لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۸

رایزنی دمکرات‌های کنگره برای استیضاح دونالد ترامپ


تصویری از هجوم شماری از هواداران خشونت‌طلب دونالد ترامپ به کنگره آمریکا
تصویری از هجوم شماری از هواداران خشونت‌طلب دونالد ترامپ به کنگره آمریکا

دمکرات‌های کنگره آمریکا رایزنی در مورد استیضاح دونالد ترامپ را آغاز کرده‌اند. آنها رییس جمهور آمریکا را به تحریک جمعیتی که روز چهارشنبه به ساختمان کنگره حمله کرد متهم ساخته‌اند، رخدادی که پنج کشته بر جای گذاشت.

کاترین کلارک یکی از رهبران فراکسیون دمکرات در مجلس نمایندگان روز جمعه ۱۹ دی قبل از کنفرانس نمایندگان این حزب که قرار است امروز برگزار شود به شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفت مقررات کنگره اجازه می‌دهد که این بار موضوع استیضاح دونالد ترامپ را خیلی سریع‌تر از مورد سال گذشته در دستور کار کنگره قرار داد.

او افزود: «اگر مایک پنس، ماده ۲۵ قانون اساسی برای برکناری رییس جمهور به دلیل عدم صلاحیت او برای احراز این مقام را به اجرا نگذارد ما استیضاح را اجرا خواهیم کرد.»

دونالد ترامپ تحت فشار حزب دمکرات برای برکناری او بالاخره حوادث خشونت‌آمیز روز چهارشنبه را محکوم کرد. او روز پنجشنبه در یک پیام ویدئویی خواستار مصالحه شد و درعین حال وعده داد که روند انتقال قدرت به جو بایدن، رییس جمهور منتخب آمریکا با آرامش و نظم انجام خواهد شد.

آقای ترامپ در این پیام ویدئویی حوادث روز چهارشنه را «حمله فجیع» به مرکز دمکراسی آمریکا توصیف کرد.

این پیام آقای ترامپ با سخنرانی‌ها و مواضع او در ماه‌های اخیر تناقض شدیدی داشت. او همواره سلامت انتخابات و نتایج رای‌گيری را زیر سئوال برده و با گذشت بیش از دو ماه از برگزاری انتخابات هیچ‌گاه شکست خود را قبول نکرده بود.

آقای ترامپ تاکنون مسئولیت خود در تشویق هوادارانش به تجمع در شهر واشنگتن و حمله خشونت‌بار شماری از آنها به ساختمان کنگره را نپذیرفته است.

گروهی از سناتورهای جمهوری‌خواه نیز روز جمعه اعلام کردند که استیضاح دونالد ترامپ را مدنظر قرار خواهند داد. بن ساسه سناتور جمهوری‌خواه ایالت نبراسکا در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌بی‌اس گفت: «رییس جمهور سوگند وفاداری به مقام ریاست جمهوری را نادیده گرفته و تحریک جمعیت اوباش برای حمله به ساختمان کنگره اقدام شریری بود.»

با توجه به اینکه دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ ۱۲ روز دیگر به پایان می‌رسد معلوم نیست که برای استیضاح او فرصت کافی وجود دارد یا نه. با این همه در دو روز اخیر اعمال فشار برای برکناری او از طریق حقوقی و یا کناره‌گیری داوطلبانه خود او افزایش یافته است.

چندين مقام ارشد دولت از جمله وزرای آموزش و پرورش و حمل و نقل روز گذشته در اعتراض به آنچه که نقش آقای ترامپ در تشويق به خشونت ناميدند از مقام خود استعفا داده‌اند.

نانسی پلوسی، رييس دمکرات مجلس نمايندگان و چاک شومر، رييس فراکسيون دمکرات‌ها در مجلس سنا نيز خواهان برکناری بلادرنگ و يا استيضاح آقای ترامپ شده‌اند.

بر اساس ماده ۲۵ قانون اساسی آمريکا در صورتی که معاون رييس جمهور و اکثريت اعضای کابينه به عدم صلاحيت رييس جمهور رای دهند او طبق قانون از اين مقام برکنار خواهد شد. ولی جمهوری‌خواهان در کنگره آمريکا تاکنون به اجرای اين قانون تمايلی نشان نداده‌اند.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ ش.ر/س.ن

XS
SM
MD
LG