لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۹

بمب‌افکن‌های اتمی چین برای دومین روز در حریم تایوان به پرواز درآمدند


از هواپیماهای نظامی ارتش چین
از هواپیماهای نظامی ارتش چین

وزارت دفاع تایوان روز یک‌شنبه، پنجم بهمن، خبر داد که در مجموع ۱۵ فروند هواپیمای چینی شامل ۱۲ جت جنگنده وارد گوشه جنوب غربی حریم هوایی تایوان شده‌اند.

به گفته دولت تایوان در این پروازها، بمب‌افکن‌های «اچ-۶کی» چین با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای و جت‌های «جی ۱۶» شرکت دارند.

این دومین روز از ورود هواپیماهای نظامی چین به محدوده‌ای از حریم تایوان است که پدافند هوایی تایوان در آن مستقر است.

پرواز جنگنده‌های چینی در آب‌های نزدیک تایوان، اگرچه به شدت مورد اعتراض تایوان، آمریکا و متحدین ایالات متحده در منطقه واقع می‌شود، اما موضوع معمولی است. با این حال، خبرگزاری رویترز می‌نویسد که هرگز پرواز جنگنده‌های چینی در این منطقه تا این تعداد و وسعت نبوده است.

چین تایوان را جزوی از قلمرو خود به شمار می‌آورد، اما تایوان می‌گوید کشوری مستقل است و هرگز به چین ملحق نخواهد شد. روز شنبه همچنین بمب‌افکن ضد زیردریایی «ی ۸» چین نیز در این منطقه به پرواز درآمده است.

وزارت دفاع تایوان گفته است پروازهای چینی، در نزدیکی جزایر پراتاس در جنوب غرب این کشور انجام شده است.

چین پیشتر اعلام کرده بود برای «حفظ حاکمیت ملی کشور» در حال انجام رزمایش است.

دولت پکن تایوان را تهدید کرده که ضمیمه چین شود، وگرنه استفاده از «زور» نیز منتفی نیست.

تایوان یکی از نزدیکترین متحدان آمریکا است و در مرداد و شهریور امسال الکس ایزار، وزیر بهداشت و خدمات انسانی آمریکا، همچنین کیت کراچ، معاون وزیر خارجه ایالات متحده برای رشد اقتصادی ، انرژی و محیط زیست به تایوان سفر کردند. طی ۴۰ سال گذشته، یعنی از آغاز روابط دیپلماتیک آمریکا با جمهوری خلق چین به‌جای تایوان، این سفرها رخدادی بسیار نادر است.

سایه سنگین جنگنده‌های چینی بر سر تایوان در حالی گسترده شده که روز جمعه قانونی در چین تصویب شد که به نیروهای مرزبانی اجازه می‌دهد هر شناور خارجی را که تهدیدی بر «حاکمیت ملی» باشد، مستقیم مورد هدف قرار دهند.

چین با ژاپن نیز مناقشه ارضی دارد و همچنین با برخی دیگر از کشورهای همسایه بر سر حق ماهیگ‌یری در آبهای منطقه دچار اختلاف است.

در پی افزایش تهدیدات چین علیه تایوان، امیلی هورن، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده تعهد آمریکا به تایوان «تزلزل‌ناپذیر» هست.

آمریکا مانند بسیاری دیگر از کشورهای جهان با تایوان روابط رسمی دیپلماتیک ندارد، اما هسیائو بی‌خیم سفیر بالفعل تایوان در واشنگتن، روز چهارشنبه در مراسم تحلیف جو بایدن رئیس‌جمهوری جدید ایالات متحده شرکت کرده بود.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و رادیو فردا؛ ف.ق/س.ن
XS
SM
MD
LG