لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۰

دولت ایران از واردات بیش از ۱۹ میلیون دوز واکسن خارجی کرونا تا دو ماه آینده خبر داد


علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا گفته است دولت ایران برای خرید ۱۶ میلیون و ۸۰۰ دوز واکسن، ۵۲ میلیون دلار پرداخت کرده است و این واکسن‌ها تا دو ماه آینده وارد ایران می‌شوند.

او توضیح نداده است این واکسن‌ها از چه نوعی هستند و از کدام کشور خریداری شده‌اند ولی گفته است که علاوه بر این واکسن‌ها، احتمالا دو میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن هم از چین و روسیه تا پایان سال وارد کشور می‌شود.

آقای رئيسی گفته است با واردات این میزان از واکسن، «این امکان ایجاد می شود که تا قبل از پایان سال جاری واکسیناسیون را آغاز کنیم».

در طول یک ماه گذشته، خرید و واردات واکسن خارجی با حاشیه‌های زیادی مواجه بوده است.

مقام‌های حکومت ایران ابتدا اعلام کردند که به دلیل تحریم‌های آمریکا و مشکلاتی که در مسیر نقل و انتقال ارز وجود دارد، امکان خرید و واردات واکسن خارجی کرونا ندارند ولی پس از مدتی، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی اعلام کرد که خرید و واردات واکسن کرونای آمریکایی و بریتانیایی ممنوع است.

سخنان‌ رهبر جمهوری اسلامی با واکنش‌های گسترده منفی زیادی در داخل و خارج از کشور مواجه شد و مقام‌های سازمان جهانی بهداشت از حکومت ایران خواستند که موضوع واکسن سیاسی نشود.

در تازه‌ترین اظهارنظر درباره واردات واکسن خارجی، مینو محرز، عضو کمیته ستاد ملی مبارزه با کرونا گفته است که واکسن کرونا تایید‌شده از «هر کشوری» که باشد، باید تزریق شود.

او که پیش از این به عنوان مسئول ارزیابی علمی واکسن کرونا در ایران معرفی شده، تاکید کرده است که واکسن‌های تولید شده «همگی باعث افزایش سطح ایمنی در برابر کرونا می‌شوند».

در روزهای اخیر، در رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران و صداوسیما گزارش‌های متعددی درباره ایمنی ضعیف واکسن خارجی کرونا به ویژه واکسن آمریکایی فایزر منتشر شده است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که فایزر به عنوان یک کمپانی آمریکایی توانسته نخستین واکسن موثر برای ویروس کرونا را در مدتی بی‌سابقه یعنی کمتر از یک سال تولید کند و تزریق این واکسن با تایید کارشناسان جهان چند هفته‌ای است که در چندین کشور آغاز شده و باقی کشورها نیز در صف خرید آنها هستند.

رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران و نمایندگان مجلس همزمان با مخالفت با واردات واکسن خارجی، از تولید واکسن داخلی توسط «ستاد اجرایی فرمان امام» حمایت می‌کنند.

این ستاد که از نهادهای اقتصادی زیرمجموعه رهبر جمهوری اسلامی محسوب می‌شود، سابقه‌ای در زمینه تولید واکسن ندارد ولی در ماه‌های اخیر درباره تولید واکسن کرونا در ایران برنامه‌ریزی و تبلیغات زیادی کرده است.

منبع: شبکه دو تلویزیون ایران، آرشیو رادیو فردا. ر.ح
XS
SM
MD
LG