لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۰

۷۴ مهاجر دیگر در سواحل لیبی غرق شدند


عکس از آرشیو رادیو فردا
عکس از آرشیو رادیو فردا

سازمان بین‌المللی مهاجرت از غرق شدن ۷۴ مهاجر در سواحل الخمس لیبی خبر داد.

بر اساس این گزارش که در وبسایت سازمان ملل منتشر شده است، از ابتدای ماه گذشته، اکتبر، تاکنون هشت مورد فاجعه از این دست برای مهاجران در منطقه اتفاق افتاده است.

این گزارش می‌گوید قایقی که حامل ۱۲۰ مهاجر، از جمله زنان و کودکان بود، در سواحل الخمس غرق شد و تنها ۴۷ نفر از آنها با کمک ماهی‌گیرانی که در نزدیکی بودند، توانستند جان سالم به در ببرند.

تاکنون جسد ۳۰ مهاجر غرق شده پیدا شده است و جستجو برای یافتن اجساد دیگر مهاجران ادامه دارد.

طی چند روز گذشته به غیر از مورد یاد شده، دو قایق دیگر پناهجویان در مدیترانه غرق شده که این رخدادها ۱۹ قربانی داشته است. ۲۰۰ نفر دیگر نیز طی سه عملیات جداگانه نجات یافته‌اند.

این گزارش می‌گوید حداقل ۹۰۰ مهاجر در دریای مدیترانه به امید رسیدن به سواحل اروپا طی سال جاری غرق شده‌اند.

همچنین ۱۱ هزار مهاجر غیرقانونی نیز به لیبی بازگردانده شده و در معرض خطر نقض حقوق بشر و آزار و تعقیب قانونی قرار گرفته‌اند.

فردریکو سودا رئیس دفتر سازمان بین‌المللی مهاجرت در لیبی می‌گوید جهش چشمگیر در شمار قربانیان میان مهاجران نشان از ناکارآمدی سیاست‌ها و تدابیر نسبت به پدیده مهاجرت از لیبی و منطقه مدیترانه دارد و این سیاست‌ها باید تغییر کند.

وی گفته است هزاران نفر در دریا و خشکی تاوان بی‌عملی و بی‌تدبیری کشورها را می‌دهند.

طبق آمارهای سازمان ملل متحد، طی ۷ سال اخیر بیش از ۲۰ هزار مهاجر در تلاش برای رسیدن به اروپا جان خود را از دست داده‌اند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت ۸ آبان ماه نیز گزارش داد در جریان غرق شدن یک قایق که بیش از ۲۰۰ مهاجر را حمل می‌کرد، دست‌کم ۱۴۰ نفر در سواحل سنگال کشته شدند.

طی ماه‌های گذشته همچنین مواردی از کشته شدن مهاجران ایرانی در آب‌های ترکیه و کانال مانش منتشر شده است. در مورد اخیر غرق شدن قایق پناهجویان در کانال مانش، پنج عضو خانواده‌ای به نام ایران‌نژاد از جمله آنیتا ایران‌نژاد ۹ ساله، آرمین ایران‌نژاد ۶ ساله و آرتین ایران‌نژاد ۱۵ ماهه جان باختند.

این خانواده از سردشت ایران بودند و قصد داشتند از فرانسه به بریتانیا بروند.

XS
SM
MD
LG