لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۳

دریچه آذر ماه ۹۹

تازه‌ترین رویدادهای حقوق بشری ایران در آذر ماه ۹۹ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۳:۴۰ ۷.۹.۱۳۹۹

اجرای حکم زندان ناصر اشجاری، فعال مدنی در تهران

ناصر اشجاری، فعال مدنی در تهران، روز چهارم آذرماه توسط مامورین امنیتی در منزلش بازداشت و برای اجرای حکم زندانش به زندان اوین منتقل شد.

او به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به شش ماه زندان محکوم شده است.

مصادیق این اتهام، همراهی او با خانواده‌‌های زندانیان سیاسی٬ اعتراض به سرکوب‌های اخیر و انتقادهایی از جمهوری اسلامی است.

ناصر اشجاری، فعال مدنی ۶۶ ساله در حالی به زندان منتقل شده که بیماری دیابت دارد و شرایط زندان در وضعیت کنونی شیوع ویروس کرونا می‌تواند برای او خطرناک باشد.

۱۳:۴۵ ۷.۹.۱۳۹۹

اجرای حکم ۷۴ ضربه شلاق برای داود رفیعی، فعال کارگری

برای داود رفیعی، کارگری که به اخراج خود از شرکت پارس‌خودرو معترض بود، حکم ۷۴ ضربه شلاق اجرا شد.

اتهام او «توهین» به وزیر کار عنوان شده است.

آقای رفیعی که سال ۹۱ از محل کار خود اخراج شد، در طول سال‌های گذشته بارها در اعتراض به این امر اقدام به برگزاری تحصن به همراه اعضای خانواده خود کرده است.

در جریان یکی از اعتراض‌ها در سال ۹۶ او روی مقوا شعار «مرگ بر وزیر کار» نوشته بود و اکنون به دلیل همین شعار ۷۴ ضربه شلاق خورده است.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران که سال ۹۶ وزیر کار بود، در نامه‌ای به دادگاه نوشت که از آقای رفیعی شکایت ندارد، ولی این نامه تاثیری در رای دادگاه نداشت و آقای رفیعی به ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

حکم شلاق در ایران در حالی هنوز صادر و اجرا می‌شود که سازمان ملل متحد و نهادهای مدافع حقوق بشر این مجازات‌ها را «غیرانسانی» و «قرون وسطایی» می‌دانند و بارها از مقام‌های جمهوری اسلامی خواستار توقف استفاده از مجازات‌های بدنی شده‌اند.

۱۹:۴۱ ۸.۹.۱۳۹۹

مجله هفتگی دریچه

تنها یک هفته پس از تصویب قطعنامه‌ای در کمیته سوم سازمان ملل در محکومیت «نقض حقوق بشر» در ایران٬ خبرها حاکی از افزایش فشارها بر اقلیت‌های مذهبی است٬ بهاییان و نوکیشان مسیحی همچنان بازداشت می‌شوند و محکوم به زندان٬ در حالی که یکی از مواردی که در قطعنامه سازمان ملل بر آن تاکید شده لزوم پایبندی مقام‌های ایران به حق آزادی عقیده و مذهب است و توقف سرکوب اقلیت‌ها.

مامورین امنیتی روز یک‌شنبه دوم آذرماه همزمان به خانه‌ ده‌ها بهایی در شهرهای مختلف در استان‌های تهران٬ البرز٬ اصفهان و مازندران یورش بردند و در جریان بازرسی‌های خود موبایل، کامپیوتر و کتاب‌های این افراد را توقیف کردند.

حق آزادی مذهب یکی ازحقوق بنیادین بشر است و ایران به دلیل عضویت در میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی ملزم به رعایت حق آزادی عقیده برای همه افراد است. با این حال مسیحیان هم در ایران تحت فشارهای امنیتی قرار می‌‌گیرند٬ اقلیتی که دین آنها از ادیان رسمی و پذیرفته‌شده است.

و در ادامه برنامه دریچه این هفته

۱۳:۰۵ ۱۰.۹.۱۳۹۹

صدور حکم پنج سال زندان برای نائب حاجی‌پور٬ زندانی سیاسی کُرد

شبکه حقوق بشر کردستان از صدور حکم پنج سال زندان برای نائب حاجی‌پور٬ زندانی سیاسی کُرد خبر داد.

بر اساس این گزارش٬ نائب حاجی‌پور در شعبه دوم دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در حزب کومله»‌ به پنج سال حبس محکوم شده است.

وی مهرماه سال ۹۸ توسط مامورین امنیتی بازداشت شد و هم‌اکنون در زندان مرکزی ارومیه به سر می‌برد.

۱۳:۲۵ ۱۰.۹.۱۳۹۹

بازداشت امین مرادی شاعر و عضو کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان ایران روز یکشنبه با صدور اطلاعیه‌ای از بازداشت امین مرادی، شاعر و عضو این نهاد، توسط نیروهای امنیتی خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است که ماموران امنیتی صبح شنبه هشتم آذر ماه به منزل امین مرادی «یورش برده و پس از حدود دو ساعت تفتیش، وسایل شخصی‌اش از جمله لپ‌تاپ، کامپیوتر، تلفن همراه و تعدادی کتاب را ضبط و او را به زندان اوین منتقل کردند».

علت بازداشت آقای مرادی و نهاد بازداشت‌کننده مشخص نیست.

کانون نویسندگان ایران با اشاره به بیماری ریوی این شاعر نسبت به وضعیت سلامت او آن هم در شرایطی که ویروس کرونا شیوع گسترده‌ای یافته است، ابراز نگرانی کرد و خواستار آزادی فوری او شد.

۱۶:۴۵ ۱۲.۹.۱۳۹۹

صدور حکم بیش از ۳۲ سال زندان برای چهار فعال سیاسی کُرد

شبکه حقوق بشر کردستان از صدور احکام زندان برای چهار فعال سیاسی کُرد در ارومیه و مریوان خبر داد.

بر اساس این گزارش کامران قاسمی، کیوان رشوزاده و امید سعیدی، سه زندانی سیاسی کُرد در شعبه دوم دادگاه انقلاب ارومیه هر یک به ۱۰ سال زندان محکوم شدند.

اتهام این افراد «اقدام علیه امنیت ملی» از طریق «عضویت در حزب کومله» عنوان شده است.

این سه فعال سیاسی از مهرماه سال گذشته در زندان به سر می‌برند.

همزمان دادگاه انقلاب مریوان نیز برای آمانج نیک‌پی، فعال مدنی و از اعضای «انجمن سبز چیا» حکم دو سال حبس صادر کرد.

او به «اقدام علیه امنیت ملی» از طرق «عضویت در حزت دمکرات کردستان» متهم شده است.

۱۶:۴۹ ۱۲.۹.۱۳۹۹

بازداشت مهدی محمودیان فعال مدنی در تهران

مهدی محمودیان، فعال مدنی در تهران که طی سال‌های اخیر بارها بازداشت و زندانی شده٬ روز سه‌شنبه ۱۱ آذرماه در پی احضار به دادسرای فرهنگ و رسانه بازداشت شد.

او پس از اعتراض‌های آبان ۹۸ یکی از افشاکنندگان ابعاد سرکوب بود، همان طور که پس از اعتراض‌های سال ۸۸ وقایع بازداشتگاه کهریزک و نام و هویت جان‌باختگان آن سال را رسانه‌ای کرد.

مهدی محمودیان یک روز پیش از بازداشت خود در توییتی نوشته بود که در پی شکایت معاون حقوقی و پارلمانی سپاه پاسداران به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده است تا در مقابل اتهام‌های انتسابی از خود دفاع کند.

موضوع این شکایت به انتشار مصاحبه خبرگزاری ایرنا با حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش ایران، در خرداد امسال باز می‌گردد که انتقاداتی علیه سپاه مطرح کرده بود.

او مهرماه امسال هم به دلیل امضای نامه‌ موسوم به ۷۷ نفر در اعتراض به خشونت‌های آبان ۹۸ و نیز فراخوانی برای روشن کردن شمع به یاد قربانیان سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط موشک‌ سپاه ئاسداران، به پنج سال زندان محکوم شد.

۱۷:۲۰ ۱۲.۹.۱۳۹۹

صدور حکم ۱۳ سال و سه ماه زندان برای حامد قره‌اوغلانی، فعال مدنی محبوس در زندان ارومیه

حامد قره‌اوغلانی، فعال مدنی محبوس در زندان ارومیه به ۱۳ سال و سه ماه زندان محکوم شد.

این حکم در شعبه‌های دو و سه دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام‌های «بغی» از طریق «همکاری با سازمان مجاهدین خلق»، »توهین به رهبر جمهوری اسلامی» و «ارتباط با آمریکا و اسرائیل» برای او صادر شده است.

حامد قره‌اوغلانی هفتم تیر ماه امسال توسط مامورین امنیتی بازداشت شد و پس از سه هفته بازجویی در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه، به زندان مرکزی این شهر منتقل شد.

او و خانواده‌اش در این مدت تحت فشارهای امنیتی بوده‌اند تا به اتهام‌های مطرح‌شده در پرونده اعتراف کنند.

۱۷:۴۳ ۱۵.۹.۱۳۹۹

مجله هفتگی دریچه

گسترش ویروس کرونا در داخل و خارج از زندان بیداد می‌کند اما بازداشت‌های پرشمار دگراندیشان و فعالان مدنی ادامه دارد٬ در حالی که گزارشگران سازمان ملل بارها خواستار آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی شدند تا در این شرایط بحرانی جان آنان به خطر نیفتد.

مهدی محمودیان فعال مدنی٬ ویدا ربانی روزنامه‌نگار و عضو حزب اتحاد ملت ایران٬ امین مرادی شاعر٬ شهره حسینی مترجم٬ الهام صمیمی و علی منصوری دو فعال دانشجویی و آنیسا جعفری‌مهر و داریوش مرادی دو تن از اعضای تحریریه نشریه «ژ» چند تن از افرادی هستند که طی روزهای گذشته توسط مامورین امنیتی در شهرهای مختلف بازداشت شده‌اند.

و در ادامه برنامه دریچه این هفته:

  • ابتلای چند تن از زندانیان سیاسی به ویروس کرونا
  • صدور بیش از ۴۲ سال حکم زندان برای شش فعال سیاسی کُرد
  • صدور حکم ۱۳ سال و سه ماه زندان برای حامد قره‌اوغلانی٬ فعال مدنی محبوس در زندان ارومیه
  • انتقال زینب جلالیان٬ زندانی سیاسی کُرد به زندان یزد و محرومیت او از ملاقات و تماس تلفنی
  • و بازگشت نسرین ستوده٬ وکیل دادگستری و مدافع حقوق بشر به زندان در پی پایان مرخصی‌اش

دریچه؛ بازداشت‌های پرشمار در ایران با وجود گسترش ویروس کرونا در زندان‌ها
please wait

No media source currently available

0:00 0:15:01 0:00
لینک مستقیم

۰۳:۵۷ ۱۹.۹.۱۳۹۹

بازداشت یاور سلطانی٬ فعال مدنی٬ برای اجرای حکم زندان

یاور سلطانی٬ مدیر صفحه اینستاگرامی «ماکوتایمز» و فعال مدنی اهل شهرستان ماکو٬ روز دوشنبه ۱۷ آذرماه بازداشت و برای اجرای حکم به زندان ماکو منتقل شد.

این فعال مدنی پیشتر به اتهام «تشویش اذهان عمومی و فراخوان جهت بر هم زدن نظم عمومی» در شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ ماکو به یک سال زندان محکوم شده بود که هشت ماه از این حکم در مرحله تجدیدنظر به مدت دو سال تعلیق شد.

یاور سلطانی پیشتر نیز بارها احضار و بازداشت شده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG