لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۶

تاکید بر مخالفت دولت با مصوبه اتمی مجلس: «ورود مجلس به مصلحت نیست»


حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران، روز چهارشنبه، ۱۲ آذرماه، ضمن مخالفت با مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی درباره محدودیت دسترس بازرسان بین‌المللی به تاسیسات هسته‌ای ایران آن را «مضر» خواند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آقای روحانی روز چهارشنبه در جلسه هئیت دولت به صراحت گفت: «دولت با آن مصوبه موافق نیست و آن را برای روند فعالیت‌های دیپلماتیک مضر می‌داند.»

خبرگزاری ایسنا نیز به نقل از عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، از ایراد این نهاد به طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در مجلس خبر داد.

به گفته وی، ایراد شورای نگهبان «نسبت به ماده ۶ این طرح بود زیرا زمان یک ماهه‌ای برای آن لحاظ کرده بودند که ابهام وجود داشت و شورا نسبت به آن ایراد گرفت و طرح فوق به مجلس ارسال شد.»

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، نیز از نامه دولت به شورای نگهبان درباره مصوبه روز گذشته مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: «مصوبات شورای عالی امنیت ملی بعد از تایید» رهبر جمهوری اسلامی «برای همه لازم‌الاجراست و ورود مجلس به این موضوع به مصلحت نیست.»

اشاره وی به تصویب کلیات طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» روز سه‌شنبه ۱۱ آذر مجلس است که در صورت تصویب نهایی، محدودیت‌هایی بر سر بازرسی بازرسان آژانس بین‌المللی از تاسیسات هسته‌ای ایران وضع خواهد کرد.

در صورت تصویب این طرح، دولت بر اساس ماده شش آن موظف است که در صورت «عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای ۱+۴ در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع موانع صادرات و فروش نفت ایران دو ماه پس از تصویب این قانون، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند».

بر پایه پروتکل الحاقیِ پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای معروف به «ان‌پی‌تی» که ایران در توافق هسته‌ای اجرای داوطلبانه آن را پذیرفت، بازرسان آژانس مجاز خواهند بود هر زمان که لازم می‌دانند از تأسیسات هسته‌ای ایران سرزده بازدید و بازرسی کنند.

پیش از حسن روحانی، علی ربیعی، سخنگوی دولت و بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران نیز با این مصوبه مخالفت کرده بودند.

با این حال حسن روحانی روز چهارشنبه گفت که حضور نیافتن وی در مجلس، ربطی به تصویب کلیات این مصوبه از سوی نمایندگان نداشت و «نرفتن به مجلس صرفا به دلیل پروتکل‌های بهداشتی و نه مسئله دیگر بوده است.»

پیش از این نیز دست‌کم دو بار رئیس‌ جمهوری فعلی ایران به دلیل آن چه مخالفت ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام شد، از حضور در دو جلسه رسمی مجلس شورای اسلامی خودداری کرده بود که با انتقادهای نمایندگان مواجه شده بود.

XS
SM
MD
LG