لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۶

تهدید اردوغان به حمله غافلگیرانه به مواضع پ‌کاکا در عراق


رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه می‌گوید نیروهای این کشور احتمالا یک شب به صورت غافلگیرانه به مواضع گروه «پ‌کاکا» (حزب کارگران کردستان) در عراق حمله کنند.

وی روز جمعه سوم بهمن‌ماه به خبرنگاران گفت، شاید نظامیان ترکیه و عراق عملیات نظامی مشترک علیه پ‌کاکا در کوه‌های سنجار اقلیم کردستان عراق انجام دهند.

وی توضیح نداد آیا این حملات در آینده نزدیک اتفاق خواهد افتاد یا نه و آیا عراق با حمله ترکیه به مناطقی در اقلیم کردستان موافقت کرده است یا نه.

اظهارات اردوغان درباره احتمال عملیات مشترک با عراق علیه پ‌کاکا در حالی است که هفته گذشته حلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه از عراق دیدار کرد و بنابر گزارش رسانه‌های ترکیه، وی در دیدار با مقامات بغداد پیشنهاد داده که برای مقابله با حضور پ‌کاکا آماده کمک به دولت عراق و مقامات اقلیم کردستان است.

ترکیه قبلا چندین بار به صورت یکجانبه یا با همکاری ایران حملاتی به این منطقه انجام داده است که معمولا با واکنش تند دولت عراق مواجه شده است.

آقای اردوغان گفته است: «ترکیه همواره آماده انجام عملیات نظامی علیه پ‌کاکا در عراق است، اما زمان انجام این عملیات را آشکارا نمی‌توانیم اعلام کنیم.»

وی افزود: «عملیات از قبل اعلام نمی‌شود. همانگونه که همواره گفته‌ام، یک شب می‌توانیم ناگهانی بیاییم.»

او چند روز قبل از ورود ارتش ترکیه به خاک سوریه در سال ۲۰۱۹ نیز از همین عبارت درباره حمله غافلگیرانه استفاده کرده بود. نظامیان ترکیه مهر ماه پارسال به دنبال اعلام عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از شمال شرق سوریه، حملات زمینی و هوایی گسترده‌ای را در این منطقه علیه گروه‌های کرد موسوم به «یگان‌های مدافع خلق» آغاز کردند که این عملیات در نهایت منجر به ایجاد منطقه حائل میان ترکیه و مناطق کردنشین سوریه شد. روسیه و ترکیه نظارت بر این منطقه حائل را بر عهده دارند.

نیروهای شبه‌نظامی پ‌کاکا بیشتر در کوه‌های قندیل شمال عراق حضور دارند، اما از نیمه‌های سال ۲۰۱۴ در پی درگیری آنها با داعش و بیرون راندن افراط گرایان اسلامی از سنجار، در این مناطق نیز پایگاه ایجاد کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های روزنامه دیلی‌صباح، شبکه «تی‌‌آرتی» و رادیو فردا؛ ف.ق/س.ن

XS
SM
MD
LG