لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۶

ریحانه پارسا: نگران و تحت فشار هستم


ریحانه پارسا، بازیگر جوان سینما، تئاتر و تلویزیون ایران و از چهره‌های خبرساز دو سال اخیر صنعت سرگرمی در گفت‌وگویی با رادیوفردا ابعاد تازه‌ای از اتفاقات رخ داده برای او طی دو سال اخیر را بیان کرد و از جمله گفت در ترکیه تحت فشار قرار گرفته و تهدیدهایی درباره احتمال بازداشت دریافت کرده است.

او که چند روزی است از ایران خارج شده است در گفت‌وگویی با رادیو فردا به شرح اتفاقاتی که در دو سال اخیر برایش افتاده پرداخت و از جمله گفت که به نهادهای امنیتی احضار شده و همچنین پرونده‌ قضایی برایش در دادسرای فرهنگ و رسانه تشکیل شده بود.

به گفته خانم پارسا، یک تهیه‌کننده سینما با استفاده از ارتباطاتش با نهادهای امنیتی و قضایی به او فشار آورده و خواستار ارتباط با او شده بود. او می‌گوید فشارها حتی در زمان حضور او در ترکیه هم ادامه پیدا کرده و تهدیدهایی مبنی بر احتمال دستگیری و بازگرداندن به ایران دریافت کرده است.

گفت‌وگوی ویژه؛ ریحانه پارسا: نگران و تحت فشار هستم
please wait

No media source currently available

0:00 0:30:22 0:00
لینک مستقیم

ریحانه پارسا پس از خروج از ایران در شبکه‌های اجتماعی بدون حجاب حاضر شده است.

ریحانه پارسا با بازی در سریال «پدر» به کارگردانی بهرنگ توفیقی و نویسندگی حامد عنقا به شهرت رسید و بعد با انتشار تصاویری از خود در شبکه‌های اجتماعی نگاه‌ها را معطوف به خود کرد. او در این تصاویر، پوششی برخلاف پوشش رسمی مورد پذیرش نهادهای حکومتی ایران داشت.

ریحانه پارسا در گفت‌وگو با رادیوفردا می‌گوید که پس از انتشار این تصاویر به نهادهای امنیتی احضار شده و آنجا با برخوردهای روانی و فیزیکی روبه‌رو شده بود. او می‌گوید در جریان این احضار متوجه شده بود که تلفنش شنود شده است.

ریحانه پارسا می‌گوید مقام‌های امنیتی اعتقاد داشتند که او با انتشار تصاویرش در شبکه‌های اجتماعی به نوعی قصد داشته روبه‌روی صدا و سیما قرار بگیرد. به گفته ریحانه پارسا به دنبال این اتفاقات، او شش ماه ممنوع از فعالیت شده بود.

ریحانه پارسا بعدها با اتفاقات دیگری از جمله انتشار چند توئیت بحث انگیز درباره حق طلاق مردان و همپنین نمایش نوع دیگری از سبک زندگی جنجال‌های دیگری رقم زد.

او می‌گوید این توئیت‌ها به درخواست یک تهیه کننده بانفوذ سینما منتشر ‌شدند چرا که این تهیه‌کننده می‌گفته با انتشار این توئیت‌ها می‌تواند به حل و فصل پرونده قضایی این بازیگر کمک کند. خانم پارسا نام این تهیه‌کننده را اعلام نکرد.

او همچنین گفت که به اتهام جریحه‌دار کردن عفت عمومی به یک سال زندان و ۸۴ شلاق محکوم شده بود. او می‌گوید آن تهیه‌کننده سینما این حکم را به پرداخت جریمه نقدی تغییر داده بود.

صحبت‌های ریحانه پارسا می‌تواند ابعاد تازه‌ای از ارتباط برخی تهیه‌کنندگان سینمای ایران با نهادهای امنیتی و قضایی را نشان دهد. در سال‌های اخیر تعدادی از سینماگران نسبت به نفوذ نهادهای امنیتی و قضایی در بخش تولید فیلم هشدار داده و گفته بودند تعداد زیادی از افراد فعال در نهادهای نظامی، قضایی و امنیتی به عنوان تهیه‌کننده وارد سینما شده‌اند.

پیشتر در دوره پیشین جشنواره فیلم فجر هم که تعدادی از سینماگران ایرانی خواستار تحریم جشنواره فیلم فجر شده بود، تهیه‌کنندگان تمام فیلم‌های حاضر در جشنواره حاضر به خارج کردن فیلم‌هایشان از جشنواره نشدند.

  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG