لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۰

عفو بین‌الملل وب‌سایت مستندات «کشتار اعتراضات آبان» را رونمایی کرد


برخی کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸. وب‌سایت عفو بین‌الملل
برخی کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸. وب‌سایت عفو بین‌الملل

همزمان با سالگرد مرگ‌بارترین روز اعتراضات آبان ۹۸، سازمان عفو بین‌الملل روز ۲۵ آبان از وب‌سایتی با عنوان «اینترنت خاموش، کشتار بی‌صدا» رونمایی کرد که نشان می‌دهد مقامات ایرانی چگونه سرکوب خونین معترضان آبان را از چشم جهانیان پنهان کردند.

به گفته دیانا الطحاوی، معاون دفتر منطقه‌ای خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل، هنگامی که در آبان ماه سال گذشته اخبار کشتار معترضان در ایران به گوش رسید، مقامات ایرانی دسترسی به اینترنت را قطع کردند و ابعاد واقعی موارد نقض جدی حقوق بشر را که نیروهای امنیتی در حال ارتکاب آن بودند، پنهان نگه داشتند.

در اطلاعیه جدید عفو بین‌الملل، خانم الطحاوی همچنین گفته است علی‌رغم این‌که حکومت ایران با قطع اینترنت می‌خواست «صدای مردم را خفه کند»، اما مردم ایران مصمم بودند حقیقت را به جهانیان بگویند و وبسایت جدید «ادای احترامی است به تمامی کسانی که تصاویر صحنه‌های اعمال خشونت که مقامات قصد انکار و کتمان‌شان را داشتند، شجاعانه ثبت کردند».

وب‌سایت «اینترنت خاموش، کشتار بی‌صدا» دربرگیرنده بیش از ۱۰۰ ویدئوی تأییدشده از ۳۱ شهر ایران است و استفاده مکرر از سلاح گرم، گاز اشک‌آور و ماشین آب‌پاش توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی علیه معترضان غیرمسلح و عابران را نشان می‌دهد.

علاوه بر این، اطلاعات مهم و مستندی که عفو بین‌الملل از اسامی و تصاویر قربانیان و جزئیات مربوط به کشته شدن آن‌ها جمع‌آوری کرده، در این وب‌سایت به دو زبان انگلیسی و فارسی در دسترس همگان قرار گرفته است.

سرکوب اعتراضات و قطعی اینترنت از ۲۴ آبان ۹۸ و در پی اعلام ناگهانی افزایش سه‌برابری قیمت بنزین رخ داد که طی پنج روز، نیروهای امنیتی دست‌کم ۳۰۴ مرد، زن و کودک را کشتند.

با این حال و پس از گذشت یک سال از اعتراضات آبان ۹۸، به‌گفته عفو بین‌الملل، تا امروز هیچ مقام مسئولی در جمهوری اسلامی درباره کشتارها مورد تحقیقات کیفری قرار نگرفته و پاسخگو نشده است.

به همین دلیل، عفو بین‌الملل از کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد درخواست کرده است یک سازوکار تحقیقاتی «برای بررسی کشتار معترضان و عابران، از جمله کودکان» تأسیس کنند تا زمینه «محاکمه عادلانه افرادی را که در فرماندهی، برنامه‌ریزی یا اجرای این موارد جدی نقض حقوق بشر نقش داشته‌اند، فراهم آورند».

این در حالی است که خبرگزاری رویترز دوم دی ۹۸ از قول «سه منبع نزدیک به حلقه اطرافیان» آیت‌الله علی خامنه‌ای «و یک مقام چهارم» نوشت که رهبر جمهوری اسلامی چند روز پس از آغاز اعتراضات آبان، دستور داده بود «هر کاری که لازم است، برای متوقف کردن آن انجام دهید.»

یکی از این منابع به رویترز گفته بود که آیت‌الله خامنه‌ای در این جلسه که روز یکشنبه ۲۶ آبان برگزار شده گفته است که «جمهوری اسلامی در خطر است. به هر شکلی شده به اعتراض‌ها پایان بدهید. دستور من این است.»

بر اساس اسناد سازمان عفو بین‌الملل، قربانیان اغلب با «شلیک به قصد کشتن به سر یا بالاتنه» کشته شدند، امری که به‌گفته این سازمان نشان می‌دهد نیروهای امنیتی مجری دستور سرکوب بودند.

برخی نهادهای حقوق‌بشری ازجمله عفو بین‌الملل بر این باورند که شمار واقعی کشته‌شدگان «بسیار بیش از این است، اما به دلیل استمرار پنهانکاری مقامات ایرانی، ممکن است آمار واقعی کشته‌شدگان هرگز مشخص نشود».

پیش از این خبرگزاری رویترز از کشته شدن دست‌کم ۱۵۰۰ نفر در جریان سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ خبر داده بود.

XS
SM
MD
LG