لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۰

ابراز نگرانی مدیران رادیو اروپای آزاد از عملکرد رئیس سازمان رسانه‌های جهانی ایالات متحده


ساختمان مرکزی رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی در پراگ
ساختمان مرکزی رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی در پراگ

مدیران رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی در نامه ای به مایکل پک رئیس سازمان رسانه‌های جهانی ایالات متحده (USAGM)، از عملکرد او در این مقام ابراز نگرانی کرده و به اقدامات او طی ماه های گذشته اعتراض کرده اند.

در این نامه که به امضای هیئت سردبیری ارشد رادیو اروپای آزاد و اکثریت مدیران سرویس‌ها رسیده است، نوشته شده که اقدامات آقای پک در راستای ممانعت ار عملکرد مستقل این رادیوست.

به نوشته این نامه، تصمیمات بی‌سابقه اخیر، از جمله تغییراتی که در متن اساسنامه همکاری با رادیو اروپای آزاد داده شده، دامنه استقلال مالی و عملیاتی رادیو را محدود می‌کند و ترکیب اعضای هیئت نظارت جدید امکان تسلط یک حزب سیاسی واحد در آمریکا را در زمینه نظارت بر فعالیت این رسانه فراهم می آورد.

بخش دیگری از این نامه به برکناری جیمی فلای رئیس سابق رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی می‌پردازد که شش ماه پیش به شکل ناگهانی، همراه با سایر مدیران نهادهای تحت نظارت آقای پک از کار برکنار شد.

آقای پک در واکنش به این انتقادها به شبکه آمریکایی سی ان بی سی گفته است نامه اخیر مملو از اطلاعات نادرست است و هیچ اقدامی از سوی او برای تضعیف استقلال رسانه های تحت نظارتش صورت نگرفته است.

به گفته او تمامی اقدامات وی در چارچوب مسئولیت هایی است که از سوی کنگره به او محول شده و متضمن موفقیت مأموریت رسانه‌ای سازمان رسانه‌های جهانی ایالات متحده است.

این نامه علاوه بر آقای پک به اعضای ارشد کنگره آمریکا از هردو حزب و رئیس تیم انتقالی جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده در امور سازمان رسانه‌های جهانی ایالات متحده هم فرستاده شده است.

مایکل پک از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا به عنوان رئیس سازمان رسانه‌های جهانی ایالات متحده معرفی شد و شش ماه پیش به دنبال تأیید مجلس سنا با اکثریت جمهوریخواه، فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد.

این سازمان، مسئولیت نظارت بر رسانه‌های برون‌مرزی ایالات متحده را بر عهده دارد. این رسانه‌ها از جمله رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی بر اساس قانون موظف به بی‌طرفی و رعایت موازین حرفه‌ای روزنامه‌نگاری هستند.

XS
SM
MD
LG