لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۳

ادامه واکنش‌ها به شعرخوانی اردوغان؛ رئيس‌جمهوری ترکیه «گرگ» و «گستاخ عثمانی» خوانده شد


شعرخوانی رجب طیب اردوغان (چپ) در مراسمی در باکو به دردسری دیپلماتیک بین ایران و ترکیه تبدیل شده است.
شعرخوانی رجب طیب اردوغان (چپ) در مراسمی در باکو به دردسری دیپلماتیک بین ایران و ترکیه تبدیل شده است.

در ادامه واکنش‌ها به شعرخوانی رئيس‌جمهور ترکیه درباره ارس، ۲۲۵ نماینده مجلس در بیانیه‌ای اظهارات اردوغان را «تفرقه‌انگیز» و «غیرقابل پذیرش» خواندند.

در این بیانیه که روز یک‌شنبه ۲۳ آذرماه در مجلس شورای اسلامی خوانده شده، تاکید کرده‌اند که آذربایجان از «خامنه‌ای،‌ انقلاب و ایران» جدا نمی‌شود.

علاوه این بیانیه برخی از نمایندگان مجلس هم در نطق‌های اعتراضی به شدت به رئيس‌جمهور ترکیه حمله کردند، از جمله محمود احمدی بیغش، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس از آقای اردوغان به عنوان «گستاخ عثمانی» نام برد و گفت سیاست‌های او موجب «فروپاشی ترکیه» خواهد شد.

او همچنین سیاست ایران در حمایت از آذربایجان در جریان جنگ قره‌باغ را «سهل‌انگاری» خواند و خواستار تغییر این سیاست شد.

چند نماینده دیگر مجلس هم با انتقاد شدید از آقای اردوغان، خواستار عذرخواهی رئيس‌جمهور ترکیه شده‌اند.

رجب طیب اردوغان روز پنج‌شنبه گذشته با حضور در مراسم رژه نظامی در باکو چند قطعه شعر درباره آزادسازی مناطق اشغالی آذربایجان خواند که در بخشی از آن به رود ارس اشاره شده و این موضوع اعتراض مقام‌های ایرانی را برانگیخت.

منتقدان آقای اردوغان می‌گویند این شعر با «چاشنی جدایی‌طلبی بخشی‌هایی از ایران» همراه بود ولی مقام‌های دولت ترکیه گفته‌اند که این شعر ارتباطی با ایران نداشت و «رئیس جمهور ترکیه نسبت به حساسیت‌های پیرامون شعر قرائت‌شده در ایران مطلع نبوده است».

ایران روز جمعه سفیر ترکیه در تهران را احضار کرد و به تبع آن، ترکیه سفیر ایران در آنکارا را به وزارت خارجه فراخواند.

در واکنشی دیگر به سخنان رئيس‌جمهور ترکیه، سعید محمد، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه گفته است طرح این موضوع نشان می‌دهد که «دشمن مانند گرگ‌» در کنار مرزهای ایران خوابیده است.

او که شامگاه شنبه ۲۲ آذر در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، هدف از طرح چنین مسائلی را تلاش برای «تجزیه ایران» خوانده است.

روز گذشته، عمر چلیک، سخنگوی حزب عدالت و توسعه ترکیه که حزب حامی اردوغان است، با اشاره به برخی حملات نمایندگان مجلس ایران به اردوغان گفت‌: «برخی سیاستمداران ایرانی چنان گمراه شده‌اند» که اردوغان را «با دشمنان کشورشان اشتباه می‌گیرند».

XS
SM
MD
LG