لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۹

قالیباف قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» را به دولت ابلاغ کرد


مجلس شورای اسلامی دو فوریت این طرح را یکشنبه هفته جاری تصویب کرد
مجلس شورای اسلامی دو فوریت این طرح را یکشنبه هفته جاری تصویب کرد

محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس روز چهارشنبه ۱۲ آذرماه مصوبه مجلس در مورد «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» را پس از تایید شورای نگهبان به رئیس دولت دوازدهم ابلاغ کرد.

به گزارش تسنیم، محمد باقر قالیباف در نامه‌ای خطاب حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نوشته است که این مصوبه مجلس پس از تایید شورای نگهبان به عنوان قانون ابلاغ می‌شود.

در این قانون از دولت خواسته شده در صورت «عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای ۱+۴ در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع موانع صادرات و فروش نفت ایران» دو ماه پس از تصویب این قانون، دولت باید اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.

دولت حسن روحانی که در حال سپری کردن آخرین ماه‌های عمر خود پیش از انتخابات خرداد سال ۱۴۰۰ است، با این مصوبه مخالفت کرده بود.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری هم از نامه دولت به شورای نگهبان خبر داده بود. ولی با توجه به این که شورای نگهبان مصوبه مجلس را تایید کرده است٬ نشان می‌دهد که این شورا توجهی به نامه دولت دوازدهم نکرده است.

اسحاق جهانگیری گفته بود که بر اساس «تدبیر» رهبر جمهوری اسلامی «مدیریت مسئله هسته ای به شورای عالی امنیت ملی واگذار شده و از اصلی‌ترین مسائل امنیت ملی کشور است».

معاون اول رئیس جمهوری ایران اضافه کرده بود: «اکنون راهبرد فشار حداکثری به بن‌بست رسیده، ما نباید در چنین مقطعی مدیریت هسته‌ای را تغییر بدهیم و تغییر مدیریت هسته‌ای در چنین شرایطی می‌تواند فشار زیادی به کشور وارد کند».

این در حالی است که محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیات رییسه مجلس سه شنبه گفته بود که «مجلس برای این طرح هماهنگی‌های لازم را به عمل آورده و بیش از ۲ ماه با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مذاکره شده است.»

اما محمود واعظی، رییس دفتر حسن روحانی در واکنش گفته است که رئیس جمهوری ایران رئیس شورای عالی امنیت است و « از طرف دیگر هم هیچ هماهنگی‌ با شورای عالی امنیت ملی نکردند. البته اعلام کردند با دبیرخانه هماهنگی داشتند که البته دبیرخانه به تنهایی جایگاهی ندارد.»

وی در ادامه گفته است: « این طرح پختگی لازم را ندارد و اعضای دولت نگران بودند این طرح ممکن است در روابط دیپلماتیک و مسائل داخلی مشکلاتی ایجاد کند.»

در نخستین واکنش دولت به تایید این طرح توسط شورای نگهبان، حسام‌الدین آشنا مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهوری ایران این اقدام را «بازی زیرکانه» خواند که برای اصولگرایان «مصرف» انتخاباتی «خوبی خواهد داشت».

او در صفحه توئیترش نوشت: «‏احتمال می‌دهند که بایدن در یک ماه اول کار خود بعضی گشایش های اقتصادی را ایجاد خواهد کرد. طبق طرح مجلس، دو ماه فرصت خواهیم داشت برای جلوگیری از تعلیق پروتکل الحاقی».

در همین حال، جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب، در مصاحبه‌ای گفته است، اگر ایران به تعهدات توافق هسته‌ای بازگردد، او نیز به قول خود در مورد بازگشت آمریکا به به توافق موسوم به برجام پایبند است.

جو بایدن تصریح کرده است، بازگشت به برجام اگرچه «کاری سخت» است اما او به حرف خود در مورد احیای آن وفادار خواهد ماند.

مجلس شورای اسلامی دو فوریت این طرح را یکشنبه هفته جاری تصویب کرد و نمایندگان مجلس روز سه شنبه جزئیات آن را به تصویب رساندند.

شورای نگهبان هم روز چهارشنبه ۱۲ آذر به رغم مخالفت دولت حسن روحانی، طرح دو فوریتی مجلس ایران برای محدودیت بازرسی از تاسیسات هسته‌ای و افزایش غنی‌سازی اورانیوم را بعد از «اصلاح ماده شش» آن، تایید کرد.

XS
SM
MD
LG