لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۱۳

آیا ادعای خامنه‌ای درباره «اقتصاد واقعاً فلج» آمریکا درست است؟


علی خامنه‌ای

علی خامنه‌ای

رهبر جمهوری اسلامی

«این هم اقتصاد فلجشان است؛ اقتصاد آمریکا به معنای واقعی فلج است.»

نادرست

علی خامنه‌ای، در یک سخنرانی به مناسبت سالگرد راهپیمایی حکومتی ۱۹ دی ماه، بار دیگر ضمن حمله به ایالات متحده امریکا گفت: «حتّی دوستان [آمریکا] هم آنها را مسخره می‌کنند؛ این هم اقتصاد فلجشان است؛ اقتصاد آمریکا به معنای واقعی فلج است».

آیا ادعای رهبر جمهوری اسلامی درباره «اقتصاد واقعاً فلج» آمریکا درست است؟ شاخص‌های معتبر اقتصادی چه می‌گویند؟

آمارهای منتشر شده از سوی نهادهای بین‌المللی نه تنها برخلاف ادعای خامنه‌ای درباره اقتصاد آمریکاست، بلکه نشان‌دهنده وضعیت اقتصادی وخیم کشوری است که خود علی خامنه‌ای از حدوداً ۳۱ سال پیش بر آن رهبری می‌کند.

به عنوان مثال، در گزارش «بانک جهانی» مربوط به سال ۲۰۱۹، رشد اقتصادی امریکا ۲ و دو دهم درصد و نرخ تورم این کشور نیز تنها ۱ و هشت دهم درصد اعلام شده است. همچنین آمارهای کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) نیز نشان می‌دهد که این کشور در سال ۲۰۱۹ رقمی بالغ بر ۲۴۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کرده است. طبق جدیدترین گزارش‌ها نیز نرخ بیکاری در این کشور حدود ۶ درصد برآورد می‌شود. بنابراین ادعای رهبر جمهوری اسلامی درباره «اقتصاد واقعاً فلج» آمریکا نادرست است.

اما آمارهای اقتصادی درباره کشور تحت کنترل علی خامنه‌ای درباره همین بازه زمانی چه می‌گویند؟ نرخ تورم در ایران از سوی «بانک جهانی» تقریباً ۴۰ درصد و رشد اقتصادی نیز منفی ۶ و هشت دهم درصد اعلام شده است.

ایران در سال ۲۰۱۹ تنها یک و نیم میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کرد که نسبت به سال پیش از آن بیش از ۳۵ درصد کاهش نشان می‌دهد. آخرین آمارهای اعلام شده از سوی نهادهای رسمی در جمهوری اسلامی نیز از نرخ بیکاری ۲۴ درصدی در پاییز گذشته خبر می‌دهد.

حال پرسش این است که اگر اقتصاد ایالات متحده آمریکا با این آمارهای رسمی، از نظر علی خامنه‌ای، «واقعاً فلج» است، او اقتصاد کشور تحت کنترل خود را چگونه توصیف می‌کند؟!

تازه‌های ایران و جهان

XS
SM
MD
LG