لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۸

استعفای معاون وزیر بهداشت ایران در اعتراض به «مدیریت غلط» بحران کرونا


رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، ضمن استعفا از مقام خود نامه انتقاد‌آمیز تندی علیه سعید نمکی وزیر بهداشت و رویکردهای او در رابطه با بحران کرونا منتشر کرد.

آقای ملک‌زاده در نامه‌ای که روز شنبه ۳۰ آبان منتشر شده است، دلایل استعفای خود را «مدیریت بسیار غلط و پرتناقض در پاندمی کرونا، اظهارات غیرعلمی و معرکه‌گیری وزیر بهداشت درباره تولید واکسن کرونا و ادعاهای بی‌اساس مبنی بر تاثیر داروهای گیاهی و طب سنتی بر کرونا» عنوان کرده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در توضیح استعفای خود خطاب به سعید نمکی گفته است که «مدیریت بسیار غلط، پرنقص» وزیر بهداشت در پاندمی کرونا که ناشی از «عدم مشورت و توجه به توصیه‌ها و هشدارهای متخصصان و محققان نظام سلامت» بوده است، «موجب تلفات انسانی بسیار در ایران شده است».

وی همچنین گفته است دیگر دلیل استعفای وی «اظهارات غیر علمی و ناشی از شتابزدگی جنابعالی (وزیر بهداشت) در مورد تولید واکسن ایرانی کرونا [است] که هنوز در حال طی مراحل اولیه بوده و شما مدعی معرکه گرفتن برای تولید آن شده‌اید».

آقای نمکی ۲۰ مهر ماه، درست زمانی که شیوع کرونا در ایران با شتاب در حال اوج‌گیری بود اظهار داشت: «خبرهای خوشی از واکسن کرونا دارم و به مدیر روابط بین‌‌الملل (وزارت بهداشت) نیز اعلام کردم که به سازمان جهانی بهداشت اعلام کنند که ما فازهای مطالعاتی واکسن را تا کجا رسانده‌‌ایم.»

وی سپس مدعی شد «در هفته‌‌های آینده پیشرفت واکسن را به‌عنوان حرکت عظیم ملی به گوش جهانیان خواهیم رساند».

آقای ملک‌زاده دیگر دلیل استعفایش را «ادعاهای بی‌اساس» وزیر بهداشت و سازمان غذا و دارو در خصوص موثر بودن داروهای گیاهی در درمان کرونا عنوان کرده است.

وی می‌گوید که توصیه به استفاده از داروهای گیاهی در مورد ویروس کرونا «بدون هیچ مبنای علمی و پژوهشی و مطالعات بالینی کافی صورت گرفته است» و همچنین دفاع و وزیر بهداشت از ادغام طب سنتی در نظام شبکه بهداشت و درمان کشور «می‌تواند شبکه بهداشت و درمان ایران را ناپایدار و در دراز مدت تضعیف کرده و مردم را از حقوق خود در بهره مندی از درمان‌های پیشرفته پزشکی مدرن محروم سازد».

وی در ادامه این نامه نسبت به «عدم تشکیل شورای معاونین طی ۶ ماه گذشته و عدم اختصاص وقت از سوی وزیر بهداشت برای بحث در امور آموزشی، پژوهشی و دانشجویی» اشاره کرده است.

مقامات ایران تاکنون ادعاهای بی‌پشتوانه‌ای در رابطه با سیاست‌های مقابله با کرونا عنوان کرده‌اند، از جمله حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، فروردین امسال از دستگاهی رونمایی کرد که به گفته او، هر ویروسی را از فاصله ۱۰۰ متری در مدت پنج ثانیه «شناسایی» می‌کند. آقای سلامی این دستگاه را یک «پدیده علمی شگفت‌انگیز» خواند.

همچنین آقای نمکی ۱۴ آبان‌ماه مدعی شده بود «در حال حاضر دارو‌های شیمیایی که در سایر کشور‌ها آزمایش و تولید شده در کشور مجوز تولید دارند و در عین حال ۴ داروی گیاهی و طب سنتی مؤثر در درمان کرونا مجوز تولید کسب کرده‌اند».

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه دانشجویان ما «باید طب سنتی را بشناسند»، گفته بود کمیته‌ای ملی با حضور صاحب‌نظران برای احیای جنبه‌های علمی طب سنتی جهت آشنایی دانشجویان با مکتوبات بازمانده از دانشمندان گذشته علوم تشکیل شود.

تاکنون بر اساس آمارهای رسمی وزارت بهداشت نزدیک ۴۴ هزار نفر از کرونا در ایران فوت کرده‌اند، اما آمارهای ثبت احوال نشان می‌دهد این رقم احتمالا به مراتب کمتر از شمار واقعی قربانیان ویروس کرونا است.

همچنین محمدرضا ظفرقندی رئیس سازمان نظام پزشکی ایران این آمار واقعی مرگ و میر و مبتلایان کرونا در ایران را سه برابر آمار رسمی وزارت بهداشت دانسته است.

XS
SM
MD
LG