لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۶

دمکرات‌ها به رغم از دست دادن چند کرسی، کنترل مجلس نمایندگان آمریکا را حفظ می‌کنند


برای جمهوریخواهان که به خوبی می‌دانستند کسب اکثریت در مجلس نمایندگان ناممکن است به دست آوردن هفت کرسی جدید می‌تواند یک پیروزی قانع‌کننده تلقی شود.
برای جمهوریخواهان که به خوبی می‌دانستند کسب اکثریت در مجلس نمایندگان ناممکن است به دست آوردن هفت کرسی جدید می‌تواند یک پیروزی قانع‌کننده تلقی شود.

نتایج انتخابات اعضای کنگره که تاکنون مشخص شده است نشان می‌دهد که حزب دمکرات حداقل هفت کرسی خود را از دست خواهد داد و در عین حال نتوانسته است هیچ یک از کرسی‌های حزب جمهوریخواه را به‌دست بیاورد.

نتایج انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا که صبح چهارشنبه ۱۴ آبان به وقت محلی منتشر شد، نشان می‌دهد که تنها پیروزی دمکرات‌ها در دو حوزه انتخاباتی ایالت کارولینای شمالی است که در نتیجه تجدیدنظر در تقسیم‌بندی نقشه انتخاباتی این ایالت به دستور مراجع قضایی، تعداد آرا دمکرات‌ها در آن‌جا افزایش یافته است.

هر چند دمکرات‌ها کماکان کنترل مجلس نمایندگان را در دست خواهند داشت ولی این نتایج به نسبت پیش‌بینی آنها مبنی بر کسب حداقل ۱۵ کرسی دیگر بسیار ضعیف است.

جمهوریخواهان یک کرسی در مناطق روستایی ایالت مینه‌سوتا، یکی از کرسی‌های ایالت آیووا، یک کرسی در جنوب ایالت فلوریدا، یک کرسی در ایالت کارولینای جنوبی، یک کرسی در نیومکزیکو و یک کرسی در ایالت اوکلاهما را از حزب دمکرات بازپس گرفته‌اند.

عملکرد دمکرات‌ها در انتخابات مجلس سنا نیز ناامیدکننده است و امید آن‌ها به کسب اکثریت در این مجلس بر باد رفت.

قبل از انتخابات، مسئولان هر دو حزب پیش‌بینی می‌کردند که حزب دمکرات حداقل چند کرسی دیگر در هر دو مجلس قانونگذاری آمریکا به‌دست خواهد آورد. در حال حاضر دمکرات‌ها در مجلس نمایندگان ۲۳۲ و جمهوریخواهان ۱۹۷ کرسی دارند. حد نصاب برای کسب اکثریت در این مجلس ۲۱۸ کرسی است.

کاهش اکثریت در مجلس نمایندگان متحد کردن فراکسیون حزب دمکرات را برای نانسی پلوسی، رهبر فراکسیون این حزب و رئیس مجلس نمایندگان دشوارتر خواهد کرد چون تعدادی از نمایندگان جدید که به این مجلس راه می‌یابند از جناح پیشرو حزب هستند.

این دومین بار طی ربع قرن اخیر است که دمکرات‌ها برای دو دوره متوالی کنترل مجلس نمایندگان را حفظ می‌کنند. مورد اول سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ بود که نانسی پلوسی برای اولین بار در راس فراکسیون دمکرات‌ها به ریاست مجلس نمایندگان رسید.

خانم پلوسی روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: «هدف ما پیروزی در انتخابات مجلس نمایندگان بود تا بتوانیم با حفاظت از قانون خدمات پزشکی عمومی ویروس کرونا را نابود کنیم».

او پیروزی دمکرات‌ها در انتخابات این مجلس را قطعی اعلام کرد ولی این موضوع هنوز رسما اعلام نشده است.

برای جمهوریخواهان که به خوبی می‌دانستند کسب اکثریت در مجلس نمایندگان ناممکن است به دست آوردن هفت کرسی جدید می‌تواند یک پیروزی قانع‌کننده تلقی شود.

حزب دمکرات در رقابت‌های انتخاباتی کنگره روی حوزه‌های انتخاباتی نظیر بخش مرکزی ایالت کارولینای شمالی، مونتانا، اوماها، نبراسکا و آرکانزاس تمرکز کرده بود ولی در هیچ‌یک از این مناطق نتوانست رقبای جمهوریخواه را شکست دهد.

تنها حوزه‌های انتخاباتی که تا صبح چهارشنبه (به وقت محلی آمریکا) هنوز نتایج آرا آن‌ها مشخص نشده ایالت‌های ایندیانا و ویرجینیا هستند.

اسناد کمیسیون انتخاباتی که خبرگزاری آسوشیتدپرس آن‌ها را تجزیه و تحلیل کرده نشان می‌دهند که نامزدهای حزب دمکرات در حوزه‌های انتخاباتی که آسیب‌پذیر تلقی می‌شدند به نسبت رقبای جمهوریخواه خود پول بیشتری در کارزارهای انتخاباتی هزینه کرده‌اند.

کارشناسان معتقدند یکی از دلایل اصلی حفظ اکثریت دمکرات‌ها در مجلس نمایندگان تاکید آن‌ها روی خدمات بهداشتی و سخنان مکرر دونالد ترامپ در بی‌اهمیت جلوه دادن شدت بحران کرونا در آمريکا بوده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG