لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۰

هشدار آژانس بین‌المللی انرژی در مورد افزایش مجدد آلاینده‌ها پس از پایان قرنطینه


آژانس بین المللی انرژی روز دوشنبه ۲۲ دی هشدار داد که اگر دولت‌های جهان اقدامات قاطعی انجام ندهند میزان تولید گازهای آلاینده که در سال گذشته ميلادی به دلیل بحران کرونا کاهش یافته بود در سال ۲۰۲۱ دوباره افزایش خواهد یافت.

فاتح بیرول، رییس آژانس بین المللی انرژی در یک نشست خبری گفت میزان تولید و انتشار دی اکسید کربن در سال ۲۰۲۰ حدود ۷ درصد کاهش یافته ولی همزمان با پایان بحران اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا «اطلاعات اولیه ما نشان می‌دهد که حجم انتشار گازهای آلاینده در سال ۲۰۲۱ دوباره افزایش خواهد یافت».

هر چند اطلاعات جامع آژانس بین المللی انرژی در ماه آوریل منتشر خواهد شد ولی اطلاعات اولیه این نهاد نشان می‌دهد که میزان تولید گازهای آلاینده در چین، اولین کشوری که از قرنطینه خارج شد، به نسبت دوران قبل از شیوع ویروس کرنا افزایش یافته است.

فاتح بیرول اعلام کرد که اولین طرح جامع این نهاد برای کاهش تولید گازهای آلاینده به حد صفر تا سال ۲۰۵۰ میلادی در ماه مه امسال منتشر خواهد شد. این طرح یکی از گزارش‌های مهمی است که دولت‌های جهان در اجلاس اقلیمی شهر گلاسگو که در ماه نوامبر ۲۰۲۱ برگزار خواهد شد آن را بررسی خواهند کرد.

با وجود این پیش‌بینی منفی در مورد سال ۲۰۲۱، آژانس بین المللی انرژی معتقد است که با توجه به تعهد اخیر کشورهای صنعتی پیشرفته، از جمله اتحادیه اروپا و چین به کاهش میزان تولید گازهای آلاینده و تغییر رییس جمهور آمریکا، کشورهای بزرگ می‌توانند روند کنونی گرمایش زمین را تغییر دهند.

فاتح بیرول در نشست خبری روز دوشنبه گفت: «امسال می‌تواند یک سال سرنوشت‌ساز باشد. توجه سیاسی به محیط زیست و مسئله گرمایش زمین در حد چشمگیری افزایش یافته و این امر فرصت‌های جدیدی خلق کرده است. در چند ماه گذشته بسیاری از کشورهای صنعتی بزرگ به کاهش میزان تولید گازهای آلاینده در حد صفر تا اواسط قرن جاری متعهد شده‌اند و من مطمئن هستم که دولت جدید آمریکا نیز به این کشورها خواهد پیوست.»

جو بایدن، رییس جمهور منتخب آمریکا وعده داده که با آغاز دوران ریاست جمهوری او آمریکا به معاهده اقلیمی پاریس بازمی‌گردد.

درعين حال آژانس بین المللی انرژی تحت فشار قرار گرفته شده که در مقابل سرمایه‌گذاران در عرصه سوخت‌های فسیلی موضع قاطع‌تری اتخاذ کند.

فاتح بیرول در مقاله‌ای در روزنامه فاینشنال تایمز که روز دوشنبه منتشر شد نوشت: «تغییر کامل الگوی سرمایه‌گذاری در ساختار انرژی جهان تنها راه است.»

او در بخش دیگری از این مقاله تاکید کرد که این تغییر مستلزم آن است که تا سال ۲۰۳۰ فروش سالانه خودروهای الکتریکی از سهم ۳ درصد در حال حاضر به ۵۰ درصد افزایش یابد، میزان تولید هیدروژن با کربن پایین از ۴۵۰ هزار تن به ۴۰ میلیون تن در سال افزایش یابد و حجم سرمایه‌گذاری در تولید برق پاکیزه از ۳۸۰ میلیارد در حال حاضر به ۱.۶ تریلیون دلار افزایش پیدا کند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG