لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۴

بریتانیا واکسن کرونای فایزر را برای مصارف اضطراری تایید کرد


از قرار معلوم دولت بریتانیا ۴۰ میلیون دوز واکسن محصول شرکت فایزر سفارش داده است که برای واکسینه کردن ۲۰ میلیون نفر کافی است.
از قرار معلوم دولت بریتانیا ۴۰ میلیون دوز واکسن محصول شرکت فایزر سفارش داده است که برای واکسینه کردن ۲۰ میلیون نفر کافی است.

اداره نظارت بر کیفیت دارو در بریتانیا روز چهارشنبه ۱۲ آذر واکسن ساخت کرونای شرکت فایزر را برای مصارف اضطراری تایید کرد.

این اولین گام مهم برای تجویز واکسن‌هایی است که با استفاده از پیشرفته‌ترین روش‌های علمی برای مقابله با شیوع گسترده ویروس کرونا تهیه شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تایید واکسن محصول شرکت آمریکایی فایزر و شرکت آلمانی بیون‌تک در شرایطی صورت می‌گیرد که براثر موج دوم شیوع ویروس کرونا در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا، میلیون‌ها نفر مبتلا شده و صدها هزار نفر دیگر جان باخته‌اند.

اداره نظارت بر کیفیت دارو در بریتانیا نتایج آخرین مراحل آزمایش بالینی گسترده این واکسن را تایید کرد که نشان می‌دهد میزان اطمینان و تاثیرگذاری آن در مجموع ۹۵ درصد است و برای حفاظت از افراد سالمند که بیش از همه در معرض خطر هستند نیز موثر است.

ولی با توجه به اینکه این واکسن آخرین مراحل پژوهشی خود را طی می‌کند هنوز در مرحله آزمایشی است و در نتیجه فقط مصرف اضطراری آن تایید شده است.

مت هنکوک، وزیر بهداشت بریتانیا، به شبکه خبری بی‌بی سی گفت: «کمک از راه رسیده و وضعیت بهتر خواهد شد. ما اولین کشور جهان هستیم که تجویز یک واکسن را رسما تایید کرده‌ایم. ولی از اکنون تا آن زمان باید مقاومت کنیم».

کشورهای دیگر از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا نیز در حال بررسی واکسن محصول فایزر و مدرنا هستند. بررسی کیفیت واکسن محصول شرکت آسترازنکا و دانشگاه آکسفورد نیز از سوی اداره نظارت بر کیفیت دارو بریتانیا آغاز شده است.

وزیر بهداشت بریتانیا گفت اولین محموله از واکسن‌های محصول فایزر که شامل ۸۰۰ هزار دوز است در روزهای آینده به این کشور تحویل داده خواهد شد و به محض اینکه این واکسن‌ها در اختیار شبکه بهداشت قرار گیرد روند واکسینه کردن آغاز خواهد شد.

محموله اول واکسن‌ها برای افرادی که بیش از همه آسیب‌پذیر تلقی می شوند تجویز خواهد شد. قرار است شرکت فایزر تولید انبوه این دارو را آغاز کند و در ماه‌های آینده تولید آن به ارقام میلیونی خواهد رسید.

همزمان شرکت فایزر اعلام کرد به زودی ارسال واکسن به بریتانیا را آغاز خواهد کرد و در صورت تایید آن توسط نهادهای مسئول در آمریکا می‌تواند در آینده نزدیک تعداد محدودی نیز در اختیار آن کشور قرار دهد.

قرار است اداره نظارت بر کیفیت دارو آمریکا هفته آینده نظر خود را در مورد این واکسن اعلام کند.

مدیرعامل شرکت داروسازی فایزر تصمیم نهادهای مسئول در بریتانیا را «یک لحظه تاریخی» توصیف کرد و افزود: «ما روی تولید و توزیع سریع واکسن‌های قابل اعتماد در سراسر جهان تمرکز داریم».

از قرار معلوم دولت بریتانیا ۴۰ میلیون دوز واکسن محصول شرکت فایزر سفارش داده است که برای واکسینه کردن ۲۰ میلیون نفر کافی است. ولی هنوز مشخص نیست که تا پایان سال میلادی چه تعداد به این کشور تحویل خواهد شد.

وزیر بهداشت بریتانیا روز چهارشنبه گفت در هفته‌های آینده قرار است میلیون‌ها دوز واکسن را تحویل بگیرد ولی تعداد دقیق آن به سرعت شرکت فایزر در تولید واکسن بستگی خواهد داشت.

یکی از مشخصات واکسن محصول شرکت‌های فایزر و بیون‌تک که از نگاه برخی از کارشناسان توزیع و مصرف گسترده آن را دشوار خواهد کرد این است که باید در برودت ۷۰ درجه زیر صفر نگهداری شود.

شرکت فایزر می‌گوید یخچال‌های مناسب برای حمل و توزیع واکسن را تولید کرده که به سامانه جهت‌یابی جی‌پی‌اس مجهز هستند و نهادهای بهداشتی هر کشور می‌توانند روند انتقال هر محموله را ردگیری کنند.

این شرکت روز چهارشنبه در بیانیه‌ای گفت در همکاری با شرکت‌های داروسازی دیگر تولید دوز کافی از واکسن‌های متنوع از جمله نوع مشخصی که برای توزیع در سراسر جهان مناسب است را تضمین خواهد کرد.

تشدید بحران کرونا به دولت‌های جهان فشار زیادی وارد کرده و برخی از کارشناسان هشدار می‌دهند که به دلیل رقابت بر سر دستیابی به واکسن ممکن است به ضریب اطمینان این داروها کم توجهی شود.

XS
SM
MD
LG