لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۱

هکرهای مهاجم به بزرگترین شرکت بیمه اسرائیل، «اسرائیلی هستند نه ایرانی‌»


چند روز پس از آغاز حمله کم‌سابقه سایبری به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بیمه اسرائیل، رسانه‌ها و کارشناسان سایبری این کشور خبر داده‌اند که هکرها نه عوامل دولت جمهوری اسلامی ایران، بلکه خود اسرائیلی‌ها هستند.

هک سِروِرهای شرکت بیمه «شیربیت» از شامگاه ۱۱ آذر آغاز شده و کماکان ادامه دارد.

رسانه‌های اسرائیل ابتدا مدعی بودند که این حمله چهار روز پس از ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند ارشد صنایع هسته‌ای و دفاعی ایران، توسط عوامل دولتی سایبری ایران صورت گرفته و ممکن است نوعی «انتقام‌جویی ایران» باشد.

اما با گذشت چند روز از آغاز این هک، رسانه‌های متعدد اسرائیلی گزارش داده‌اند که مجموعه‌ای از ارتباطات هکرها با مسئولان شرکت، حاکی از آن است که آن‌ها اسرائیلی هستند.

به گزارش شبکه‌های ۱۲ و کان اسرائیل، ظن به اسرائیلی بودن هکرها از زمانی تقویت شد که چت‌های نوشتاری میان هکرها و مسئولان شرکت بیمه آغاز شد.

هکرها در چت‌ها، هر چند به زبان انگلیسی، از اصطلاحات و نحوه زبانی استفاده کرده‌اند که ویژگی مردم اسرائیل است.

رسانه‌های اسرائیل اکنون اذعان کرده‌اند که هکرها با نیت باج‌گیری، اطلاعات کامل شرکت «شیربیت» را سرقت کرده‌اند.

احتمال این‌که این هک به درخواست رقیبان یا یک کارمند پیشین این شرکت نیز صورت گرفته باشد، بررسی می‌شود.

هکرها بعد از چند روز خواستند تا ظهر روز ۱۴ آذر مبلغ یک میلیون دلار به صورت بیت‌کوین به آن‌ها پرداخت شود.

مدیران شرکت «شیربیت» با رد مبلغ اولیه مورد نظر باج‌گیران، اکنون با افزایش مبلغ باج به میزان روزانه یک میلیون دلار دیگر روبرو هستند.

هکرها هر روز ظهر بخش دیگری از اسناد و اطلاعات حساس مشتریان را در یک کانال تلگرامی منتشر می‌کنند و تهدید کرده‌اند که اطلاعات سرورهای این شرکت نیز به فروش خواهند گذاشت.

گروهی که با نام «بلاک شدوو» («سایه سیاه») صفحه توئیتر خود را از ماه گذشته فعال کرده است، با پذیرش مسئولیت هک این شرکت اسرائیلی، گفته که عواملی برای خرید این اطلاعات با آن‌ها در تماس بوده‌اند. این ادعا ظاهرا برای ایجاد فشار روانی جهت پرداخت باج بوده است.

صدها هزار تن از کارکنان نهادهای دولتی و ارتش اسرائیل در میان مشتریان این شرکت بودند.

نهادهای امنیتی، پلیس و شرکت‌های کلان سایبری اسرائیل هنوز قادر به مسدود کردن مسیر نفوذ هکرها نشده‌اند. این در حالی است که این کشور خود را یک ابرقدرت سایبری می‌داند.

برخی از کارشناسان سایبری اسرائیل گفته‌اند که شرکت «شیربیت» تلاش داشت که اهمال شدید خود در حفاظت از اطلاعات مشتریانش را «یک حمله خارجی سایبری» جلوه دهد تا از خود رفع مسئولیت کند.

شرکت «شیربیت» ظاهرا برای آن‌که نشان دهد که کارش با اخلال روبرو نشده، هنوز آگهی‌های رادیویی و تلویزیونی روزانه خود را از رسانه‌های عمده اسرائیلی پخش می‌کند.

برخی از مشتریان با اظهار ناخشنودی عمیق از افشای جزئیات زندگی‌شان، گفته‌اند که از این شرکت شکایت خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG