لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۷

هجوم کاربران واتس‌اپ به سیگنال و تلگرام


فیس‌بوک کاربران واتس‌اپ را مجبور به اشتراک‌گذاری برخی داده‌ها با فیس‌بوک کرده است
فیس‌بوک کاربران واتس‌اپ را مجبور به اشتراک‌گذاری برخی داده‌ها با فیس‌بوک کرده است

مجله فناوری: مهاجرت کاربران واتس‌اپ به سیگنال و تلگرام، گوشی‌های تلفن همراهی که توانسته‌اند جایزهٔ نوآوری CES ۲۰۲۱ را دریافت کنند، معرفی لپ‌تاپ جدید شرکت دل و وضعیت ویندوز ۷ موضوعات این شماره از مجله فناوری‌اند.

افزایش دانلود سیگنال و تلگرام

سیاست جدید فیس‌بوک برای پیام‌رسان واتس‌اپ و همچنین پیشنهاد ایلان ماسک برای مهاجرت به پیام‌رسان سیگنال سبب شد دانلود سیگنال و تلگرام در جهان به‌شدت افزایش پیدا کند.

به نظر برخی کارشناسان، پیام‌رسان سیگنال از نظر امنیت وضعیت بهتری نسبت به برخی دیگر از پیام‌رسان‌ها دارد.

فیس‌بوک که صاحب واتس‌اپ است، می‌خواهد کاربران واتس‌اپ را مجبور به اشتراک‌گذاری اجباری برخی داده‌هایشان در واتس‌اپ با فیس‌بوک کند و هر کاربری که این شرایط را قبول نکند، نمی‌تواند از واتس‌اپ استفاده کند.

فیس‌بوک در سال ۲۰۱۴ واتس‌اپ را به ارزش ۱۹ میلیارد دلار خریده بود. پس از این خرید، این سامانه در جهان با وجود مشکلاتی که برخی کارشناسان عنوان می‌کنند، همه‌گیر‌تر شد و امروز بیش از دو میلیارد نفر از آن استفاده می‌کنند. البته این سامانه امکانات بسیار کمتری نسبت به رقبای خود به‌خصوص تلگرام و سیگنال دارد.

یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های این اپلیکیشن نداشتن نسخهٔ رایانه‌ای کامل است. این در حالی است که رقیب آن سیگنال در نمونهٔ غیرموبایلی کامل‌تر است.

واتس‌اپ گفته است بخشی از اطلاعات کاربران را با برخی شرکت‌ها به اشتراک خواهد گذاشت، اطلاعاتی مانند نام پروفایل، اطلاعات گوشی و یا آدرس آی‌پی‌ها. البته محتوای چت‌ها فاش نخواهد شد.

احتمالاً از این اطلاعات ممکن است برای مدیریت تبلیغات و یا چیزهایی شبیه آن استفاده شود، با وجود این، برخی کاربران به دلیل سابقه نه‌چندان خوب فیس‌بوک در حفظ اطلاعات خصوصی در حال جایگزین کردن یک برنامهٔ جدید پیام‌رسان هستند.

مؤسسه سنسورتاور گزارش داده است که تنها طی ۴۸ ساعت بیش از صد هزار بار اپلیکیشن سیگنال دانلود شده است.

به غیر از ایلان ماسک، جک دورسی، مدیرعامل توئیتر، هم سیگنال را اپلیکیشنی مناسب ارزیابی کرده است. افزایش شدید استفاده از این برنامه و نصب آن سبب شده پیام فعال شدن برای حساب‌های جدید در برخی موارد با کندی ارسال شود.

برخی کارشناسان البته قابلیت‌های تلگرام را در زمینه مدیریت اطلاعات و ذخیره‌سازی آن کامل‌تر از سیگنال می‌دانند. تلگرام همچنین نسخه کامل‌تری برای رایانه‌های شخصی و دستگاه‌های غیرموبایلی حتی نسبت به سیگنال دارد.

با این حال سیگنال در نسخه رایانه‌ای خود از واتس‌اپ کامل‌تر است. برای مثال، می‌توان با نسخه غیرموبایلی آن مکالمه صوتی و تصویری داشت درحالی‌که این گزینه هنوز در نسخه رایانه‌ای واتس‌اپ غیرفعال است.

گوشی‌های برتر

ASUS ROG Phone 3 به‌عنوان برترین گوشی از نظر نوآوری شناخته شد. این گوشی توانست یکی از معتبرترین جوایز فناوری را که CES مسئول آن است، به دست آورد.

این تلفن همراه به‌دلیل سیستم خنک‌کننده خلاق، کیفیت صدای عالی و نوع طراحی مورد توجه قرار گرفته است. این تلفن همراه گیم‌پدی هم دارد که آن را به یک کنسول بازی نزدیک کرده است.

گوشی وان پلاس هشت پرو به‌عنوان گوشی هوشمند پیشرو و سامسونگ A51 نیز به دلیل فناوری نسبت به قیمت انتخاب شدند.

مدل جدید لپ‌تاپِ دل

شرکت دل سری جدید ۹ هزار و ۵ هزار لپ‌تاپ‌های مدل Latitude را معرفی کرد.

این نسخه‌ها بیشتر کاربری اداری و تجاری دارند. در این لپ‌تاپ‌ها می‌توان حریم خصوصی را بهتر حفظ کرد. مثلاً برای در امان ماندن از مورد جاسوسی قرار گرفتن، برای وب‌کم این لپ‌تاپ نوعی شاتر مکانیکی تعبیه شده که می‌توان با قفل کردن آن به‌صورت دستی کاملاً دوربین را قطع کرد. دکمه‌ای هم برای قطع سخت‌افزاری میکروفن برای زمان‌هایی که کاربران می‌خواهند، تعبیه شده ‌است.

این رایانه‌ها از نسل ۱۱ پردازنده‌های اینتل استفاده می‌کنند.

یکصد میلیون ویندوز هفت

بر اساس تازه‌ترین آمار، هنوز یکصد میلیون رایانه در جهان از ویندوز هفت استفاده می‌کنند. این در حالی است که مایکروسافت پشتیبانی از این ویندوز را قطع کرده و این سیستم عامل هم‌اکنون شکار مناسبی برای هکرها محسوب می‌شود.

البته طی یک سال گذشته میلیون‌ها نفر از ویندوز هفت به سیستم عامل‌های دیگر رفته‌‌اند.

برخی شرکت‌ها همچنان با پرداخت هزینه به‌روزرسانی‌هایی را برای این ویندوز تا سال ۲۰۲۳ دریافت خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG