لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۶

شرق: ۲۰۰ میلیون یورو غرامت هواپیمای اوکراینی از صندوق توسعه ملی پرداخت می‌شود


روزنامه شرق در گزارشی فاش ساخت که دولت ایران برای پرداخت غرامت بابت سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی، تا سقف ۲۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برداشت خواهد کرد.

گزارش این روزنامه که روز سه‌شنبه ۴ آذر منتشر شده با انتقاد از دولت ایران همراه است و می‌گوید که چنین تصمیمی با قوانین و مقررات صندوق توسعه همخوانی ندارد.

این برداشت از صندوق توسعه ملی در حالی صورت می‌گیرد که این صندوق «با هدف تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت‌ و گاز و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی به ثروت‌های ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصـادی» برای ایران تشکیل شده و بر اساس اساسنامه نباید موجودی آن صرف چنین مواردی شود.

برداشت از صندوق توسعه ملی که با مجوز رهبر جمهوری اسلامی اجرایی می‌شود، پیش از این هم بحث‌برانگیز بوده است، از جمله کمک به صداوسیما از محل منابع این صندوق.

در یک مورد دیگر، ۱۷ دی ماه سال گذشته، یک روز قبل از سرنگونی هواپیما توسط سپاه، مجلس ایران تصویب کرد که ۲۰۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی به نیروی قدس سپاه اختصاص دهد.

هنوز میزان غرامتی که ایران باید در پرونده سرنگونی هواپیما پرداخت کند مشخص نشده، اما اوکراین تاکید داشته که روشن شدن حقیقت پیرامون این رخداد برای کی‌یف بر دریافت غرامت اولویت دارد.

هواپیمای اوکراینی با شماره پرواز ۷۵۲، بامداد ۱۸ دی ‌ماه ۹۸ توسط پدافند هوایی سپاه پاسداران سرنگون شد و تمام ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.

مقامات ایران علت اصلی سقوط هواپیما را برای سه روز پنهان کردند و سپس با پذیرش این امر که هواپیمای اوکراینی بر اثر شلیک پدافند سپاه سرنگون شده است، علت آن را «خطای انسانی» عنوان کردند.

اما با گذشت بیش از ده ماه از این رخداد اوکراین می‌گوید که ایران هنوز به سئوالات موجود پاسخ نداده و ابعاد رخداد و چگونگی محاکمه و مجازات عاملان آن مشخص نشده است.

پیش از این دادستانی کل اوکراین افشا کرده بود که بر اساس اتهاماتی که به بازداشت‌شدگان در پروندهٔ سرنگونی هواپیمای اوکراینی در ایران تفهیم شده، حداکثر مجازات آنها «سه سال زندان» خواهد بود.

در این حال گزارش روزنامه شرق واکنش انجمن خانواده جان‌باختگان پرواز ۷۵۲ را به دنبال داشته که به تصمیم مقامات ایران برای پرداخت غرامت از صندوق توسعه ملی کشور اعتراض کرده‌اند.

حامد اسماعیلیون، سخنگوی این انجمن که همسر و دختر خود را از دست داده است، در شبکه‌های اجتماعی نوشت که مسئولان حکومت ایران با این کار می‌خواهند «هم از نان مردم بزنند هم خانواده‌های جان‌باختگان را برای یک عمر شرمنده مردم کنند».

آقای اسماعیلیون سپس بار دیگر اعلام کرد که خواسته آنان در وهله نخست «روشن شدن جزییات این جنایت» و سپس محاکمه عاملان آن است و خانواده‌ها در این راه همچنان ایستادگی می‌کنند.

پیش از این، ۳۶ کشور عضو شورای ایکائو، سازمان هوانوردی بین‌المللی، نیز از ایران خواسته بودند که تحقیقات در مورد سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین را تسریع کند.

XS
SM
MD
LG