لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۷

احتمال ادامه ریزش قیمت خودرو در بازار ایران


Iran -- Cars
Iran -- Cars

مجله خودرو: بازار خودرو ایران هم‌اکنون پس از کاهش ۳۰ درصدی قیمت‌ها در رکود به سر می‌برد و برخی فعالان بازار احتمال می‌دهند کاهش قیمت ادامه داشته باشد.

ریزش قیمت خودرو

بر اساس گزارش تسنیم، مرتضی شجاعی کارشناس خودرو، گفته است: «ریزش قیمت خودرو در بازار به زیر نرخ‌ کارخانه‌ امکان‌پذیر است و مشتریانی که پیش‌خرید کرده‌اند، نقره‌داغ شده‌اند. کمی بعد از انجام قرعه‌کشی‌های پرطرفدار برای پیش‌فروش محصولات ایران خودرو و سایپا، موضوع موافقت شورای رقابت با افزایش قیمت فصلی خودروسازان خبرساز شد. فارغ از این‌که این اتفاق در تاریخ مداخلات قیمتی شورای رقابت سابقه نداشته و بدعت محسوب می‌شود، برای مشتریانی که به‌نرخ روز خودرو تحویل می‌گیرند، گلایه‌هایی ایجاد کرد.»

با وجود کاهش قیمت خودرو در بازار، خودروسازان ایرانی با پشتیبانی دولت اقدام به افزایش قیمت خودرو کرده‌اند. این در حالی است که رسانه‌های خودرویی ایران گزارش داده‌اند که این خودروسازان بیش از یکصد هزار خودرو را انبار کرده‌اند.

مرتضی شجاعی، کارشناس خودرو، گفته است:« به‌دلیل عدم تناسب قیمت‌ کارخانه‌ای محصولات خودروسازان با یکدیگر، مشتریانی که سود مشارکت صفر را پذیرفته‌اند، اکنون با قیمت‌هایی بالاتر از قیمت بازار در زمان واریز وجوه اولیه مواجه و نقره‌داغ شده‌اند.»

وی همچنین گفته است: «با توجه به روند نزولی قیمت خودرو در بازار آزاد و مقاومت برخی ذی‌نفعان در برابر کاهش نرخ‌های کارخانه‌ای، کاهش نرخ بازار آزاد به زیر قیمت کارخانه بعید نیست و این مسئله رکودی مشابه شرایط سال ۹۴ و ۹۵ را در پی خواهد داشت.»

عملکرد ضعیف پایداری خودروهای تویوتا

تست‌های جدید هندلینگ نشان می‌دهد خودرو تویوتا RAV4 در زمینه فرمان‌پذیری وضعیت نامناسبی دارد.

در جدیدترین تست گوزن که رسانه‌های خودرویی منتشر کرده‌اند، این خودرو به‌شدت وضعیت نامناسبی دارد و از مسیر منحرف می‌شود.

این خودرو نهایتا تا سرعت ۶۳ کیلومتر در ساعت در مسیر تست دوام می‌آورد، این در حالی است که خودروهای ایمن باید بتوانند بالای ۷۰ کیلومتر در ساعت را در این تست طی کنند.

خودروهایی که فرمان‌پذیری خوبی دارند، در این تست به مرز سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت می‌رسند.

تولید محصول جک در ایران

شرکت چینی جک قصد دارد محصول جدید خودرو را با نام جک A5 در ایران مونتاژ کند. چند سالی است که خودروسازان ایرانی به مونتاژکار خودروهای چینی تبدیل شده‌اند. البته با خروج آمریکا از برجام بسیاری از این شرکت‌ها ایران را ترک کردند، اما آن‌هایی که فعالیت کمتری در بازارهای جهانی دارند همچنان در ایران فعال‌اند.

بر اساس گزارش سایت اسب بخار، جک A5 یا همان J7 ، سدانی در کلاس سی است که طراحی فست‌بک در آن دیده می‌شود.

این خودرو در بازارهای هدف جک با نسخه های مختلف دنده‌ای و اتوماتیک عرضه می‌شود و قیمتی بین ۱۳ تا ۱۸ هزار دلار را دارد.

این خودرو با کیت بدنه اسپرت در بازار چین عرضه می‌شود که تا حدی ظاهر این سدان چینی را تهاجمی‌تر از نسخه‌های عادی می‌کند. بدنه تک‌رنگ و یا دورنگ هم در نوع قیمت‌گذاری جک J7 یا همان A5 تأثیر جزئی دارد.

این خودرو به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو مجهز است و ۱۵۰ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۲۱۰ نیوتن متری تولید می‌کند.

این پیشرانه دارای استاندارد آلایندگی یورو ۶ است و حداکثر گشتاور را در بازه ۲۰۰۰ هزار تا ۴۵۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند.

طراحی عجیب ب‌ام‌و

رسانه‌های خودرویی گزارش داده‌اند که ب‌ام‌و قصد دارد طراحی محصولات جدید خود را متحول کند و در گام جدید در این مسیر، خودروی فیس‌لیفت ایکس هفت را متحول می‌کند.

این خودرو از گران‌قیمت‌ترین محصولات این شرکت است و یک خودروی شاسی‌بلند سایز بزرگ محسوب می‌شود.

طراحی این محصول بسیار شبیه طراحی‌های شرکت هیوندایی شده است؛ اتفاقی که البته برای شرکت ب‌ام‌و یک نقطه‌ضعف است.

در این محصول قرار است از پیشرانه هیبریدی با کد M50i استفاده شود.

XS
SM
MD
LG