لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۳

انتقاد چین از تصمیم آمریکا برای خروج رسمی از معاهده «آسمان‌های باز»


کشورهای عضو «پیمان‌نامه آسمان‌های باز»
کشورهای عضو «پیمان‌نامه آسمان‌های باز»

ایالات متحده روز دوم آذر اعلام کرد رسماً از معاهده «آسمان‌های باز» خارج می‌شود؛ تصمیمی که روز دوشنبه انتقاد شدید چین را به همراه داشت.

این معاهده در سال ۲۰۰۲ با هدف اجازه پرواز هواگردهای شناسایی و تجسسی بر فراز ۳۴ کشور عضو امضا شد. واشینگتن روسیه را متهم می‌کند که این پیمان ۱۸ ساله را نقض کرده است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا که شش ماه پیش از این خبر چنین تصمیمی را داده بود، روز اول آذر، از خروج رسمی واشینگتن از این معاهده خبر داد.

وزارت خارجه روسیه این تصمیم را محکوم کرده و در برابر پرسش برخی اعضای غربی این معاهده که واکنش مسکو چه خواهد بود، روز یکشنبه اعلام کرد همه گزینه‌ها برای روسیه روی میز است.

خروج آمریکا از این معاهده آخرین ضربه به نظام کنترل تسلیحاتی بین‌المللی است که دونالد ترامپ بارها آن را نکوهش کرده و گفته است که در این معاهده، توانایی‌های رزمی ایالات متحده به طرز ناعادلانه‌ای مهار می‌شود.

چین روز دوشنبه با انتقاد از واشینگتن در مورد خروج از معاهده «آسمان‌های باز»​ گفت این اقدام «اعتماد و شفافیت نظامی را تضعیف می‌کند و تلاش‌های آینده برای کنترل تسلیحات را به خطر می‌اندازد.»

این معاهده که چین عضو آن نیست، به کشورهای عضو اجازه می‌دهد تا از امکان پرواز از حریم دیگر کشورها برای وارسی تاسیسات نظامی برخوردار باشد.

اکنون تنها یک پیمان کنترل تسلیحاتی بین دشمنان سابق جنگ سرد همچنان پابرجاست، پیمان «استارت نو»، که تعداد کلاهک‌های هسته‌ای طرفین را محدود می‌کند.

XS
SM
MD
LG