسرائیل فعلاً سکوت کرده است.

XS
SM
MD
LG