لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۱

مجید مجیدی نماینده نظام در دیپلماسی سینمایی با آمریکا


نزدیکی مجید مجیدی به رهبر جمهوری اسلامی ایران از زمان حضور آقای مجیدی در حوزه هنری آغاز شد
نزدیکی مجید مجیدی به رهبر جمهوری اسلامی ایران از زمان حضور آقای مجیدی در حوزه هنری آغاز شد

مطابق پیش بینی‌ها، بنیاد سینمایی فارابی فیلم «خورشید» ساخته مجید مجیدی را به عنوان نماینده امسال ایران به آکادمی اسکار برای شرکت در بخش بهترین فیلم بین‌المللی معرفی کرد.

با این انتخاب مشخص شد در رقابت میان جریان‌های داخلی قدرت در سینما، مجید مجیدی همچنان چهره مهم‌تری از محمدحسین مهدویان است.

بر اساس خبر منتشر شده از بنیاد فارابی، مشخص شده است که سه فیلم «شیطان وجود ندارد» ساخته محمد رسول‌اف، «جنایت بی‌دقت» ساخته شهرام مکری و «دشت خاموش» ساخته احمد بهرامی که در مهم‌ترین جشنواره‌های بین‌المللی یک سال اخیر حضور داشتند، حتی مورد بررسی هیئت تشکیل شده از سوی بنیاد فارابی قرار نگرفته‌اند.

هر سه فیلم‌ها مضامین انتقادی دارند و می‌توانستند از مدعیان جدی معرفی به آکادمی اسکار باشند. در این میان عدم انتخاب فیلم «شیطان وجود ندارد» که مهم‌ترین جایزه یک سال اخیر سینمای ایران، خرس طلایی بهترین فیلم جشنواره فیلم برلین را بدست آورده، قابل تامل است.

بهانه توجه نکردن به این فیلم‌ها اکران نشدن آنهاست که در همه سال‌های گذشته مانع حضور فیلم‌های انتقادی ایران در اسکار بوده است. در واقع صدور مجوز حکومتی پروانه نمایش به ابزاری برای مدیریت حکومتی سینما در ایران تبدیل شده است تا با صادر نکردن این مجوز برای فیلم‌های با مضامین انتقادی، فرصت شرکت از آنها در جوایز اسکار را بگیرد.

در این میان انتخاب آخرین فیلم مجید مجیدی، «خورشید» در رقابت نهایی با دو فیلم «درخت گردو»ی محمدحسین مهدویان و «یلدا»ی مسعود بخشی نشان می‌‌دهد که جایگاه مجید مجیدی به عنوان یکی از نزدیک‌ترین سینماگران به نهاد اصلی قدرت در جمهوری اسلامی ایران خدشه‌ناپذیر باقی مانده است. حتی فردی چون محمدحسین مهدویان همچنان نمی‌تواند تهدیدی برای او باشد.

نزدیکی مجید مجیدی به رهبر جمهوری اسلامی ایران از زمان حضور آقای مجیدی در حوزه هنری آغاز شد و با صدور مجوز نمایش فیلم «بدوک» با نظر دفتر رهبر، تحکیم شد و با فیلم‌های بعدی او تداوم یافت.

احتمالا اعلام نام «خورشید» به عنوان نماینده سینمای ایران برای اسکار، در فردای روز اعلام نام جو بایدن به عنوان رئیس جمهوری آمریکا، با داشتن نیم نگاهی به اتفاق نامزدی «بچه‌های آسمان» در دوره ریاست جمهوری بیل کلینتون انجام شده باشد.

دیپلماسی سینمایی ایران و آمریکا به آزمون دیگری نزدیک می‌شود و جمهوری اسلامی با معرفی یک نماینده متصل به کل نظام، پیامش را فرستاده است. آکادمی اسکار هم در تمام سال‌های گذشته با چشم پوشی بر نقض قوانینش (با پذیرش معرفی فیلم از بنیاد فارابی به عنوان یک نهاد دولتی) نشان داده در این دیپلماسی همراه است.

  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG