لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۴

دادستانی فرانسه: ارتباط میان قتل معلم در پاریس و حمله به کلیسای نیس


ماموران امنیتی مقابل کلیسای شهر نیس که چندی پیش صحنه حمله منجر به قتل سه نفر بود
ماموران امنیتی مقابل کلیسای شهر نیس که چندی پیش صحنه حمله منجر به قتل سه نفر بود

دادستانی فرانسه می‌گوید موضوع سر بریدن یک معلم و حمله با چاقو در کلیسای نیس با همدیگر در ارتباط هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دادستانی فرانسه گفته است در موبایل فردی که با حمله به کلیسا سه نفر را با چاقو کشته بود، عکس‌های فردی که ۱۳ روز قبل از آن یک معلم را سر بریده بود، مشاهده شده است.

ابراهیم عیساوی جوان ۲۱ ساله اهل تونس در جریان حمله با چاقو به کلیسایی در شهر نیس فرانسه در حالی‌که فریاد «الله اکبر» سر داده بود، یک زن را سر برید و هم‌زمان، دو نفر دیگر از جمله یک خادم کلیسا را به قتل رساند.

قبل از آن یک جوان چچنی که با نام «عبدالله آ» معرفی شده، سر یک معلم را که برای شاگردانش کاریکاتور پیامبر اسلام را نشان داده بود، بریده بود.

اکنون در موبایل ابراهیم عیساوی عکس‌های جوان چچنی مشاهده شده و دادستانی فرانسه روز جمعه ۲۳ آبان گفته است این دو حادثه تروریستی در ارتباط با همدیگر بوده‌ و می‌تواند انگیزه مشترکی داشته باشد.

دادستان‌های ضد تروریسم فرانسه می‌گویند بررسی‌ها نشان می‌دهد عکس‌هایی نیز در ارتباط با گروه داعش در مبایل آقای عیساوی بوده است.

دادستانی فرانسه نگفته است چه عکسه‌ایی از داعش در موبایل وی بوده و چه ارتباطی میان عیساوی و داعش وجود دارد.

جوان چچنی که سر معلم فرانسوی را بریده بود، با شلیک پلیس کشته شد‌ و رسانه‌های فرانسه گزارش داده‌اند که جوان تونسی نیز که به کلیسا حمله کرده و بعد از سر بریدن یک زن، دو نفر را با چاقو کشته بود به ضرب گلوله پلیس مجروح شده و هنوز هم در شرایطی وخیم در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری است.

بررسی‌ها پیرامون جوانب حملات تروریستی آنها ادامه دارد.

قبلا خبرگزاری رویترز از یک منبع پلیس فرانسه گزارش داده بود که سومین مظنون در رابطه با حمله تروریستی شهر نیس بازداشت شده است.

خبرگزاری رویترز روز شنبه دهم آبان به نقل از این منبع آگاه گزارش داد که دستگیری مظنون سوم در روز جمعه و به دنبال بازداشت مظنون دوم که یک فرد ۴۷ ساله است، انجام گرفته است. تاکنون نام این مظنونان به دلایل امنیتی منتشر نشده است.

سر بریدن معلم و حمله با چاقو به کلیسا به شدت انتقاد جامعه جهانی را برانگیخت، اما اظهارات امانوئل مکرون نیز درباره «لزوم دفاع از ارزش‌های سکولار در مقابل اسلام افراطی و کنترل بیشتر بر بودجه خارجی مساجد» در تعدادی از کشورهای اسلامی با واکنش منفی مواجه شد.

XS
SM
MD
LG