لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۴

دونالد ترامپ بدون پذیرش رسمی شکست در انتخابات، با کاخ سفید وداع کرد


دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا حین وداع با کاخ سفید
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا حین وداع با کاخ سفید

دونالد ترامپ حوالی ساعت هشت بامداد به وقت محلی با هلی‌کوپتر کاخ سفید را به مقصد پایگاه نظامی اندروز ترک کرد. برای نخستین‌بار پس از ۱۵۲ سال رئیس‌جمهوری سابق در مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری جدید حاضر نشد.

پایان دوره ریاست‌جمهوری او طبق سنت مراسم تشریفاتی در این پایگاه برگزار شد.

دونالد ترامپ روی باند فرودگاه این پایگاه در سخنرانی کوتاهی گفت: «دوران ریاست‌جمهوری برای من افتخار بزرگی بود. از همه شما تشکر می‌کنم. ما هر آنچه که می‌توانستیم در این سال‌ها انجام دادیم و هیچ‌گاه نخواهیم گفت که باید تلاش بیشتری می‌کردیم».

دونالد ترامپ از جمله دستاوردهای دوران ریاست‌جمهوری خود به «بازسازی» نیروهای مسلح و تاسیس نیروی فضایی، کاهش مالیات برای شرکت‌ها، سودآوری بازار سهام، ارائه خدمات بهتر به کهنه‌سربازان، انتصاب سه قاضی محافظه‌کار در دیوان عالی و «معجزه پزشکی تولید واکسن کرونا ظرف ۹ ماه به جای ۹ سال» اشاره کرد.

او با اشاره به کشمکش‌های سیاسی فعلی در جامعه آمریکا گفت: «من همیشه برای شما مبارزه خواهم کرد، شما را نظاره خواهم کرد و به حرف‌های شما گوش خواهم داد».

آقای ترامپ بدون نام بردن از جو بایدن برای رئیس‌جمهوری آینده آرزوی موفقیت کرد و ادعا کرد که دولت او «زمینه یک موفقیت عظیم را فراهم کرده است».

پس از پایان این مراسم، دونالد ترامپ و اعضای خانواده‌اش با هواپیمای ویژه رئیس‌جمهوری به سوی فلوریدا پرواز کردند و دوران زندگی جدید او به عنوان یک شهروند معمولی آغاز خواهد شد.

همزمان با پرواز دونالد ترامپ به سوی فلوریدا، جو بایدن که دومین رئیس‌جمهوری کاتولیک در تاریخ آمریکاست همراه با چاک شومر، رئیس فراکسیون دمکرات‌ها و میچ مک‌کانل، رئیس فراکسیون جمهوریخواهان در مجلس سنا و گروه دیگری از مقامات فدرال دو در مراسم نيايش در کلیسای جامع سنت ماتئو شرکت کرد.

مراسم ادای سوگند رئیس جمهور جدید زیر نظر جان رابرتس، یکی از اعضای دیوان عالی آمریکا برگزار شد و سه تن از روسای جمهور پیشین شامل بیل کلینتون، جورج دبلیو بوش و باراک اوباما، در این مراسم شرکت داشتند.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس و رادیو فردا/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG