لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۰

دورخیز برای آزمایش موشک غول‌پیکر


اولین موشک فوق‌العاده سنگین استارشیپ در حین بازگشت، ۹ دسامبر ۲۰۲۰
اولین موشک فوق‌العاده سنگین استارشیپ در حین بازگشت، ۹ دسامبر ۲۰۲۰

مجله هوافضا: اسپیس ایکس در تلاش است برای رفتن انسان به مریخ بزرگ‌ترین موشک جهان را امتحان کند که قابلیت بازگشت به زمین را دارد.

سوپر هِوی (فوق‌العاده سنگین)

سوپر هوی بزرگ‌ترین موشکی است که قرار است ساخته شود و فضاپیمای استارشیپ سوار بر آن به مریخ برود.

اسپیس ایکس خبر از آزمایش بوسترهای قدرتمند سوپرهوی در آینده نزدیک داده است.

سوپر هوی از ۳۷ موتور پرقدرت بهره می‌گیرد؛ موتورهایی که سوخت آن‌ها متان و اکسيژن است و برای خنک‌کاری این موتورها از روشی جدید در راکت‌های فضایی استفاده خواهد شد.

در موتور این فضاپیما سوخت به جای تزریق بیشتر، در مداری مشخص، دور نقاط گرم‌شوندهٔ پیشرانه و خروجی برای خنک‌کاری می‌چرخد.

این موشک بزرگ حدود ۷۰ متر طول و ۹ متر قطر دارد و پس از آن‌که استارشیپ را به مدار زمین ببرد، دوباره برای عملیات بعدی به زمین بازمی‌گردد و باز قابل استفاده خواهد بود.

البته در یازده دسامبر ۲۰۲۰ اولین آزمایش نسخه اولیه استارشیپ که قرار است انسان را به مریخ برساند، با انفجاری بزرگ شکست خورد.

استارشیپ طرح بلندپروازانه ایلان ماسک، مؤسس اسپیس ایکس و تسلا، برای رسیدن به مریخ است. او در تازه‌ترین اظهارنظر خود گفته است که تا سال ۲۰۲۴ انسان با کمک این شرکت به مریخ خواهد رسید.

نسخه آزمایشی حدود هفت دقیقه پرواز کرد، ابتدا به ارتفاع ۱۲ کیلومتری از سطح زمین اوج گرفت، بعد با چرخش ۹۰ درجه‌ای و خاموش شدن موتورها از پهلو و به کمک باله‌هایش به سمت زمین بازگشت و کمی قبل از نشستن موتورها روشن شدند و فضاپیما ۹۰ درجه چرخید تا نیروی موتورها فرودی آرام را رقم بزنند. اما گویا این کار دیر انجام شد یا قدرت موتورها کم بود و فضاپیما با سرعت زیادی فرود آمد که نتیجه آن یک انفجار بزرگ بود.

باله‌های اسپیس ایکس همچنین وظیفه داشتند قبل از روشن شدن موتورها سرعت فضاپیما را تا حد امکان کم کنند. البته چه بال‌های ضعیف عمل کرده باشند چه موتورها دیر روشن شده باشند یا قدرت کافی را نداشتند، چنین اشتباهی در هنگام فرود به مریخ یک فاجعه رقم خواهد زد.

استارشیپ یک فضاپیمای چندکاره است؛ هم موشک است هم فضاپیما و هم سطح‌نشین. در اصل سه ماشین در یک محصول گنجانده شده است.

البته در نسخه اصلی فضاپیما روی موشک سوپرهوی بسته خواهد شد. این محصول ابتدا باید از جو زمین خارج شود و در ادامه باید به سمت مریخ برود، وارد جو مریخ شود، روی سطح مریخ فرود آید و سپس به زمین بازگردد.

استارشیپ قرار است حدود هزار متر مکعب فضای قابل استفاده داشته باشد که اندازه‌ای در حد داخل ایرباس ۳۸۰ یعنی بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری جهان است.

فرود اولین زن روی ماه

ناسا خود را آماده می‌کند تا اولین زن را روی ماه پیاده کند. تاکنون در میان فضانوردان تنها ۱۵ درصد زن بوده‌اند و در برخی مأموریت‌های اصلی زنان حضور نداشته‌اند، اما قرار است در سفر انسان به ماه و مریخ داستان کمی تغییر کند.

یاسمین مقبلی یکی از فضانوردان منتخب برای سفر به ماه در ۲۰۲۴ است
یاسمین مقبلی یکی از فضانوردان منتخب برای سفر به ماه در ۲۰۲۴ است

ناسا قصد دارد در سفر بعدی به ماه اولین زن قدم روی قمر زمین بگذارد. این سفر آرتمیس نام گرفته و در سال ۲۰۲۴ انجام خواهد شد.

نیمی از ۱۸ فضانورد منتخب برای سفر به ماه که تا کنون انتخاب شده‌اند زن هستند و در میان این افراد یاسمین مقبلی هم حضور دارد که از پدر و مادری ایرانی متولد شده‌ است و قبل از پیوستن به ناسا خلبان بوده است.

تبدیل هواپیماهای مسافربری به باری

در ماه‌های اخیر تبدیل هواپیماهای مسافری به باری شدت گرفته و انتظار می رود با وجود ادامه روند موجود و کاهش شدید مسافرت‌های هوایی به دلیل شیوع کرونا و افزایش پروازهای باری در سال ۲۰۲۱، تبدیل هواپیماهای باری به مسافری ۳۶ درصد افزایش پیدا کند.

شرکت‌های هوایی در آمریکای شمالی در حال پیگیری این سیاست هستند و ایرکانادا هم به دنبال تبدیل تعدادی از هواپیماهای بوئینگ ۷۶۷ خود به هواپیمای باری است.

افزایش خریدهای اینترنتی در ایام کرونا تعداد سفرهای باری هوایی را به‌شدت افزایش داده است. پیش‌بینی می‌شود این روند تا دو سال دیگر هم ادامه داشته باشد.

در ماه‌های اخیر بخش تعمیرات و تبدیل هواپیماها، به دلیل شرایط جدید، برخلاف بخش‌های دیگر صنعت هوایی پررونق‌ترین بخش این صنعت بوده است.

XS
SM
MD
LG