لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۹

همتی می‌گوید رشد اقتصادی ایران با نفت و غیرنفتی «مثبت» شده است


عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران
عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران

عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران، مدعی شده است که هم رشد اقتصادی با نفت و هم رشد اقتصادی غیرنفتی کشور طی نیمه اول سال جاری خورشیدی مثبت شده است.

این آمار در تضاد فاحش با برآورد رشد اقتصادی ایران توسط سازمان‌های بین‌المللی از جمله بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول است.

از طرفی، آمریکا اردیبهشت پارسال صادرات نفت ایران را تحریم کرد و آمار شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها نشان می‌دهد که میزان صادرات نفت ایران در نیمه اول سال جاری نسبت به دور مشابه پارسال کمتر از نصف شده است. قیمت نفت صادراتی ایران نیز به شدت کاهش یافته است.

همچنین آمارهای اوپک نشان می‌دهد تولید نفت ایران در نیمه اول سال جاری خورشیدی (تقریبا معادل سه ماهه دوم و سوم سال جاری میلادی) نسبت به دور مشابه پارسال بیش از ۳۰۰ هزار بشکه افت داشته است.

این در حالی است که عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی ایران روز یکشنبه ۲۳ آذر در صفحه اینستاگرام خود مدعی شد: «گزارش امروز اداره حساب‌های اقتصادی بانک مرکزی حاکی از این است که رشد تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه ۱۳۹۰=۱۰۰ در شش ماهه اول سال ۹۹ با نفت و بدون نفت مثبت شد».

به گفته او، رشد اقتصادی بدون نفت در شش ماهه اول سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل «مثبت ۱.۴ درصد» و رشد اقتصادی با نفت در شش ماهه اول امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل «مثبت ۱.۳» بوده است.

رشد اقتصادی نفتی

آمارهای شرکت ردیابی نفتکش‌ها، از جمله کپلر، نشان می‌دهد که ایران در نیمه اول سال جاری خورشیدی روزانه حدود ۳۰۰ هزار بشکه صادرات نفت خام داشته است، در حالی که این رقم در دور مشابه پارسال حدود ۸۷۵ هزار بشکه بوده است.

همچنین آمارهای اوپک نشان می‌دهد تولید نفت ایران در نیمه اول سال گذشته خورشیدی بالای ۲.۳ میلیون بشکه در روز بوده، اما در نیمه اول سال ۱۳۹۹ به زیر دو میلیون بشکه رسیده است.

همچنین آمارهای اوپک نشان می‌دهد متوسط قیمت نفت صادراتی ایران در نیمه اول سال جاری زیر ۳۹ دلار بوده، در حالی که این رقم در شش ماه ابتدایی پارسال ۶۳ دلار بود. بدین ترتیب معلوم نیست آقای همتی بر چه اساسی از رشد اقتصادی مثبت نفتی ایران خبر داده است.

برآوردهای بین‌المللی

بر اساس آخرین گزارش صندوق بین‌المللی پول که سه ماه پیش منتشر شد، رشد اقتصادی ایران در سال جاری خورشیدی منفی پنج درصد خواهد بود. آمارهای این نهاد بین‌المللی بر اساس سال مالی کشورها تنظیم می‌شود و در مورد ایران سال جاری خورشیدی را در نظر دارد.

بر اساس برآورد این گزارش، رشد اقتصادی نفتی ایران امسال منفی ۸.۵ درصد و رشد اقتصادی غیرنفتی منفی ۴.۵ درصد خواهد بود.

به فاصله کمی پس از انتشار گزارش صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی نیز گزارشی از وضعیت اقتصاد ایران منتشر کرد و برآورد کرده است که رشد اقتصادی ایران در سال جاری خورشیدی (این آمار نیز بر اساس سال خورشیدی است نه میلادی) منفی ۴.۵ درصد خواهد بود که در نیمه اول آن، اقتصاد کشور بیشتر از نیمه دوم افت خواهد داشت.

هر دو گزارش می‌گویند اقتصاد ایران در سال جاری برای سومین سال متوالی کوچکتر خواهد شد.

رشد اقتصاد ایران پارسال منفی ۶.۵ درصد و سال ۹۷ منفی ۵.۴ درصد بود.

منابع: اوپک، کپلر، صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی، رادیو فردا. ف.ق/ک.ر
XS
SM
MD
LG