لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۲

سخنان خامنه‌ای درباره رفع تحریم‌ها اختلاف‌برانگیز شد


وب‌سایت رهبر جمهوری اسلامی با انتشار یک پوستر درباره «تحریف» سخنان علی خامنه‌ای پیرامون رفع تحریم‌ها هشدار داده است.

در این پوستر اشاره شده است که گروهی که «جریان تحریف» نام گرفته‌اند، فقط یک بخش از سخنان خامنه‌ای مبنی بر رفع سریع تحریم‌ها را پوشش داده‌اند ولی بقیه بخش‌های سخنان او درباره خنثی کردن تحریم‌ها و تاخیر چهارساله در رفع تحریم‌ها را سانسور و تحریف کرده‌اند.

علی خامنه‌ای روز چهارشنبه در دیدار با اعضای ستاد مراسم سالگرد قاسم سلیمانی گفت « اگر بتوانیم تحریم را رفع کنیم، یک ساعت هم نباید تأخیر کنیم».

این سخنان به نوعی تکرار حرف‌های حسن روحانی، رئيس‌جمهور ایران، محسوب می‌شد که پیش از آن گفته بود در رفع تحریم‌ها یک ساعت هم تاخیر نمی‌کند.

رهبر جمهوری اسلامی در عین حال در سخنرانی خود کنایه‌های متعددی به حسن روحانی زد و گفت از سال ۹۵ بنا بوده تحریم‌ها برداشته شود ولی «زیاد شده» و به دولت توصیه کرد که به طور «عمده» به فکر «خنثی کردن» تحریم‌ها باشد.

یک روز پس از این سخنرانی، رئیس‌جمهور ایران با استقبال از بخش اول گفته‌های رهبر جمهوری اسلامی گفت که برداشتن تحریم‌ها «نباید یک ساعت به تاخیر بیفتد».

علاوه بر این، رسانه‌های نزدیک به دولت نیز بخش‌های مربوط به «رفع تحریم‌ها» را از سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی برجسته کردند.

روزنامه وطن‌امروز که از رسانه‌های منتقد دولت است، روز شنبه ۲۹ آذر در گزارشی به این موضوع واکنش نشان داد و اقدام این رسانه‌ها را «غیر حرفه‌ای» خواند و از این رسانه‌ها به عنوان «مزدوران حق‌التحریف» یاد کرد.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در توییتی نوشته است یک «حرکت هماهنگ و هدفمند» برای «تحریف» نظرات رهبر جمهوری اسلامی «درباره رفع تحریم‌ها» شکل گرفته است.

در هفته‌های اخیر پس از طرح بحث بازگشت دولت بایدن به برجام و احتمال مذاکره ایران و آمریکا، بگو‌ مگوهای سیاسی در ایران تشدید شده است.

مقام‌های ارشد دولت روحانی مخالفان اصولگرای خود را متهم کرده‌اند که می‌خواهند روند مذاکره با آمریکا را پیچیده‌تر کرده و حصول نتایج مثبت را تا بعد از انتخابات ریاست‌ جمهوری سال ۱۴۰۰ در ایران به تاخیر بیندازند تا به گفته محمدجواد ظریف، دولت روحانی را «منکوب کنند».

آقای ظریف در همین راستا گفته است «بعضی دوستان» به آمریکا «گرا می‌دهند که با ما بهتر می‌توانید کار کنید» و دولت روحانی «در قدرت نمی‌ماند» و نباید با این دولت مذاکره کند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران نیز روز ۲۴ آذر تاکید کرد که اجازه نمی‌دهد که برخی «پایان تحریم‌ را به تاخیر بیندازند».

در همین حال، سخنان تازه رهبر جمهوری اسلامی که برخی از آن به عنوان پالس مثبت به دولت روحانی و یک «نرمش قهرمانانه» دیگر یاد کرده‌اند و برخی رسانه‌ها آن را تاکید بر خنثی کردن تحریم‌ها و کنایه به رویکرد دولت روحانی تفسیر کرده‌اند، سبب شده است که اختلافات سیاسی درباره چگونگی مواجهه با رویکرد دولت بایدن و مذاکره با آمریکا تشدید شود.

ایالات متحده آمریکا در اردیبهشت ۱۳۹۷ از برجام خارج شد و تحریم‌های سنگینی علیه ایران وضع کرد.

دولت ترامپ بارها اعلام کرد که خواستار توافقی جامع‌تر با تهران است که علاوه بر فعالیت هسته‌ای، برنامه موشکی و تعریف نقش منطقه‌ای ایران را نیز در برگیرد.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران هرگونه مذاکره با دولت ترامپ را رد کردند و گفته‌اند که حاضر به مذاکره مجدد درباره برجام نیست و دولت آینده آمریکا نیز باید تحریم‌ها را بردارد و به برجام بازگردد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، گفته که به وعده خود برای بازگشت به برجام متعهد است ولی مذاکره با ایران «بسیار دشوار» خواهد بود.

او بر لزوم مذاکره درباره آینده برنامه هسته‌ای و برنامه موشکی ایران نیز تاکید کرده است.

منبع: وب‌سایت خامنه‌ای، گزارش‌های رادیو فردا / ر.ح
XS
SM
MD
LG