لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۵

دست‌کم سه کشته در حملات وین؛ عملیات گسترده پلیس برای یافتن مهاجمان


پلیس اتریش خیابانی در نزدیکی میدان شوودن‌پلاتز را که محل تیراندازی بود بسته است
پلیس اتریش خیابانی در نزدیکی میدان شوودن‌پلاتز را که محل تیراندازی بود بسته است

تلویزیون دولتی اتریش دوشنبه شب ۱۲ آبان اعلام کرد که به‌دنبال تیراندازی‌ در اطراف یک کنیسه شهر وین، پلیس دست به عملیات وسیعی زده است. مقامات اتریش می‌گویند که این حملات از ۶ نقطه در مرکز وین انجام گرفته و دست‌کم سه نفر نیز کشته شده‌اند.

تلویزیون «اوآراف» به نقل از شاهدان عینی گزارش داده که این تیراندازی‌ها اندکی بعد از ساعت هشت شب به وقت محلی در حوالی میدان «شوودن‌پلاتز» رخ داده است.

پلیس وین توئیت کرده که افسران این نیرو وارد عملیات شده‌اند و اوضاع در حال بررسی است.

تلویزیون اوآراف گزارش داد که ۱۵ مجروح تیراندازی‌ها، شامل هفت زخمی شدید، به بیمارستان‌های وین منتقل شده‌اند.‎ یکی از زخمی‌های این حادثه که حال او وخیم اعلام شده، از محافظان کنیسه بوده است.‎

به گفته کارل نیهامیر، وزیر کشور اتریش، چندین نفر در این حملات نقش داشته‌اند و هر ۶ نقطه‌ای که حملات در آن صورت گرفته است در مجاورت خیابانی هستند که کنیسه مرکزی وین در آن قرار دارد.

او اظهار داشت: «اکنون می‌توانم تایید کنم که ما اعتقاد داریم این حملات آشکارا تروریستی بوده است.»

آقای نیهامیر همچنین گفت که حملات دوشنبه شب چندین کشته بر جای گذاشته است، اما یک مقام دولت اتریش تصحیح کرد که دو نفر کشته شده‌اند که یکی از آنها شهروند معمولی و نفر دوم از خود مهاجمان بوده است.

ساعتی بعد از آن نیز مایکل لودوویگ، شهردار وین، اعلام کرد که یکی از دیگر مجروحان حادثه جان باخته و به این ترتیب شمار کل کشته‌ها به سه نفر رسیده است.

در این حال احتمال وجود نوعی ارتباط میان رویداد دوشنبه شب وین با حملات اخیر فرانسه مطرح شده است. از این رو تماس تلفنی امانوئل ماکرون، رییس جمهوری فرانسه، با سباستین کورتز، صدراعظم اتریش، توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است.

آقای مکرون در این تماس تلفنی بر حمایت کامل فرانسه از اتریش تاکید کرد.

پیش از این سباستین کورتز نیز در جریان رویدادهای خشونت‌بار سه هفته اخیر در شهرهای مختلف فرانسه، با آن کشور ابراز همبستگی کرده بود.‎

در برخی گزارش‌ها از کشته شدن هفت نفر سخن رفته است، اما پلیس هنوز اطلاعیه رسمی دراین‌باره منتشر نکرده است.‎

پلیس اتریش از همه مردم خواسته است که از منتشر کردن فیلم‌های این رویداد، در حالی که هنوز تحولات در جریان است، اکیدا خودداری کنند.‎

یک فعال نهاد یهودی «خباد» به رسانه‌های اسرائیل گفت کسی از یهودیان زخمی نشده است.

نهادهای یهودیان اتریش در مشورت با پلیس، از یهودیان خواسته‌اند تمامی نیایشگاه‌ها و مراکز مرتبط با یهودیان را ببندند. آن‌ها فراخوانده شدند که در خانه بمانند، درها را قفل کرده و از خروج خودداری کنند.

همچنین از یهودیان خواسته شده که از استفاده از کلاه عرقچین مذهبیون و سایر نمادها خودداری کنند. با این حال رییس جامعه یهودیان وین گفته است تصور نمی‌کند که کنیسه و یهودیان هدف مشخص این حمله بوده باشند.

احتمال وجود مهاجمین مسلح دیگر در اطراف ساختمان‌های شناخته شده یهودیان مطرح شده است.

در محلی که مورد حمله قرار گرفت، ده‌ها یهودی ساکن هستند. خانه تاریخی بنیامین هرتصل، بنیانگذار جنبش ملی‌گرایی یهود، موسوم به صهیونیسم، در نزدیکی این محل است.

کنیسه‌ای که به آن حمله شد، در طول روز دارای دو نگهبان است و در کنار آن نیز یک رستوران خوراک‌ ذبح «حلال» یهودیان وجود دارد.

این کنیسه در سال ۱۹۸۱ میلادی هم مورد حمله مسلحانه قرار گرفت که در جریان آن، دو تن کشته شدند.

XS
SM
MD
LG