لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۳

قالیباف: در مصوبه اخیر مجلس به دنبال خروج از برجام نبودیم


محمد باقر قالیباف (عکس از آرشیو)
محمد باقر قالیباف (عکس از آرشیو)

محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس پنجشنبه ۱۳ آذرماه به انتقادها در خصوص مصوبه اخیر مجلس پاسخ داده و گفته است، در این زمینه با دبیرخانه شورای عالی امنیت هماهنگی شده و این مصوبه به دنبال خروج از توافق هسته‌ای موسوم به برجام نیست.

مصوبه مجلس در مورد «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» روز گذشته با تایید شورای نگهبان به رئیس دولت دوازدهم ابلاغ شده است.

این قانون دولت ایران را موظف کرده در صورت «عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای ۱+۴ در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع موانع صادرات و فروش نفت ایران» دو ماه پس از تصویب این قانون، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.

این در حالی است که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران این مصوبه را برای فعالیت‌های دیپلماتیک ایران «مضر» دانسته و به صراحت مجلس و شورای نگهبان را به «عجله» و بی‌توجهی به «ثبات و امید» متهم کرد.

محمد باقر قالیباف در مصاحبه با صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفته است: «این که گفته می‌شود این طرح به صورت غیر کارشناسی در مجلس تصویب شده است کاملا غیر منطقی است؛ چرا که مجلس حدود چهار ماه بر روی این طرح در کمیسیون امنیت ملی با همکاری دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و نظراتی که از سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه گرفته است کار کارشناسی انجام داده است.»

با این حال، مقام‌های دولت دوازدهم مجلس را متهم می‌کنند که نه با مسئولان شورای عالی امنیت بلکه تنها با دبیرخانه آن تماس داشته‌اند.

محمود واعظی، رییس دفتر حسن روحانی در واکنش به اظهارات سخنگوی مجلس گفته است که رئیس جمهوری ایران رئیس شورای عالی امنیت است و از این موضوع بی خبر است و «البته اعلام کردند با دبیرخانه هماهنگی داشتند که البته دبیرخانه به تنهایی جایگاهی ندارد.»

«به دنبال خروج برجام نبودیم»

محمد باقر قالیباف در ادامه این مصاحبه همچنین گفته است: «اصلا در این طرح به دنبال خروج از برجام نبوده‌ایم. از قضا در این طرح بر اساس ماده ۳۶ و ۳۷ برجام آماده شده است که در آن قید شده هر کدام از طرفین که تعهدات خود را اجرایی نکنند طرف مقابل حق دارد که تعهدات خود را کاهش دهد. ما به همه تعهدات برجامی خود عمل کردیم. آیا طرف مقابل به تعهداتش عمل کرده است؟»

رئیس مجلس اضافه کرده است، «ما در این طرح به دولت کمک کرده‌ایم تا از حقوق ملت دفاع کند. از آنجا که آنها به تعهداتشان عمل نکردند ما نیز غنی‌سازی تا ۲۰ درصد را انجام خواهیم داد.»

محمد باقر قالیباف در ادامه به انتقادهای حسن روحانی درباره مصوبه اخیر مجلس نیز پاسخ داده است.

به دنبال تایید مصوبه اخیر از سوی شورای نگهبان و ابلاغ آن به دولت، حسن روحانی با بیان این که «هول نشوید، بگذارید کارمان را بکنیم»، اظهار داشت، «بگذارید آنهایی که تجربه بیست و چند ساله دارند، در دیپلماسی موفق بودند و بارها و بارها آمریکا را در سازمان ملل شکست دادند، کارشان را با دقت انجام دهند.»


رئیس مجلس ایران در واکنش به این اظهارات حسن روحانی گفت، «بنده خطاب به ایشان می‌گویم که کسی هول نشده است. ما امروز دیدیم که وزیر امور خارجه نیز در گفت‌وگوی ویدئو کنفرانسی با اروپایی‌ها اعلام کردند که طرح مجلس قانون است و ما باید آن را اجرایی کنیم».

اشاره محمد باقر قالیباف به اظهارات محمد جواد ظریف در نشست مجازی «گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای» است که تهدید کرد که اگر غرب و آمریکا به تعهدات‌شان بازنگردند، دولت ایران گزینه‌ای جز اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی ندارد.

مقام‌های دولت دوازدهم و حامیان آنها، هدف اصلی مجلس شورای اسلامی و محافظه‌کاران از این اقدام را استفاده زودهنگام انتخاباتی برای رقابت‌های ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ توصیف کرده‌اند.

از جمله حسام‌الدین آشنا، مشاور رسانه‌ای رئیس‌ جمهوری ایران، این اقدام را «بازی زیرکانه» خواند که برای اصولگرایان «مصرف» انتخاباتی «خوبی خواهد داشت».

او در صفحه توئیترش نوشت: «‏احتمال می‌دهند که بایدن در یک ماه اول کار خود بعضی گشایش‌های اقتصادی را ایجاد خواهد کرد. طبق طرح مجلس، دو ماه فرصت خواهیم داشت برای جلوگیری از تعلیق پروتکل الحاقی».

جو بایدن، رئیس‌ جمهوری منتخب آمریکا، در مصاحبه‌ای گفته که اگر ایران به تعهدات توافق هسته‌ای بازگردد، او نیز به قول خود در مورد بازگشت آمریکا به به توافق موسوم به برجام پایبند است.

XS
SM
MD
LG