لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۴

تصویب مقدماتی انحلال کنست؛ اسرائیل «به سمت برگزاری چهارمین انتخابات پارلمانی می‌رود»


بنی گانتس (راست) همراه با بنیامین نتانیاهو که هفت ماه است دولت ائتلافی تشکیل داده‌اند.
بنی گانتس (راست) همراه با بنیامین نتانیاهو که هفت ماه است دولت ائتلافی تشکیل داده‌اند.

مجلس اسرائیل روز چهارشنبه ۱۲ آذر پیشنهاد احزاب اپوزیسیون برای انحلال دوره کنونی کنست (پارلمان) را در مرحله مقدماتی تصویب کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ۶۱ نماینده به انحلال کنست رای مثبت دادند و ۵۴ نماینده با آن مخالفت کردند. به این ترتیب، به نظر می‌رسد که اسرائیل به چهارمین انتخابات پارلمانی ظرف کمتر از دو سال نزدیک می‌شود.

در صورتی که این پیشنهاد طی سه شور در یک کمیسیون داخلی و سه نشست در صحن علنی کنست به تصویب نهایی برسد، عمر دولت کنونی بنیامین نتانیاهو به آخر خط خواهد رسید.

هرچند حزب یش آتید به رهبری یائیر لاپید، رهبر جناح اپوزیسیون، پیشنهاد انحلال دوره کنونی مجلس را ارائه کرده است اما بنی گانتس، رهبر حزب آبی- سفید که شریک اصلی دولت ائتلافی بنیامین نتانیاهو، و وزیر دفاع در این دولت است، از این پیشنهاد حمایت کرد.

پشتیبانی بنی گانتس و حزبش از انحلال دوره مجلس، اوج اختلاف‌های وی با بنیامین نتانیاهو و حزب لیکود در هفت ماهی است که از عمر دولت مشترک آن‌ها می‌گذرد.

بنی گانتس خواهان آن شده بود که لایحه بودجه، دو سالانه تصویب شود اما بنیامین نتانیاهو اصرار داشت که بودجه سال ۲۰۲۰ که رو به پایان است، این هفته تصویب شده و بودجه ۲۰۲۱ به سال آینده موکول شود.

اسرائیل سال ۲۰۲۰ را بدون لایحه بودجه سپری کرده و دولت به صورت تنخواه گردان، با ضعف‌های زیاد که دولت و اپوزیسیون به آن مشترکا اذعان دارند، اداره شده است.

اختلاف شدید بر سر لایحه بودجه تنها نشانه‌هایی از یک سری اختلافات عمیق دیگر میان بنیامین نتانیاهو با بنیامین گانتس و احزاب آن دو بود.

بر اساس ائتلاف این دو حزب بزرگ، قرار بود که نخست‌وزیری چرخشی باشد اما بنی گانتس و حزب او در هفته‌های اخیر اذعان کرده بودند که بنیامین نتانیاهو هرگز این پست را واگذار نخواهد کرد.

یائیر لاپید و موشه یعلون یکی دیگر از سیاستمداران ارشد اپوزیسیون در ساعات پیش از رای‌گیری به بنی گانتس گفتند که پیوستن او به ائتلاف دولت بنیامین نتانیاهو از آغاز یک خطای راهبردی بوده اما اگر امکان دهد که این دوره مجلس منحل شود، شاید فرصتی برای جبران این خطای بزرگ او فراهم شده باشد.

یائیر لاپید و موشه یعلون یکی دیگر از سیاستمداران ارشد اپوزیسیون در ساعات پیش از رای‌گیری به بنی گانتس گفتند که پیوستن او به ائتلاف دولت بنیامین نتانیاهو از آغاز یک خطای راهبردی بوده اما اگر امکان دهد که این دوره مجلس منحل شود، شاید فرصتی برای جبران این خطای بزرگ او فراهم شده باشد.

آقای گانتس سه‌شنبه شب گفته بود که اعضای حزب او در مجلس مختار هستند که به انحلال مجلس رای موافق بدهند.

وزیر دفاع که پست نخست‌وزیر جایگزین را نیز در این دولت یدک می‌کشد، افزود که بنیامین نتانیاهو به مردم دروغ گفته و هر کاری که کرده تنها برای فرار از محاکمه خود بوده است.

بنیامین نتانیاهو در آخرین ساعات پیش از رای‌گیری، در حالی که برای نخستین بار میزبان یک هیات رسمی از دولت بحرین در اورشلیم/ بیت‌المقدس نیز بود، از بنی گانتس خواست که مانع از سقوط دولت شود.

آقای نتانیاهو اظهار داشت که کشاندن اسرائیل به چهارمین انتخابات در کمتر از دو سال، اشتباه و پرهزینه خواهد بود.

نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که در صورت تکرار انتخابات، هر چند حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو در مقایسه با انتخابات بهار امسال ضعیف‌تر خواهد شد اما هنوز ممکن است که بیشترین کرسی‌ را کسب کند.

در صورت تکرار انتخابات، در مجموع جناح راست تقویت خواهد شد و حتی ممکن است که بنیامین نتانیاهو بدون نیاز به ائتلاف با احزاب میانه، بتواند دولتی راستگراتر تشکیل دهد.

نتایج این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که در انتخابات بعدی، حزب بنی گانتس به‌شدت ضعیف شده یا حتی از بین خواهد رفت.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، اگر بحران سیاسی تشدید شده و کار به انتخابات بعدی کشیده شود، بنیامین نتانیاهو می‌خواهد موعد برگزاری آن در تابستان سال بعد و در پی رسیدن واکسن کرونا به اسرائیل و واکسینه شدن دستکم بخشی از جمعیت ۹ میلیون نفری، و به تبع آن، بهبود وضعیت اقتصادی، باشد.

اما بنی گانتس ظاهرا ابراز تمایل کرده که انتخابات هر چه زودتر برگزار شود.

دولت بنیامین نتانیاهو- بنیامین گانتس خود را ائتلافی برای نجات اسرائیل از کرونا نامیده بودند اما مدیریت این بحران با انتقادهای شدید روبرو است.

بنیامین نتانیاهو در حالی یک گام دیگر به پایان دولتش نزدیک شده است که محاکمه‌اش در سه پرونده اتهامی فساد و ارتشا آغاز شده ولی ادامه نشست‌های محاکمه هر بار به دلیلی متفاوت، به تعویق می‌افتد.

دولت هفت ماهه نتانیاهو با تظاهرات پی در پی مردم در شهرهای مختلف روبروست که در مجموع صدها هزار تن در آن شرکت کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG