لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۵

ادامه حیات نیسان آبی در سایه ابهام


نیسان آبی در آمار پلیس ایران همواره از پرخطرترین خودروها در تصادف‌ها ذکر شده است
نیسان آبی در آمار پلیس ایران همواره از پرخطرترین خودروها در تصادف‌ها ذکر شده است

مجله خودرو: وانت نیسان جونیور که در ایران به نیسان آبی معروف است، پس از حدود نیم قرن همچنان در ایران تولید می‌شود. البته برخی به دنبال توقف تولید این محصول هستند اما شرکت سایپا برای توقف تولید این وانت همچنان مقاومت می‌کند.

سرنوشت نیسان آبی

شرکت سایپا در شرکت زیرمجموعه خود، زامیاد، همچنان به تولید وانت نیسان جونیور ادامه می‌دهد. پیشینه ساخت این وانت به بیش از نیم قرن قبل در ژاپن باز می‌گردد اما این وانت بدون تغییرات ظاهری و با تغییرات فنی اندک همچنان تولید می‌شود.

مصرف بالای سوخت، آلودگی بالا و البته ایمنی پایین سبب شده منتقدان خواهان توقف تولید آن شوند.

این خودرو به دلیل ساختارش از نظر ایمنی به‌شدت خطرآفرین است و همیشه در آمار پلیس ایران یکی از پرخطرترین خودروها در تصادف‌ها ذکر شده است.

به‌تازگی بحث‌هایی مطرح شده که تولید این وانت به دلیل استاندارد یورو پنج در سال آینده باید متوقف شود. این خودرو از یک موتور قدیمی نیسان استفاده می‌کند که زد۲۴ نام دارد. این موتور با وجود ساختاری بسیار قدیمی در هیچ جای جهان از نظر آلایندگی توان پاس کردن استاندارد را ندارد. با این حال شرکت سایپا ادعا می‌کند که می‌تواند این موتور را به استاندارد یورو پنج برساند.

شرکت زامیاد، زیرمجموعه سایپا، اعلام کرده است که «با توجه به صدور مجوزهای مربوط برای شماره‌گذاری وانت‌های زامیاد از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، شماره‌گذاری این خودروها در روزهای آتی آغاز خواهد شد».

شرکت زامیاد همچنین در واکنش به مطالب برخی رسانه‌ها مبنی بر متوقف شدن تولید وانت‌های زامیاد تا پایان سال جاری، اعلام کرد که با توجه به اخذ مجوزهای قانونی مربوط، تولید وانت‌های زامیاد با موتور زد۲۴ تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت.

خداحافظی مرسدس بنز با نشان ایستاده

ستارهٔ ایستاده روی کاپوت یکی از ویژگی‌های اصلی اتومبیل‌های مرسدس بنز است، اما این شرکت آلمانی قصد دارد با این طرح بسیار معروف در صنعت خودرو به‌تدریج خداحافظی کند.

این نشان یکی از معروف‌ترین و خاطره‌انگیزترین نمادها در جهان اتومبیل محسوب می‌شود اما مرسدس بنز قصد دارد به‌تدریج این نشان را کنار بگذارد و تنها در دو خودروی بسیار لوکس خود اس کلاس و می‌باخ از آن استفاده کند.

این شرکت قصد دارد با عرضه خودروهای برقی خود، بخش جلویی محصولات مرسدس بنز و نوع قرارگیری آرم برند خود را در اتومبیل‌هایش تغییر دهد.

فرمول جدید و معکوس قیمت‌گذاری خودرو

شورای رقابت در ایران فرمول جدید قیمت گذاری را ارائه داده که سبب افزایش قیمت خودرو در بازار شده است.

رضا شیوا، رئیس شورای رقابت، در یک نشست خبری در ایران گفته است: «هر سه ماه یک بار قیمت خودرو را از سازمان حمایت می‌گیریم. در فرمول جدید، دیگر تورم بخشی نقشی ندارد و روی قیمت متوسط بازار تمرکز دارد. در سه ماهه فصل زمستان، تغییرات قیمت بر اساس قیمت بازار خواهد بود. از بهمن ماه قیمت جدید روی خودرو اعمال می‌شود.»

البته در فرمول جدید برای قیمت‌گذاری خودرو یک نکته عجیب دیده می‌شود. معمولاً در بازار هرچه عرضه افزایش یابد قیمت متعادل‌تر می‌شود، اما این شورا برعکس تصمیم گرفته است.

رئیس شورای رقابت توضیح داده است: «نکته مهم فرمولِ قیمت‌گذاری بحث تولید است. اگر تولید افزایش پیدا نکند، افزایش قیمتی نخواهیم داشت. هر چقدر تولید افزایش پیدا کند، قیمت افزایش می‌یابد. برای قیمت‌گذاری ۵۵ درصد خودرو‌ها از فرمول قدیمی شورای رقابت و برای ۴۵ درصد مابقی از فرمول جدید استفاده خواهد شد.»

ٱقای شیوا همچنین گفته است: «۱۸ خودرو اکنون شامل قیمت‌گذاری جدید خواهند شد که شامل پژو پارس، پژو ۲۰۷ اتومات، پژو ۲۰۷ دستی، سمند سورن پلاس، رانا پلاس، دنا پلاس توربو شارژ، دنا پلاس توبوشارژ اتومات، هایما توربو دستی، هایما توربو اتومات، تارا، ساینا اس ، کوییک، شاهین، آریا، برلیانس و چانگان می‌شود.»

این در حالی است که بسیاری از این خودروها دیگر در ایران تولید نمی‌شوند. اظهارات این مقام مسئول ایرانی سبب شده بازار خودروی ایران که پس از انتخابات آمریکا آرام شده و با کاهش قیمت مواجه شده بود، با افزایش قیمت خودرو روبه‌رو شود.

XS
SM
MD
LG