لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۰

مرگ «دست‌کم شش شبه‌نظامی نزدیک به ایران» در حمله هوایی به سوریه


سامانه دفاعی اس-۳۰۰ از یک هواپیمای روسی در سوریه پیاده می‌شود؛ عکس از آرشیو
سامانه دفاعی اس-۳۰۰ از یک هواپیمای روسی در سوریه پیاده می‌شود؛ عکس از آرشیو

ساعاتی پس از آن که خبرگزاری رسمی سوریه از دفع حمله هوایی به این کشور خبر داد، یک سازمان حقوق بشری می‌گوید که در این حمله جدید «دست‌کم شش شبه‌نظامی تحت حمایت ایران» کشته شده‌اند.

خبرگزاری دولتی سوریه، سنا، اعلام کرد که پدافند هوایی این کشور بامداد جمعه، پنجم دی‌ماه، چند فروند موشک شلیک شده از اسرائیل را در آسمان استان حما رهگیری و منهدم کرده است.

گزارش این رسانه حاکی از آن بود که «پدافند هوایی ما حمله هوایی اسرائیل در منطقه روستایی مصیاف، واقع در استان حما، را دفع کرده است.»

همزمان تلویزیون دولتی سوریه نیز تصاویری را پخش کرد که ادعا می‌کند واکنش پدافند هوایی این کشور به حمله اسرائیل را نشان می‌دهد.

تلویزیون دولتی سوریه ساعاتی پیش از این گزارش داده بود که در منطقه مرکزی این کشور صدای چندین انفجار شنیده شده است.

حال خبرگزاری فرانسه به نقل از ناظر حقوق بشر سوریه خبر می‌دهد که در این حملات تازه دست‌کم شش شبه‌نظامی «که همه خارجی بودند» کشته شده‌اند.

به گفته رامی عبدالرحمن، مدیر این سازمان مستقر در لندن، حمله موشکی از حریم هوایی لبنان مواضع این شبه‌نظامیان در منطقه مصیاف را هدف قرار داده است.

در گزارش‌های تازه آمده است که هدف یکی از موشک‌ها در حمله بامداد جمعه یک مرکز تحقیقاتی دولتی سوریه بوده که گفته می‌شود کارشناسان ایرانی در آن فعالیت دارند.

پیشتر دولت آمریکا گفته است که در این مرکز گاز سارین تولید می‌شود که در سلاح‌های شیمیایی کاربرد دارد، اتهامی که دولت سوریه تکذیب کرده است.

خبرگزاری فرانسه پیشتر هم به نقل از خبرنگاران خود تایید کرده بود که پیش از این حمله صدای هواپیماهای جنگی در حال عبور از آسمان لبنان شنیده شده است.

عبور جنگنده‌های اسرائیلی از آسمان لبنان در گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس هم بازتاب یافته است. این گزارش می‌گوید جت‌های اسرائیلی باعث ترس و نگرانی ساکنان بیروت شده است. برخی از ساکنان بیروت گفته‌اند که چند موشک را در آسمان دیده‌اند.

گروه اپوزیسیون ناظر حقوق بشر در سوریه پیشتر بدون ارائه جزئیات گفته بود که اسرائیل در این حمله «نیروهای رژیم بشار اسد و شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران» را هدف قرار داده است.

اسرائیل طی سال‌های اخیر و در پی جنگ داخلی سوریه حملات هوایی متعددی به این کشور داشته که در بسیاری موارد هدف از آن نیروهای ایرانی یا گروه‌های مورد حمایت ایران بوده است.

مقامات اسرائیلی می‌گویند که حملات هوایی این کشور به سوریه باعث کاهش تحرکات و حضور ایران در منطقه شده است.

اوایل آذرماه گذشته هم گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر این که در حمله هوایی احتمالی اسرائیل به اهدافی در استان دیرالزور واقع در شرق سوریه دست‌کم ۱۹ شبه نظامی مورد حمایت ایران کشته شده‌اند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری‌های فرانسه، آسوشیتدپرس و رویترز/ س. ن./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG