لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۴

ملاقات با زهرا محمدی


«ملاقات» روایتی است کوتاه از کسانی که روزگارشان محدود به یک چهاردیواری است به نام زندان. در هر بخش از این رشته برنامه به ملاقات یکی از کسانی می‌رویم که از سوی سازمان‌های حقوق بشری «زندانی سیاسی- عقیدتی» خوانده می‌شوند.

کارشناسی‌ارشد رشته جغرافیای سیاسی دارد و علاقمند به فرهنگ و موسیقی کردی ست. فعال مدنی ۲۹ ساله‌ اهل سنندج که بیشتر فعالیت‌هایش فرهنگی بوده اما حالا سایه سنگین حکم ۱۰ سال زندان بالای سر اوست.

نامش زهرا محمدی ست، خانواده‌اش او را زارا صدا می‌زنند. او مدرس زبان کردی ست و از بنیانگذاران «انجمن نوژین»، انجمنی فرهنگی- اجتماعی با مجوز رسمی از دولت.

او در سال ۱۳۹۰ این انجمن را پایه‌گذاری کرد تا به علاقمندان زبان کردی بیاموزد، تا جوانان تشنه دانستن را دور هم جمع کند برای کتاب‌خوانی و بحث‌های ادبی و فرهنگی٬ اما دستگاه امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی فعالیت‌های او را جرم تشخیص داد.

زهرا محمدی دوم خردادماه سال ۹۸ بازداشت شد، بیش از شش ماه زندانی بود٬ تا اینکه در آذرماه ۹۸ با وثیقه‌ای ۷۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

جلسه محاکمه‌اش دو ماه بعد در شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج برگزار شد و قاضی سعیدی او را محکوم کرد٬ ۱۰ سال زندان.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:58 0:00
لینک مستقیم

*** اطلاعات موجود در این فایل صوتی، مربوط به زمان تهیه، تدوین و انتشار آن است و امکان دارد وضعیت زندانی سیاسی و عقیدتی موردنظر در این گزارش، هم اکنون​ با آنچه در این برنامه، شنیده یا می‌شنوید، تغییر کرده باشد.

XS
SM
MD
LG