لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۶

موارد ابتلا به کرونا در اروپا به ۱۱ میلیون نفر رسید؛ فرانسه برخی بیماران را به آلمان می‌فرستد


یک مرکز آمولانس در بروکسل در انتظار برای انتقال یک بیمار مبتلا به کرونا. بلژیک به نسبت جمعیت یکی از بالاترین ضریب‌های ابتلا به کرونا را دارد.
یک مرکز آمولانس در بروکسل در انتظار برای انتقال یک بیمار مبتلا به کرونا. بلژیک به نسبت جمعیت یکی از بالاترین ضریب‌های ابتلا به کرونا را دارد.

موارد ابتلا به ویروس کرونا در اروپا روز سه‌شنبه ۱۳ آبان از مرز ۱۱ میلیون نفر عبور کرد و اتریش و یونان نیز به جمع کشورهایی پیوستند که مقررات قرنطینه را به اجرا گذاشتند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در اتریش که شب گذشته شاهد تیراندازی افراد مسلح به روی مردم بود قرنطینه نسبی برقرار شده و یونان نیز در تمامی شهرهای بزرگ مقررات قرنطینه را به اجرا گذاشت.

طی روزهای گذشته در بلژیک، فرانسه و آلمان نيز مقررات قرنطینه به اجرا درآمد. طبق این مقررات اکثر فضاهای عمومی از جمله رستوران‌ها و فروشگاه‌های غیرضروری تعطیل شده است ولی فعالیت مراکز آموزشی ادامه دارد.

طبق آمارهای رسمی تاکنون حدود ۲۸۰ هزار نفر در اروپا جان خود را از دست داده و حدود ۱۱ میلیون و هشت هزار نفر نیز مبتلا شده‌اند.

اجرای مقررات قرنطینه در کشورهای اروپایی و بریتانیا باعث نگرانی اکثر مردم و خشم درصدی از جمعیت این کشورها شده و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که اگر واکسن موثری تولید نشود به احتمال فراوان اروپا در اوايل سال آینده میلادی نیز شاهد موج دیگری از شيوع گسترده ویروس کرونا خواهد بود.

در اسپانیا که جهانگردی منبع ۱۳ درصد از اشتغال و حدود ۱۵ درصد از درآمد ناخالص ملی است دولت اعلام کرد که طی ۹ ماهه اول سال جاری میلادی تعداد گردشگران خارجی ۷۵ درصد کاهش یافته است.

به دلیل پیامدهای اقتصادی شدید قرنطینه، دولت‌های اروپایی به دنبال راه حل‌های جایگزین هستند.

دولت بریتانیا قصد دارد تمامی جمعیت ۵۰۰ هزار نفری شهر لیورپول را که به کانون اصلی شیوع ویروس در اين کشور بدل شده تست کند و در صورت موفقیت این طرح آزمایشی آن را در سراسر کشور اجرا خواهد کرد.

دولت اسلواکی نیز تصمیم گرفته که تمامی جمعیت ۵.۴ میلیونی کشور را تست کند.

در بلژیک که به نسبت جمعیت یکی از بالاترین ضریب‌های ابتلا به ویروس را دارد دولت تمامی فعالیت‌ها را متوقف کرده ولی به خاطر سلامت روانی مردم تصمیم گرفته است که کتابفروشی‌ها به فعالیت خود ادامه دهند.

در آتن، پایتخت یونان و دو شهر دیگر در شمال این کشور مقررات قرنطینه سختگیرانه‌ای به اجرا گذاشته شده و تمامی رستوران‌ها، کافه‌ها، باشگاه‌های ورزشی، سینماها و فروشگاه‌های غیرضروری تعطیل شده‌اند.

این تصمیم دولت باعث نگرانی صاحبان و کارکنان این مراکز شده که پس از بحران اقتصادی شدید سال ۲۰۱۰ کاسبی آن‌ها در سال‌های اخیر تاحدی رونق گرفته بود.

سخنگوی دولت یونان گفت: «اگر مردم مقررات را رعایت نکنند مجبور هستیم این محدودیت‌ها را تشدید کنیم چون متاسفانه به نظر می‌رسد که فقط هراس می‌تواند مردم را به رعایت مقررات وادار کند».

وزارت بهداشت فرانسه اعلام کرد فشار بر برخی از بیمارستان‌های این کشور در حدی است که تصمیم گرفته است برخی از بیماران را به آلمان منتقل کند. بلژیک از مدتی پیش بخشی از بیماران را به آلمان می‌فرستد.

مسئول جامعه پزشکان اورژانس و بخش مراقبت‌های ویژه در آلمان گفت به دلیل افزایش بیماران مبتلا به کووید-۱۹ بسیاری از بیمارستان‌ها ناگزیر شده‌اند که عمل‌های جراحی بیماران دیگر را به تاخیر بیاندازند.

او در یک نشست خبری همراه با وزیر بهداشت آلمان گفت بیمارستان‌های این کشور در حال حاضر تخت و دستگاه تنفس مصنوعی کافی در اختیار دارند.

یکی از مشکلات اصلی، کمبود پزشک و کادر درمانی متخصص برای بخش مراقبت‌های ویژه و ابتلای تعدادی از آن‌ها به ویروس است که مجبور می‌شوند مدتی خود را قرنطینه کنند.

همزمان با افزایش تعداد مرگ‌ومیر در سراسر جهان که اکنون به بیش از ۱.۲ میلیون نفر رسیده است مراکز پژوهشی و شرکت‌های داروسازی با حداکثر ظرفیت خود در پی تولید واکسن‌های موثر و مطمئن هستند.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید ۹ مورد از واکسن‌های تجربی در آخرین مراحل آزمایش بالينی هستند که میزان کارایی آن‌ها از طریق تزریق واکسن به جمعیت نسبتا زیادی سنجيده می‌شود.

روز سه‌شنبه شیخ محمد بن رشید آل مکتوم حاکم دبی گفت یک واکسن تجربی ویروس کرونا تزریق کرده است. قبلا نیز تعداد دیگری از مقامات ارشد امارات متحده در آزمایش واکسن‌های تجربی شرکت کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG