لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۶

پومپئو حکومت چین را به «نسل‌کشی» مسلمانان اویغور متهم کرد


مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا
مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه ۳۰ دی گفت دولت ترامپ به این نتیجه رسیده است فشاری که چین بر اقلیت مسلمان اویغور آورده «نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای پومپئو گفت که دولت او «پس از بررسی دقیق اطلاعات موجود» به این نتیجه رسیده است.

او حزب کمونیست چین را متهم کرد که دست‌کم از مارس ۲۰۱۷ به این طرف، در خصوص مسلمانان چین مرتکب جنایت علیه بشریت شده است.

مایک پومپئو که از روز چهارشنبه با انتقال قدرت به دولت جو بایدن به کار خود در مقام وزیر خارجه آمریکا پایان خواهد داد، با انتشار بیانیه‌ای گفت: «به باور من این نسل‌کشی همچنان ادامه دارد و ما شاهد کوشش سیستماتیک حزب کمونیست چین برای نابود کردن اویغورها هستیم.»

این اظهارات وزیر خارجه آمریکا پس از آن بیان می‌شود که کنگره آمریکا روز ۲۷ دسامبر با تصویب قانونی، از دولت این کشور خواست تا ظرف ۹۰ روز مشخص کند که آیا چین مرتکب جنایت علیه بشریت یا نسل‌کشی شده‌است یا نه.

پیش از این، کارزار انتخاباتی جو بایدن نیز اقدام حکومت چین در قبال اویغورها را «نسل‌کشی» خوانده بود.

کاندیدای جو بایدن برای وزارت امور خارجه روز سه‌شنبه به کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت او با «نسل‌کشی دانستن» این اقدامات چین موافق است.

او در ادامه گفت که ایالات متحده نباید هیچ کالایی که در اردوگاه‌های کار اجباری در سین‌کیانگ چین ساخته شده وارد کند.

وی همچنین افزود که «باید مطمئن شویم هیچ‌گونه ابزار و فناوری که می‌تواند برای ادامه این سرکوب استفاده شود صادر نکنیم.»

در واکنش به این تصمیمات، سفارت چین در واشینگتن در بیانیه‌ای گفت که «نسل‌کشی کذایی در سین‌کیانگ چیزی جز یک دروغ نیست.»

سفارت چین، بیانیه جدید ایالات متحده را «مداخله فاحش در امور داخلی چین» دانست و گفت که هدف از آن «سیاه‌نمایی علیه چین» است.

مناسبات بین چین و آمریکا در جریان دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ به نقطه حضیض رسید و بیانیه جدید در مورد نسل‌کشی، کار جو بایدن برای ترمیم روابط با پکن را بیش از پیش دشوار خواهد کرد.

طبق برآوردهای سازمان ملل متحد، دست‌کم یک میلیون نفر از جامعه اقلیت اویغور و دیگر اقلیت‌های مسلمان در سین‌کیانگ بازداشت شده و در مراکزی نگهداری می‌شوند که پکن آن را «مرکز مقابله با افراطی‌گری» می‌نامد.

تصمیم جدید آمریکا در مورد انتشار این بیانیه، مجازات‌های فوری علیه چین در برندارد اما می‌تواند بر تصمیم شرکت‌های دیگر کشورها برای همکاری تجاری با منطقه سین‌کیانگ تأثیر منفی بگذارد.

سین‌کیانگ یا ترکستان شرقی سابق، بزرگترین تولیدکننده پنبه در جهان است. واشینگتن هفته گذشته واردات پنبه و گوجه فرنگی از این سین‌کیانگ به آمریکا را ممنوع اعلام کرد.

آقای پومپئو در بیانیه روز سه‌شنبه خود از تمامی کشورها و نهادهای بین‌المللی قضایی خواست برای پاسخگو کردن افرادی که دست به این سرکوب‌ها می‌زنند با ایالات متحده همکاری کنند.

با استفاده از رویترز، رادیو اروپای آزاد-رادیو آزادی/ س.ن و پ.پ / ک.ر
XS
SM
MD
LG