لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۱

ظریف اظهارات همتای فرانسوی‌اش درباره فعالیت هسته‌ای ایران را «یاوه‌گویی بیهوده» خواند


محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران
محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران روز یک‌شنبه ۲۸ دی ضمن رد ادعای همتای فرانسوی‌اش درباره تلاش تهران برای دستیابی به جنگ‌افزار هسته‌ای، این سخنان را «یاوه‌گویی بیهوده» خواند.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، روز شنبه با اشاره به برخی فعالیت‌های تازه ایران گفته بود که حکومت تهران در مسیر تقویت توانمندی ظرفیت سلاح اتمی خود است و ضروری است که تهران و واشینگتن به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام برگردند.

آقای ظریف در توئیتی خطاب به همتای فرانسوی‌اش نوشت: «همکار عزیز: تو از همان ابتدا با فروش تسلیحات به جنایتکاران جنگی (عربستان) سعودی، کار خود را در کابینه آغاز کردی».

حمایت دولت امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، از اقدامات عربستان سعودی با انتقاد برخی کشورها روبرو شده است. بر همین اساس، دولت فرانسه اجازه داده است تسلیحاتی که به ریاض فروخته است در جنگ یمن استفاده شود.

وزیر خارجه ایران در ادامه توئیت خود به زبان انگلیسی، فرانسه را به ایجاد «ثباتی» در منطقه متهم کرده است: «به حمایت از تبهکارانی که منتقدان خود را مثله می‌کنند و تسلیحات شما را برای کشتار کودکان در یمن به کار می‌گیرند، پایان دهید».

جمهوری اسلامی ایران در جنگ داخلی از حوثی‌های یمن حمایت می‌کند و از سوی آمریکا و کشورهای عربی منطقه متهم است که به بی‌ثباتی در یمن و خاورمیانه دامن می‌زند.

جواد ظریف همچنین در توئیتی جداگانه از شرکای اروپایی برجام به دلیل «کوتاهی در اجرای توافق هسته‌ای» از سال ۲۰۱۸ به این سو انتقاد کرده است.

تنش‌ها بین واشینگتن و تهران از اردیبهشت ۹۷ بالا گرفت؛ زمانی‌که دولت دونالد ترامپ با خروج از برجام، سیاست فشار حداکثری شامل تحریم‌های سنگین اقتصادی را در قبال جمهوری اسلامی در پیش گرفت.

فرانسه، آلمان و بریتانیا روز ۲۷ دی در بیانیه‌ای مشترک ضمن ابراز «نگرانی عمیق» نسبت به اقدامات هسته‌ای ایران تاکید کرده بودند چنانچه جمهوری اسلامی خواستار «حفظ» برجام است، باید تولید اورانیوم فلزی را فورا متوقف کند.

در بیانیه مشترک تروئیکای اروپایی آمده است که «تولید فلز اورانیوم دارای پیامدهای بالقوه سنگین نظامی است» و این در حالی است که ایران «هیچ‌گونه توجیه پذیرفتنی غیرنظامی» برای اقدام‌های اخیرش ندارد.

سازمان انرژی اتمی ایران اما با رد درخواست سه کشور اروپایی برای توقف فوری تولید اورانیوم فلزی، گفته است تولید این ماده طبق قانون مصوب مجلس است و «تولید بدون توقف» ادامه خواهد یافت.

در بیانیه این سازمان که شامگاه ۲۷ دی منتشر شد، تاکید شده است که میزان کمی اورانیوم فلزی از اوایل دهه ۸۰ در ایران تولید شد و اکنون بلافاصله پس از تولید اورانیوم فلزی به عنوان یک «محصول میانی»، مرحله تولید سوخت پیشرفته (سیلیساید) انجام خواهد شد.

سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرده است که اطلاعات مربوط به طراحی کارخانه تولید اورانیوم فلزی را در «زمان مقتضی» به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه می‌دهد.

مجلس شورای اسلامی در ۱۲ آذر امسال با تصویب طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها»، راه را برای عدول دولت ایران از برخی دیگر از تعهدات هسته‌ای خود باز کرد و اکنون ایران با استناد به این قانون اقدام به تولید اورانیوم فلزی کرده است.

بر اساس برجام، ایران موظف است به مدت ۱۵ سال از هرگونه اقدام در راستای تولید اورانیوم فلزی یا تحقیق و توسعه در زمینه متالورژی اورانیوم خودداری کند.

دیپلمات‌های غربی می‌گویند اکنون ایران با عدول از تعهدات خود در چارچوب برجام، فاصله خود برای تولید مواد مورد نیاز برای ساخت بمب اتم را به کمتر از یکسال رسانده است.

حکومت ایران در سال‌های اخیر بارها هرگونه تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را رد کرده است.

با استفاده از گزارش رویترز، توئیتر و رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG