لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۰

برنامه بایدن برای تشکیل کابینه‌ای «متنوع» و «لغو سریع» فرمان‌های اجرایی ترامپ


یک متحد جو بایدن گفته که تمرکز رئیس‌جمهوی منتخب و تیم او در مرحله کنونی بر فرمان‌های اجرایی است که موانع سنای آمریکا را در پی نداشته باشد.
یک متحد جو بایدن گفته که تمرکز رئیس‌جمهوی منتخب و تیم او در مرحله کنونی بر فرمان‌های اجرایی است که موانع سنای آمریکا را در پی نداشته باشد.

سایت «پولیتیکو» از قول منابع نزدیک به جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، گزارش داده که او در نظر دارد کابینه‌ای متنوع از افراد پیشرو، میانه‌رو و حتی برخی از جمهوری‌خواهان تشکیل دهد و اولویت اصلی‌اش موضوع کرونا و اقتصاد کشور خواهد بود.

روزنامه «واشینگتن‌پست» نیز از قول منابع نزدیک به آقای بایدن گزارش داده که او در نظر دارد «فورا برخی از فرمان‌های اجرایی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری کنونی کشور را لغو کند».

پولیتیکو روز یکشنبه ۱۸ آبان در گزارشی نوشت که بایدن نیاز به تشکیل تیمی دارد تا به او در مبارزه با کرونا و بازسازی اقتصاد کشور کمک کند و از طرفی با توجه با اینکه احتمالا اکثریت سنای آمریکا در دست جمهوری‌خواهان باقی خواهد ماند، نیازمند جلب رضایت و همراهی آن‌ها نیز هست.

این گزارش می‌گوید طی ماه‌های گذشته بررسی نامزدهای بالقوه برای پست‌های کلیدی انجام شده و طی روزهای آینده انتظار می‌رود آقای بایدن برخی از آن‌ها را معرفی کند، اما تمرکز رئیس‌جمهوری جدید بیشتر بر پست‌هایی از قبیل بهداشت عمومی و اقتصاد خواهد بود که شامل وزرای خزانه‌داری، خدمات انسانی و بهداشتی، همچنین مقامات ارشد کاخ سفید خواهد بود.

افراد نزدیک به آقای بایدن می‌گویند درباره کل کابینه، وی تمایل به مشورت بیشتر دارد و انتظار نمی‌رود در هفته اول همه نامزدها معرفی شوند.

پولیتیکو می‌نویسد وی باید چند جنبه را در نظر داشته باشد؛ از جمله خواست حزب دمکرات که انتظار دارد یک کابینه تاریخی بسیار متنوع تشکیل شود.

آقای بایدن همچنین باید منافع بازارهای مالی و فن‌آوری «وال استریت» و «سیلیکون ولی» که کارزار انتخاباتی وی را تامین مالی کرده‌اند، در نظر داشته باشد و نهایتا سنای آمریکا که احتمالا در دست جمهوری‌خواهان باقی خواهد ماند و برخی نامزدهای کابینه می‌تواند از میان کسانی انتخاب شوند که رضایت حزب رقیب را هم در پی داشته باشد.

آقای بایدن قبلا نیز گفته بود وی رئیس‌جمهوری کل آمریکا است و مردم را به اتحاد فراخوانده بود.

این گزارش می‌گوید آقای بایدن می‌تواند با گزینشی تاریخی، یک زن یا غیر سفید پوست را به عنوان نامزد وزارت خزانه‌داری یا دفاع کشور تعیین کند، پست‌هایی که همواره در دست مردان و سفیدپوستان بوده است.

از سوزان رایس، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل، به عنوان گزینه تصدی وزارت خارجه نام برده می‌شود. دیگر نامزدهای احتمالی این سمت، آنتونی بلینکن، سناتور کریس کونز، سناتور کریس مورفی و ویلیام برنز هستند.

پولیتیکو همچنین به نام خانم میشل فلورنوی، معاون پیشین وزارت دفاع، اشاره کرده و می‌گوید به احتمال زیاد وی گزینه بایدن برای رهبری پنتاگون خواهد بود و برخی از زنان و غیرسفیدپوستان نیز در وزارت خزانه‌داری کشور معرفی خواهند شد که خانم لایل براینارد، رئیس فدرال رزرو (بانک مرکزی) یا روگر فرگسون رئیس انجمن حقوق و بیمه معلمان که سیاه‌پوست است، می‌تواند گزینه‌هایی با احتمال بالا باشند.

از دیگر گزینه‌ها برای وزارت خزانه‌داری می‌توان به نام سناتور الیزابت وارن، سارا بلوم راسکین معاون سابق خزانه‌داری، ملودی هوبسون رئیس شرکت سرمایه‌گذاری آریل که هم زن و هم سیاه‌پوست است و رافائل بوستیک رئیس بانک مرکزی آتلانتا، پرجمعیت‌ترین شهر ایالت جورجیا، اشاره کرد.

دیگر گزینه‌های احتمالی برای معرفی به عنوان وزیر دفاع، سناتور تمی داکورت که سابقه نظامی نیز دارد، و همچنین سناتور جک ‌فید هستند.‎

آقای بایدن در کمپین انتخاباتی خود نیز قول داده بود به اتحاد کشور خدمت کند و سناتور مارک پریور که شش سال همکار او در مجلس سنا بوده نیز می‌گوید وی تمایل به شنیدن نظران مخالف و تشکیل تیمی با صداهای متنوع دارد.

روزنامه «واشینگتن‌پست» نیز با اشاره به تصمیم آقای بایدن برای تشکیل دولتی فراگیر، می‌نویسد آقای بایدن در نظر دارد در اقدامی فوری برخی از فرامین اجرایی دونالد ترامپ را لغو کند، از جمله فرمان اجرایی لغو خروج از سازمان بهداشت جهانی و توافق اقلیمی پاریس که توسط آقای ترامپ امضا شده بود.

آقای بایدن همچنین در نظر دارد همه محدودیت‌های اعمال شده برای سفر شهروندان از کشورهایی با اکثریت جمعیت مسلمان را لغو کند و کسانی که به‌صورت غیرقانونی و در زمان کودکی به آمریکا آورده شده‌اند نیز در این کشور باقی بمانند.

فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ هفتم بهمن سال ۹۵ صادر شد و رئيس‌جمهوری آمریکا هدف از آن را جلوگیری از ورود «تروریست‌های اسلامگرا» به کشور اعلام کرد.

در فهرست اولیه این فرمان نام شش کشور ایران، عراق، سوریه، یمن، لیبی، سودان و سومالی دیده می‌شد. اواسط اسفند همان سال، آمریکا نام عراق را از این فهرست حذف کرد. نام سودان هم مهرماه ۹۶ از این فهرست حذف شد و در عوض محدودیت‌های تازه شامل حال شهروندان کشورهای چاد، کره‌شمالی و ونزوئلا شد.

صدور فرمان مهاجرتی در داخل آمریکا مخالفت‌های زیادی برانگیخت و پس از حدود دو سال بحث و شکایت گسترده سرانجام تیرماه سال ۹۷، دیوان عالی آمریکا با اجرای نسخه تعدیل‌شده فرمان با هدف «حراست از منافع ملی» ایالات متحده موافقت کرد.

یک متحد آقای بایدن که نام او فاش نشده است، گفته که تمرکز رئیس‌جمهوی منتخب و تیم او در مرحله کنونی بر فرمان‌های اجرایی است که موانع سنای آمریکا را در پی نداشته باشد.

این گزارش نیز به احتمال بالای کسب اکثریت سنا توسط جمهوری‌خواهان اشاره کرده و می‌گوید آقای بایدن در انتخاب نامزدها و تصمیمات خود نیاز دارد تا حداقل چند سناتور جمهوری‌خواه را با خود همراه کند.

XS
SM
MD
LG