لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۲

هیات اعزامی اتحادیه اروپا بازدید از ساخت‌وسازهای جدید اسرائیل را نیمه‌تمام گذاشت


هیات اعزامی اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۲۶ آبان حین بازدید از خانه‌سازی‌های جدید اسرائیل در یکی از مناطق شرقی اورشلیم/ بیت‌المقدس، در پی تجمع اعتراضی و شعارهای تند و تیز شماری از مردم اسرائیل ناچار به ترک محل شدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و رسانه‌های اسرائیل، هیات اتحادیه اروپا یک روز پس از اعلام طرح جدید دولت اسرائیل برای ساخت ۱۲۵۷ خانه جدید در منطقه «گیوعات هاماتوس» به این منطقه رفته بود.

اتحادیه اروپا روز یک‌شنبه با انتقاد از طرح تازه اسرائیل، گسترش ساخت‌وسازها را «سخت‌تر کردن شرایط برای تشکیل کشور فلسطینی» خواند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت: «این اتحادیه بر موضع قاطع خود در خصوص مخالفت با شهرک‌سازی‌ها ایستاده است» و اسرائیل «باید همه شهرک‌هایی را که در ۲۱ سال اخیر در اراضی فلسطینی ساخته، برچیند».

فلسطینی‌ها، ترکیه، مصر، اردن و چند کشور دیگر نیز از این اقدام اسرائیل انتقاد کرده‌اند.

نیکلای ملادنوف، نماینده سازمان ملل در خاورمیانه، نیز روز دوشنبه گفت تصمیم اسرائیل «موجب نگرانی عمیق است».

اما اسرائیلی‌های مخالف با بازدید دیپلمات‌های اروپایی، در حالی‌که پرچم اسرائیل را در دست داشتند، شعار «اروپا باید شرم کند» سر دادند.

آن‌ها هیات اروپایی را «ضد اسرائیل» و «یهودستیز» خواندند و گفتند «پول اتحادیه اروپا» باعث کشتار اسرائیلی‌ها به دست فلسطینی‌های مسلح شده است.

گزارش‌ها حاکی است که آریه کینگ، معاون شهردار اورشلیم، نیز در میان مخالفان بازدید هیات اروپایی حضور داشت.

در همین حال، سخنگوی این هیات پیش از خواندن بیانیه‌ای که از پیش آماده شده بود، ناچار به ترک محل شد.

به گفته سون کان فون- بورگسدورف، نماینده اتحادیه اروپا در امور فلسطینی‌ها و از اعضای هیات اعزامی، بازدید اخیر به این تصور دامن زد که اسرائیل تلاش دارد تا پیش از آغاز دوران ریاست‌جمهوری جو بایدن در آمریکا، «واقعیات جدیدی» در سرزمین‌های فلسطینی رقم بزند.

او افزود که «اتخاذ یک موضع متحد از سوی جامعه جهانی علیه طرح ساخت‌وسازی که مغایر با قوانین بین‌المللی است، بسیار حائز اهمیت است».

همچنین حاگیت اوفران، کارشناس یهودی‌نشین‌ها در گروه «صلح اکنون»، که در این بازدید نیمه‌تمام همراه هیات اروپایی بود، گفته است: «همه جهان باید از اسرائیل بخواهد که این اقدام را متوقف کند».

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل تاکنون به واقعه درگیری میان اسرائیلی‌ها با هیات اروپایی واکنش نشان نداده است.

اسرائیل «گیوعات هاماتوس» را بخشی از اورشلیم/بیت‌المقدس و جزو مناطقی می‌داند که ساخت‌وساز برای اسرائیلی‌ها در آن مجاز است.

این در حالی است که فلسطینی‌ها این محله در حومه بیت‌اللحم و جنوب بیت‌المقدس را بخشی جدایی‌ناپذیر از اراضی فلسطینی تلقی می‌کنند که کشور فلسطین روزی باید در آن‌جا برپا شود.

فلسطینی‌ها می‌گویند اسرائیل در صدد است تا پیش از پایان کار دولت کنونی آمریکا، طرح‌های بیش‌تری را برای شهرک‌سازی‌های اسرائیل نهایی کند.

برخی رسانه‌های بین‌المللی که مواضع‌شان به اروپا نزدیک است، این گمانه‌زنی را مطرح کرده‌اند که طرح جدید ساخت‌‌وساز اسرائیلی جهت محک زدن جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، است.

آقای بایدن در گذشته مخالفت خود را با طرح ساخت‌وساز یهودی‌نشین‌ها اعلام کرده بود.

ده سال پیش نیز، اجرای طرحی مشابه در یکی دیگر از مناطق حومه اورشلیم/بیت‌المقدس در میانه سفر رسمی آقای بایدن، معاون وقت باراک اوباما، دیدار او را با تنش همراه کرد.

از سوی دیگر، رسانه‌های اسرائیل خبر داده‌اند که مایک پومپئو، وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ، این هفته در سفر به اسرائیل برای نخستین بار طی ۵۳ سال تسلط اسرائیل بر کرانه باختری، از یک شهرک یهودی‌نشین بازدید خواهد کرد.

آقای پومپئو روز سه‌شنبه ۲۷ آبان در چارچوب یک تور منطقه‌ای وارد اسرائیل خواهد شد.

دولت ترامپ چندی پیش شهرک‌های یهودی‌‌نشین در کرانه باختری را از فهرست مناطق «غیرقانونی» خارج کرد.

نبیل ابوردینه، سخنگوی رهبری فلسطینی‌ها، بر این باور است که حضور مایک پومپئو در یهودی‌نشین‌ها «تحریک‌آمیز» است.

طرح جدید اسرائیل برای ساخت‌وساز در شرق اورشلیم/بیت‌المقدس و حضور بی‌سابقه وزیر خارجه اسرائیل در یک یهودی‌نشین، به فاصله‌ای کوتاه پس از عادی‌سازی روابط با امارات متحده عربی و بحرین اعلام شد.

امارات و همچنین بحرین پیش از این گفته بودند که عادی‌سازی روابط با اسرائیل هم‌راستا با منافع فلسطینی‌ها است و مانع اجرای طرح دولت بنیامین نتانیاهو برای الحاق ۳۰ درصد از اراضی فلسطینی به اسرائیل خواهد شد.

فلسطینی‌ها اما ضمن رد ادعاهای مقام‌های امارات و بحرین، حکومت این دو امیرنشین را به «خیانت تاریخی به فلسطین و قدس» متهم کردند.

گفته می‌شود که عبداللطیف الزیانی، وزیر خارجه بحرین، روز چهارشنبه ۲۸ آبان، در نخستین سفر رسمی به اسرائیل، در حضور مایک پومپئو با بنیامین نتانیاهو و سایر مقام‌های اسرائیلی، دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG